کلاس هیبریدی و مرکز رشد دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی راه اندازی می شود

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۱۵۶ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۸۰
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه حضور سالانه خود در دانشکده ها برای دیدار، تبادل نظر و گفت و گو با اعضای هیئت علمی با حضور در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی با استادان این دانشکده به دو صورت حضوری و مجازی دیدار و گفت و گو کرد.
کلاس هیبریدی و مرکز رشد دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی راه اندازی می شود

به گزارش روابط عمومی، دکتر سلیمی هدف از برپایی چنین نشست هایی را حفظ هویت جمعی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشکده های مختلف اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: در سال های گذشته، این دانشکده جو ملتهبی داشت و بیش از همه چیز در اینجا نیاز به «برقراری آرامش» بود. خوشبختانه تلاش کردیم در این سال ها فضای امن همراه با آرامش برای همه به وجود بیاید.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در سال های گذشته 97 عضو هیئت علمی در این دانشکده فعالیت داشتند، اظهار کرد: نسبت استاد به دانشجو در این دانشکده 1 به 38 بود که بر اساس شاخص ها جزو ضعیف ترین شاخص های آموزشی در ایران بود. با جذب 45 استاد جدید و کاهش جذب دانشجویان این نسبت به نسبت 1 به 26 رسیده که عدد مناسبی است.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: 37درصد جذب جدیدی که در این دانشکده بوده همه با نظر اعضای گروه و دانشکده بوده است. در حال حاضر این دانشکده به یکی از دانشکده های خوب دانشگاه تبدیل شده که معدل ارزشیابی استادان آن بالاتر از معدل ارزشیابی دانشگاه است.

دکتر سلیمی میزان تولیدات پژوهشی استادان این دانشکده را متوسط رو به بالا عنوان کرد و تاکید کرد: در این زمینه باید به طرح های تحقیقاتی برون دانشگاهی، تالیف کتاب های مرجع و انتشار مقالات بین المللی توجه بیشتری شود. البته مقالات بین المللی در این دانشکده در سال های اخیر رشد 40 درصدی و مقالات داخلی هم رشد 35 درصدی داشته است. در زمینۀ برگزاری کرسی های نظریه پردازی هم باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های موجود در این دانشکده برای ارتباط با شرکت های دانش بیان و مراکز رشد تصریح کرد: با توجه به اینکه در نظر داریم در دانشکده ها هم مراکز رشد و نوآوری راه اندازی کنیم یکی از دانشکده هایی که به خوبی می تواند در این زمینه بدرخشد دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی است. این امر به بحث اشتغال و کاریابی دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده هم کمک بسیاری می کند.

رئیس دانشگاه بیان کرد: یکی از کلاس های این دانشکده هم به کلاس های هیبریدی(دوگانه) تبدیل خواهد شد تا در آن، امکان برگزاری کلاس به دو صورت حضوری و آنلاین با جزئیات بیشتر فراهم شود.

دکتر سلیمی در پایان پیشنهاد کرد که یادمان و نمادی از استادان پیشکسوت و بازنشستۀ این دانشکده که جزوی از هویت دانشگاه هستند در دانشکده راه اندازی شود.

در ادامۀ این نشست، اعضای هیئت علمی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در ارتباط با رشته و دانشکده پرداختند.

متفاوت بودن ماهیت رشته های دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان های خارجی با سایر رشته های دانشگاه، دشوار و زمان بر بودن تالیف مقاله های پژوهشی در رشته های ادبیات فارسی و زبان های خارجی، محدودیت چاپ مقالات در مجله های معتبر پژوهشی، لزوم حفظ عنوان رشتۀ مترجمی فرانسه، راه اندازی نشریات پژوهشی جدید در دانشکده، تغییر هرم سنی استادان دانشکده، ایجاد فضای امن برای استادان، کارکنان و دانشجویان در سال های اخیر، برگزاری کارگاه های زبان و ادبیات فارسی برای استادان ادبیات فارسی جهان، لزوم یکدست کردن گواهی های همایش ها و نشست ها  و ثبت معتبر آنها جهت استفاده های بعدی، استفاده از دستیاران آموزشی برای استادان، سیستماتیک کردن پرداخت های مناسبات مختلف علمی و کم کردن بوروکراسی اداری آن و غلبۀ نگاه کمیتی به جای نگاه کیفیت محور بر مقالات از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح و در مورد آنها گفت و گو شد.


نظر شما :