وبینار «تبیین مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد

۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۹۲۶ خبر روز
تعداد بازدید:۳۹۰۸
به همت بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی و نهاد مقام معظم رهبری در این دانشگاه، وبینار «تبیین مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد.
وبینار «تبیین مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست، اظهار کرد: برای بنده جای افتخار است که در حضور اساتید بزرگوار بسیجی و در جلسه گرامی‌داشت شخصیت برجسته‌ای همچون شهید سلیمانی هستم و این افتخار را دارم که کلماتی را در بزرگداشت این مرد بزرگ بر زبان جاری کنم. زمانی بعد از عملیات والفجر مقدماتی، برای اولین بار ایشان را دیدم که چهره‌ای خاک‌آلود و خسته، اما مثل همیشه خندان داشت، لذا واقعاً باور این موضوع برایم بسیار سخت است که امروز در چنین موقعیتی درباره شهادت ایشان مفتخر به صحبت باشم. سردار شهید سلیمانی آن زمان گرچه چهره‌ای جوان‌تر و متفاوت از امروز داشت، اما در آن زمان نیز جلوه‌گاهی متفاوت برای رزمندگانی بودن که ذیل فرماندهی ایشان در جبهه‌ها حضور پیدا کرده بودند.

وی افزود: استکبارستیزی وی فقط در میدان نبرد نبود، بلکه بخشی از آن یک دیپلماسی عمیق و تأثیرگذار بود. شهید سلیمانی در زمانی که لازم بود، به عنوان یک فرمانده نظامی در میدان نبرد حضور پیدا کرده و هنگامی که ضرورت داشت، به عنوان یک دیپلمات تمام‌عیار به مسکو سفر و با رئیس جمهور پوتین دیدار و سعی می‌کرد، موازنه سیاسی را به خوبی در منطقه برقرار کند و حتی زمانی که وی به شهادت رسید، بنا داشت پاسخ نامه دیپلماتیک پادشاه سعودی را نزد نخست‌وزیر عراق ببرد. این ترکیب یک استکبارستیزی نوین است که جوامعی همانند ایران چاره‌ای غیر از استفاده از آن نخواهند داشت.

دینداری شریعت‌گرا از خصوصیات دینداری شهید سلیمانی است

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دینداری شریعت‌گرا از خصوصیات دینداری شهید سلیمانی است. ایشان هرگز به تقیدات شرعی بی‌مبالاتی نکردند و کوچکترین قواعد شرعی را رعایت می‌کنند. این موضوع در نامه‌ای که به اهالی منزلی که چند روزی در آنجا مهمان بودند، به خوبی نمایان است که در نامه‌ای به آنان اعلام کردند که حاضرند تمام هزینه‌های اقامت خود را پرداخت کنند و شماره تلفن خود را نیز در داخل نامه می‌نویسند.

وی ادامه داد: دینداری بر اساس تعبد محض نیز از دیگر ویژگی‌های شهید سلیمانی است. ایشان در هر حالتی سعی می‌کردند نماز شب را ترک نکنند. دینداری عمل‌گرا ویژگی دیگر ایشان است. شهیدی سلیمانی در هر موضوع دین‌مدارانه‌ای پیش‌قراول است. وی حرکت می‌کند و می‌گوید بیایید و این نشان‌دهنده نفوذ در دل‌ها در عرصه ایثار و دینداری است. عقلانیت در دینداری، ویژگی دیگر است که به تعبیر مقام معظم رهبری، نوعی شجاعت همراه با تدبیر است، ایشان در ضمن اینکه عالی‌ترین اعتقاد را به نصرت الهی دارند، اما هرگز بدون تدبیر و تفکر وارد میدان نمی‌شود. ان‌شاء‌الله همواره از رهروان ایشان و مشمول شفاعت شهدا باشیم.

سردار سلیمانی سرباز ولایت بود

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: خداباوری و اخلاص در عمل شهید سلیمانی به قدری زیاد بوده که همه همراهان و همرزمان وی به آن اعتراف کرده‌اند. ولایت‌مداری و ذوب در ولایت و باورداشت بر این مقوله که وی سرباز ولایت است، این شخصیت را تبدیل به یک مکتب کرده است. سال قبل که در روز جمع این خبر را شنیدم دانشجویان دانشگاه علامه بسیار ناراحت شدند و اصلاً این موضوع برایشان قابل قبول نبود و حتی برخی می‌گفتند این خبر از خبر درگذشت پدر و مادر نیز برای آنها سخت‌تر است.

