دکتر سلیمی: پس از هفت سال با تکیه بر زیرساخت‌های جدید به یکی از دانشگاه های اصلی کشور بدل شده‌ا‌یم

۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۷۹۱ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۲۳۴
مراسم اختتامیۀ دو هفتۀ پژوهش و فناوری دانشگاه علامه‌طباطبائی به صورت برخط برگزار و طی آن از پژوهشگران و کارشناسان برتر این حوزه تقدیر شد.
دکتر سلیمی: پس از هفت سال با تکیه بر زیرساخت‌های جدید به یکی از دانشگاه های اصلی کشور  بدل شده‌ا‌یم

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم به گوشه ای از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه طی سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 1392 کمبودهای زیرساختی در دانشگاه وجود داشت که از جملۀ آنها می توان به کمبود ساختار اطلاع رسانی شامل کتابخانۀ مرکزی و کتابخانۀ دیجیتال، فقدان مراکز رشد و نوآوری، فقدان امور بین الملل و خلاء قانونی در پژوهشکده ها، آئین نامه ها و انتشارات اشاره کرد.

غنی‌ترین کتابخانۀ حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی کشور را دارا هستیم

وی با اشاره به تاسیس ساختمان کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد در سال 1396 بیان کرد: در پی آن، با احداث کتابخانۀ مرکزی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه، سامانه همراه مدیریت منابع پژوهشی «به‌پژوه»، میز مرجع مجازی ایجاد شد. همچنین دروازه اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی شد و امکان دسترسی به بیش از ۸۰ عنوان پایگاه اطلاعاتی پیوسته شامل متن کامل بیش از ۵۴ هزار عنوان نشریه تمام متن و یک میلیون و 500 هزار عنوان کتاب الکترونیکی خارج از محیط دانشگاه فراهم شده است.

دکتر سلیمی تاکید کرد: این کتابخانه با مجموعه‌ای بالغ بر یک میلیون شی محتوایی (340 هزار شیء دیجیتالی و 640 هزار شیء فیزیکی) به عنوان غنی‌ترین کتابخانه حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور شناخته شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به اشاره به توسعه زیست بوم نوآوری، فناوری  و کارآفرینی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این زمینه مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی در سال 1395، مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی در سال 1396 و مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی در سال 1396 تاسیس شده است.

نقش محوری دانشگاه علامه‌طباطبائی در هماهنگ کردن دانشگاه‌های کشور برای ارتباط با دانشگاه‌های اسپانیا و افغانستان

وی ادامه داد: در مراکز رشد واحدهای فناور و نوآوری علوم انسانی، چهار شتاب دهنده و 81 تیم در حال فعالیت هستند که 123 نفر از شاغلان این تیم ها علامه ای هستند. این شرکت ها تاکنون حدود 270 میلیارد ریال درآمد رسمی داشته اند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به تاسیس آزمایشگاه علوم شناختی در سال 1398 پرداخت و اظهار کرد: ردیابی حرکات چشم، بیولوژی مولکولی، الکتروفیزیولوژی، بخش سایکونورولوژی، کارگاه آواشناسی و کارگاه زبان‌شناسی پیکره‌ای از جمله بخش های مختلف این آزمایشگاه است. همچنین آزمایشگاه تربیت بدنی هم تقویت و دوباره تاسیس شده است.

به گفتۀ دکتر سلیمی، یکی از اقدامات مهم در سال 1392، ارتقای گروه روابط دانشگاهی به «مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی» بود که یکی از نتایج آن راه اندازی اولین دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه های خارجی بوده است. همچنین از سال 1392 تاکنون 142 تفام نامۀ خارجی به امضا رسیده است. دانشگاه علامه طباطبائی برای هماهنگ کردن دانشگاه های کشور در ارتباط با دانشگاه های اسپانیا و افغانستان هم نقش محوری داشته است.

او با بیان اینکه این دانشگاه در سال 1398 به عنوان دانشگاه نمونه و برتر در حوزۀ امور بین الملل معرفی شده است، تصریح کرد: پروژه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در قالب برنامه آراسموس کمیسیون اروپایی (2018-2015)، چهار پروژه بین‌المللی در قالب برنامه ژان مونه کمیسیون اروپایی (2020-2018) که دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه برنده این پروژه‌ها بوده، پروژه بین‌المللی سطح آگاهی فارسی‌زبانان منطقه با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی – 2020، پروژه بین‌المللی برای آموزش روزنامه‌نگاران در دوران همه‌گیری کرونا با پشتیبانی یونسکو -2020 و... از جمله اقدامات این مدیریت بوده است.

دانشگاه علامه‌طباطبائی در آستانۀ ورود به رده‌بندی‌های بزرگ جهانی قرار دارد

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به قوانین و مقررات پژوهشی دانشگاه که اصلاح و یا تدوین شده اند و میزان ارائه تسهیلات پژوهشی از سال 1392 تاکنون اشاره کرد.

