رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: آموزش زبان فارسی، گونه‌ای از ارتباط بین‌فرهنگی است

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۲۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۸۳۲
دکتر حسین سلیمی در هفتمین گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی گفت: آموزش زبان فارسی گونه‌ای از ارتباط بین فرهنگی است که می‌تواند رهایی‌بخش باشد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: آموزش زبان فارسی، گونه‌ای از ارتباط بین‌فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی، هفتمین گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال آموزش زبان فارسی در جهان که از سال ۹۳ هرساله به همت بنیاد سعدی و با همراهی نهادهای مرتبط مانند بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شد، به صورت مجازی میزبان علاقه‌مندان بود.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست گفت: نشست آموزش زبان فارسی در جهان کنونی امری برجسته و شریف است. دو نگاه به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان می‌توان داشت؛ اول نگاهی جامعه‌شناختی و دیگری نگاهی مهارت‌محور.

وی ادامه داد: از نگاه جامعه شناختی زبان فارسی فقط یک ابزار ارتباطی نیست، بلکه جهانی متفاوت و مملو از معانی و نمادهای اندیشگی است و با آموزش زبان فارسی درهای این جهان و اندیشه‌ها و معانی آن را به روی دیگران می‌گشاییم.

دکتر سلیمی افزود: زبان پدیده جامعه شناختی متفاوتی است و باید زمینه‌های اجتماعی، محیط فکری و فرهنگی و ساخت اجتماعی و فضای ذهنی متفاوت غیرفارسی‌زبانان را برای آموزش آن به آنها بشناسیم تا بتوانیم یافته‌ها و معانی این جهان متفاوت را به آنها منتقل کنیم.

وی آموزش زبان فارسی را گونه‌ای از ارتباط بین فرهنگی خواند و تاکید کرد: این امر از نوع گفت‌وگو و تعاملات بین‌فرهنگی است و می‌تواند رهایی‌بخش باشد.

دکتر سلیمی با اشاره به نگاه مهارت‌محور به آموزش زبان فارسی افزود: از این منظر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان فن خاص و مهارت ویژه ای است که در دوره ای به آن بی‌توجه بودیم و بسیاری از موقعیت‌های خود را برای آموزش زبان فارسی از دست دادیم.

وی ادامه داد: با تلفیق نگرش جامعه‌شناختی و فن‌محور به آموزش زبان فارسی می‌توانیم ضمن بازیابی موقعیت‌های از دست رفته در جهان، شرایط گسترش بیشتر آموزش زبان فارسی را فراهم و آن را تبدیل به سکویی برای گسترش مناسبات دانشگاهی، فرهنگی و روشنفکرانه کنیم.


نظر شما :