وی گفت: ویژگی دیگر شهید سلیمانی، مجاهدت و خستگی‌ناپذیری بود. وی دائماً در میدان حضور داشت، چراکه عاشق دین و مردم بود. هرجا استکبار وجود داشت، وی برای دفاع از دین به پا می‌خواست. انسجام و اتحاد درونی و در نهایت اعتقاد به نصرت الهی از ویژگی‌های دیگر گفتمان و مکتب شهید سلیمانی است. اگر تعریف مکتب را با نگاه شهید مطهری در کتاب «مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی» ببینیم، به این نتیجه می‌رسیم که مکتب شهید سلیمانی تمام آن ویژگی‌ها را داراست، لذا امیدواریم همه ما ادامه‌دهنده راه آن شهید بزرگوار باشیم.

تربیت در مکتب شهید سلیمانی

دکتر عبدالله معتمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «تربیت در مکتب شهید سلیمانی» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: درباره تعریف مکتب باید گفت هرگونه نظام منسجم از باورداشت‌ها در یک حوزه معین همانند تعلیم و تربیت را مکتب می‌گویند یا گفته شده مکتب، چشم‌اندازی از عقاید اقتصادی، فرهنگی، سیاسی یا هنری است. شهید مطهری نیز گفته‌اند که مکتب، یک طرح منسجم است که هدف اصلی آن سعادت انسان است و در آن بایدها و نبایدها و مسئولیت‌ها و تکالیف مشخص شده است. با این تعاریف، سه عنصر اساسی را در یک مکتب می‌توانیم پیدا کنیم که یکی از این عناصر، هست‌ها است که از مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی و معرفت‌شناسی استخراج می‌شود. عنصر دوم اصول است که براساس هست‌ها مشخص می‌شود و سوم رهیافت‌ها یا روش‌های عمل در راستای اصول است. این سه عنصر دارای ارتباط هستند.

وصیت‌نامه سردار سلیمانی خوانده شود

در ادامه دکتر محمدباقر خرمشاد، بیان کرد: جایگاه شهید سلیمانی در عرفان جهادی کجاست؟ باید گفت این ماجرا که شهید سلیمانی وصیت می‌کند که وی را در جوار مزار شهید محمدحسین یوسف‌الهی دفن کنند که در 25 سالگی شهید می‌شود، حکایت از آن دارد که شهید سلیمانی راه را در عرفان و سیر و سلوک جبهه‌ها و در همان سال‌های اولیه دفاع مقدس درک می‌کند. بعد از دفاع مقدس که آن فضا از بین رفت، ایشان از معدود کسانی است که در آن راه می‌ماند و به شاگر اول مکتب عرفان جهادی تبدیل می‌شود. نکته دیگر گریه‌های سردار شهید سلیمانی در رسای عارفان شهید یا آرزوهای مکرر و التماس علنی ایشان برای شهادت است که نشانی از وجود عرفان جهادی در وی است.

وی اظهار کرد: موانع در مسیر سیر و سلوک در مقابل شهید سلیمانی توان ماندن ندارند. روش او در سیر «من الخلق الی الحق» و در پرداختن به مردم و حکایات مختلفی که از وی وجود دارد، نشان‌دهنده این سیر و سلوک است. بنده در همین راستا بر مطالعه وصیت‌نامه سردار شهید سلیمانی و آخرین دست‌نوشته‌های ایشان که در لبنان و سوریه قبل از پرواز به عراق و شهادت خود نوشته‌اند، تأکید می‌کنم.

اساتید بسیجی باید مکتب انسان‌ساز شهید سلیمانی را ترویج دهند

در ادامه دکتر مهدی واحدی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: علاوه بر سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس، تقریباً در ایام چهلم شهادت شهید فخری‌زاده نیز هستیم که دست استکبار، این دانشمند بزرگ را از ما گرفت. به نظر می‌رسد با وجود اهمیت زیادی که شهید سلیمانی برای ما داشت، اما در عرصه تبیین این مکتب، دچار کاستی‌هایی هستیم؛ هرچند ممکن است در نهادهای خارج از دانشگاه، اقداماتی در این راستا صورت گرفته باشد، اما از اساتید دانشگاه‌ها انتظاری فراتر از این وجود دارد؛ به ویژه اساتید بسیجی وظیفه بیشتری در این زمینه برعهده دارند و هنوز هم فضا در گروه‌های آموزشی فراهم است که در این راستا، گام برداریم تا مکتب انسان‌ساز شهید سلیمانی را به خوبی به جامعه معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی نه تنها مربوط به ایران یا جهان اسلام، بلکه مربوط به همه بشریت است و در قلوب همه انسان‌های آزاده جای دارد. مکتب شهید سلیمانی، یک مکتب کاربردی برای عامه مردم و برای زیست ولایتمدارانه است و ان‌شاءالله خداوند متعال این توفیق را به ما بدهد که بابی باز کنیم تا هر کسی در حد وسع خود، به تبیین شخصیت شهید سلیمانی بپردازد که به نظر می‌رسد مادر دهر به راحتی چنین انسان بزرگی را پرورش نخواهد داد.


نظر شما :