دکتر سلیمی، ارتقای گروه انتشارات به مرکز چاپ و انتشارات در سال 1392 را نمونه ای دیگر از اصلاح ساختار و قوانین و مقررات پژوهشی دانست و گفت: توسعه فعالیت های این حوزه و چاپخانه دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و تا زمان حاضر 540 جلد کتاب که 395 جلد آنها چاپ اول بوده منتشر شده است.  

وی با اشاره به افزایش تنوع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در سال‌های 1399-1392، یادآور شد: برقراری ارتباط دانشگاه با جامعه، تشکیل کمیته‌ها و کارگروهای تخصصی، راه اندازی سامانه‌های پژوهشی و هسته‌های پژوهشی، راه اندازی فرصت مطالعاتی داخلی در جامعه و صنعت، فعال سازی دستیاران پژوهشی، تاسیس واحد خدمات پژوهشی، برقراری دوره تحقیقاتی پسا دکتری، توانمندسازی پژوهشی استادان و دانشجویان، اعطای کد اخلاق، برگزاری کارگاه های اخلاق در پژوهش، ارزیابی تولیدات علمی و... از جمله موارد متنوع معاونت پژوهشی طی سال های اخیر بوده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دوم سخنان خود به تولیدات پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تا 18 دسامبر حدود یک هزار و 85 مقاله علمی در پایگاه WOS، یک هزار و 448 مقاله در پایگاه Scopusو 9 هزار و 136 مقاله هم در مجلات داخلی چاپ شده است. همچنین دانشگاه علامه طباطبائی در آستانۀ ورود به رده بندی های بزرگ جهانی قرار دارد.

دکتر سلیمی همچنین با اشاره به محورهای ارتباط دانشگاه با جامعه (اثربخشی اجتماعی) بیان کرد: خوشه‌های مشورتی، نشست‌های کمک به حل مشکلات کشور، اجرای طرح‌های پژوهی ارتباط با صنعت، تشکیل کمیته‌های تخصصی به منظور تسهیل ارتباط با جامعه، همکاری در حوزه انتشارات و همکاری در حوزه همکاری‌های بین‌الملل از جملۀ این محورها است.

253 کرسی ترویجی از سال 92 تاکنون برگزار شده است

وی افزود: از سال 92 تاکنون حدود 274 فقره قرارداد (با احتساب قراردادهای متمم) با سازمان‌های صنعتی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی و نهادهای سیاست‌گذار در راستای مشاوره و رفع نیازهای پژوهشی سازمان‌ها منعقد شده است. همچنین 190 دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در این مدت جذب شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به تعداد کرسی های نظریه پردازی، نوآوری و ترویجی برگزار شده در دانشگاه گفت: حدود 253 کرسی ترویجی، یک کرسی تخصصی نظریه پردازی و یک کرسی تخصصی نوآوری در این سال ها برگزار شده که سه کرسی تخصصی دیگر هم در دست اجرا هستند.

به گفتۀ دکتر سلیمی، 139 نشست کمک به حل مشکلات کشور با حضور مشترک استادان و نمایندگان بخش‌های اجرایی، صنعتی و اجتماعی کشور از اسفندماه 1393 با هدف حل معضلات کشور از طریق ارائه توصیه‌های سیاستی برگزار شده که ارسال 313  توصیه سیاستی به 102 سازمان اجرایی کشور نتیجۀ آنها بوده است. همچنین سه جلد از کتاب توصیه‌های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه‌های اجرایی کشور تاکنون منتشر شده و جلد چهارم آن هم در دست انتشار است.

به روح دانشگاه و ایدۀ تعالی دست یافته‌ایم

وی با اشاره به اختصاص دو خوشه مشورتی از پنج خوشه مشورتی کشور به دانشگاه علامه طباطبائی از جمله خوشه مشورتی ارتباطات و رسانه و خوشه مشورتی پولی و بانکی اظهار کرد: طرح پیشنهادهای دانشگاه در صحن هیئت دولت و همچنین در حضور رئیس مجلس مطرح شد و این پیشنهادها به سیاست گذاری های کلان نزدیک شده اند و این امر برای نخستین بار در تاریخ آموزش عالی کشور اتفاق افتاده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه به روح دانشگاه و ایده تعالی دست یافته ایم، گفت: پس از هفت سال با تکیه بر زیرساخت های جدید به یکی از دانشگاه های اصلی کشور  بدل شده ایم. همچنین به سوی زیست بوم جدید و مبدل شدن به الگوی پژوهش های علوم انسانی حرکت می کنیم.

طی ویژه‌برنامه‌های دوهفتۀ پژوهش امسال بیش از ۳۴۳ رویداد مختلف در سطح دانشگاه برگزار شد

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه طی ویژه برنامه های دوهفتۀ پژوهش امسال بیش از ۳۴۳ رویداد مختلف در سطح دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و قطب های علمی صورت گرفته است، گفت: در برنامه‌های امسال با توجه به سیاستگذاری‌های به عمل آمده، برگزاری بیشترین کرسی‌های ترویجی را شاهد بودیم و در این ایام 28 کرسی ترویجی در سطح دانشگاه برگزار شد که این تعداد از کل کرسی های برگزار شده طی یک سال گذشته بیشتر است.

 دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه سخنانش به اقدامات انجام شده در خصوص توسعه و ارتقای دیگر فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه پرداخت. او بازنگری در سقف خرید تجهیزات لوازم مصرفی از محل اعتبارات پژوهانه اعضای هیئت علمی از محل گرنت از ۴۰ درصد  به ۶۰ درصد را یادآور شد و در ادامه افزود: شیوه نامه حمایت از تولیدکنندگان مقالات بین‌المللی و افزایش این اعتبار به ۱۰ میلیون تومان نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.

به برندگان جشنواره‌های داخلی و خارجی پایۀ تشویقی اعطا می‌شود

وی در بخشی دیگر، اعطای پایه تشویقی به برندگان جشنواره های داخلی و خارجی را دیگر مصوبه اجرا شده در این حوزه اعلام و اضافه کرد: تغییر در بازنگری و تاسیس واحدهای پژوهشی دانشگاه بر اساس آیین نامۀ ابلاغی وزارت علوم در این مدت دنبال شده است و در این راستا، مراکز پژوهشی سیاستگذاری اجتماعی، اقتصاد، علوم ورزشی و تندرستی، مطالعات ترجمه، فرهنگ و ارتباطات و نیز مرکز پژوهشی تحول علوم انسانی در دانشگاه فعال شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه همچنین ایجاد پنج مرکز تحقیقاتی شامل مرکز تحقیقات چین، مرکز تحقیقات و علوم شناختی، مرکز تحقیقات زبان و ادبیات، مرکز تحقیقات دانشکده مدیریت و نوآوری، مرکز تحقیقات میان رشته  ای و همچنین مرکز تحقیقات زبان و ادبیات را از دیگر اقدامات انجام شده در ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه برشمرد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی تاسیس دو گروه پژوهشی با عنوان های علوم محاسباتی نوین و گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: در این مدت شاهد تاسیس، راه اندازی و تجهیز پنج آزمایشگاه با عناوین آزمایشگاه مرکزی، آزمایشگاه علوم شناختی، آزمایشگاه دانشکده مدیریت و حسابداری، آزمایشگاه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، آزمایشگاه دانشکده آمار و علوم ریاضی و نیز آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی بودیم که از اقدامات تاثیرگذار و ماندگار است.

پژوهش باید بر کنش‌ها و رفتارهای جامعه و سیاست‌گذاران جامعه و حکومت تاثیرگذار باشد

معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به بیان اهمیت توجه به ابعاد همه جانبه پژوهش برای رسیدن به اهداف متعالی و رسالت اصولی آن بیان داشت: پژوهش برای موفق شدن و رسیدن به مطلوب خود باید پنج مشخصه را به خوبی دنبال کند. مولد و مفید بودن همراه با راهگشایی، ابتکار عمل و نوآوری از مشخصات یک پژوهش موفق است.

او افزود: پژوهش باید مفید و موثر باشد و بر کنش ها و رفتارهای جامعه و سیاست گذاران جامعه و حکومت تاثیرگذار باشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی سومین مشخصه پژوهش را راهگشایی و حل مشکل برشمرد و اضافه کرد: انجام پژوهش‌های کاربردی و راهگشا، یکی از ضروریات اجرای پژوهش ها و تحقیقات است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر به این مهم توجه نشود روابط این بخش‌ها از جمله مولد بودن و مفید ها از آن سلب خواهد شد.

عضو گروه آموزشی روابط بین المل دانشگاه در ادامه با بیان ضرورت توجه به موارد پژوهشی تصریح کرد: توجه به بُعد مبتکرانه و نوآورانه و داشتن رویکرد جدید به مسائل و مشکلات از جمله موارد مورد تاکید بر انجام پژوهش‌ها به شمار می‌رود. پژوهش بر این اساس باید بتواند با ارائه راهکارها، راه‌حل‌ها و توصیه های جدید کاربست های نوآورانه ای را برای حل مسئله ارائه نماید.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان مسئله محور بودن در انجام پژوهش‌ها را از دیگر ویژگی‌های اصلی برای انجام پژوهش و تحقیق برشمرد و اضافه کرد: انجام پژوهش بدون مسئله، پژوهش کاربردی نخواهد بود، هر چند که پژوهش محض لازم است ولی کافی نیست و پژوهش در زمینه هایی که مسئله مربوط به تقاضا است باید انجام شود.


نظر شما :