روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان: انجمن دانشگاه‌های ایران و افغانستان تاسیس شود

۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۷۶۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۲۰۶
گردهمایی روسای دانشگاه های ایران و افغانستان با عنوان «تبادل تجربه در زمینه تاثیر پژوهش های دانشگاهی بر جامعه» برگزار شد.
روسای دانشگاه‌های ایران و افغانستان: انجمن دانشگاه‌های ایران و افغانستان تاسیس شود

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این گردهمایی گفت: علوم انسانی می تواند تاثیرات گسترده ای بر جامعه و صنعت در مفهوم موسع آن به معنای توان انسان ها برای سازگاری با طبیعت و نظامی برای نیل به نیازمندی های جامعه و برساختن پدیده ها در جامعه، برجای بگذارد.

او ادامه داد: حتی اگر صنعت را به معنای تولید کارخانه ای بدانیم، باز هم علوم انسانی و اجتماعی می توانند نقش بسیار پر اهمیتی ایفا کنند. تجربه دانشگاه علامه طباطبائی برای به وجود آوردن اکوسیستم نوآوری و فناوری نشان می دهد که اگر این اکوسیستم ترویج یابد، می تواند معنا و مفهوم دانشگاه را دگرگون سازد. این اکوسیستم می تواند زمینه های اشتغال غیردولتی را برای دانش آموختگان فراهم سازد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مجموعه ای از مراکز رشد و فناوری، آزمایشگاه های زنده در حوزه علوم انسانی، مرکز خلاقیت و نوآوری را در این اکوسیستم به وجود آورده ایم، اظهار کرد: با این شرایط تعریف متفاوتی از محیط دانشگاهی به وجود آمده است. در زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی هم اکنون 350 نفر بدون استفاده از امکانات و بودجه دولتی فعال هستند و در سال گذشته 60 میلیارد درآمد برای خود ایجاد کرده اند. در تمام دانشکده های این دانشگاه مرکز نوآوری و رشد مستقر شده است.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: مرکز مهارت آفرینی این دانشگاه از دیگر امکانات ما برای تقویت زیست بوم کارآفرینی در جامعه است. دانشگاه های افغانستان نیز می توانند از این زیست بوم الگو گرفته و آن را در جامعه دانشگاهی خود پیاده سازی کنند.

وی افزود: ما همچنان بر این باوریم که معرفت آفرینی ماموریت نخست یک دانشگاه علوم انسانی است. تجربه دانشگاه های بزرگ ایران در تشکیل خوشه های مشورتی برای دستگاه های اجرایی و دولت جمهوری اسلامی ایران از تجربه های موفقیت آمیز در زمینه عبور از دانشگاه های نسل دوم به سمت دانشگاه های معرفت آفرین و کارآفرین نسل سوم بوده است. در همین راستا فعالیت های مشترک استادان دانشگاه های علامه طباطبائی با دانشگاه های افغانستان شایان ذکر است و ان شاءالله ما بتوانیم تجارت مراکز کارآفرینی و نوآوری مشترک را میان دو کشور بنیانگذاری کنیم.

دکتر سلیمی در پایان ابراز امیدواری کرد انجمن دانشگاه های ایران و افغانستان به زودی به صورت رسمی تاسیس شود و این جلسه زمینه ای برای تاسیس انجمن دانشگاه های ایران و افغانستان فراهم سازد.

900 عضو هیئت علمی در 93 دپارتمان پوهنتون کابل مشغول به فعالیت هستند

در ادامه این گردهمایی، دکتر محمد عثمان بابری، رئیس پوهنتون کابل در سخنانی گفت: تحصیلات عالی در افغانستان به صورت غیر رسمی، از پیشینه بلند مدتی برخوردار است. پوهنتون کابل افتخار پیشکسوتی در تحصیلات عالی این کشور را دارد. این دانشگاه سیر خوبی را تا به اینجا طی کرده است. پوهنتون کابل یکی از پوهنتون های خوب منطقه از لحاظ کارهای پژوهشی و انکشاف جامعه است.

وی ادامه داد: این دانشگاه میزبان دانشجویان و محققان زیادی از کشورهای دوست بوده است. همچنین این دانشگاه متاسفانه تحت تاثیر تراژدی افغانستان قرار داشته است. با این حال یکی از ابعاد زندگی افغان ها، تحصیلات عالی است. با ایجاد نظام دموکراتیک افغانستان و با آغاز استراتژی انکشاف، تحصیلات عالی افغانستان جان تازه ای گرفت. دانشگاه کابل طی دو دهه گذشته، یک سیستم توسعه یافته و پاسخگو را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: تغییرات این دانشگاه با پیگیری استراتژی ملی و استراتژی کلان خود دانشگاه رخ داده است. در بخش انکشاف مسلکی اعضای هیئت علمی این دانشگاه پیشرفت های قابل ملاحظه ای رخ داده است. هم اکنون 900 عضو هیئت علمی در 93 دپارتمان این دانشگاه فعالیت می کنند. پوهنتون کابل با این چالش مواجه بود که چارچوب قانونی حاکم بر دانشگاه را به یک چارچوب پاسخ گو ارتقا دهد.

92 دانشجوی افغان در دانشگاه سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند

در ادامه دکتر غلامرضا رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: دانشگاه سیستان و بلوچستان به علت تقرب جغرافیایی از نزدیکی فرهنگی بالایی با کشور افغانستان برخوردار است، این دانشگا از سال 95 مجوز پذیرش دانشجوی بین المللی را اخذ کرده و به مدت 3 سال میزبان دانشجویان افغانستانی بوده است.

وی تصریح کرد: این دانشگاه به لحاظ نزدیکی مسافت از سهولت بالایی برای پذیرش دانشجویان افغان برخوردار است. دانشگاه سیستان و بلوچستان دارای 11 دانشکده، 51 گروه آموزشی و 430 عضو هیئت علمی است و در حال حاضر 92 دانشجوی افغان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشجویان با ذهنیت بسیار مثبتی از دانشگاه ما فارغ التحصیل شده اند.

دکتر رضایی بیان کرد: راه آهن چابهار نیز به زودی در این شهر افتتاح می شود که مسیر تردد را برای دانشجویان آینده افغان تسهیل خواهد کرد. ما در این استان، قویترین رشته چشم پزشکی و داروسازی را داریم و مشتاق پذیرش دانشجوی افغان در این رشته ها هستیم. دانشگاه های کشور ایران هم اکنون ماموریت خود را به پژوهش و کارآفرینی تغییر داده اند و در این مسیر بسیار موفق بوده اند، دانشگاه سیستان نیز در این مسیر حرکت خود را آغاز نموده است.

موضوعات مهم پژوهشی، اولویت پوهنتون هرات است

در ادامه گردهمایی، دکتر عبدالله فایز، رئیس پوهنتون هرات، گفت: این دانشگاه از سال 1367 تاسیس و پس از سال 1381 تغییرات خوبی در دانشگاه های افغانستان و به ویژه پوهنتون هرات ایجاد شده است. از جمله این تغییرات، پر رنگ شدن نقش پژوهش در تحقیقات علوم اجتماعی بود و تغییرات دیدگاهی گسترده ناشی از آنها در افغانستان بود.

او تصریح کرد: یکی از تحقیقات مهمی که انقلابی در این دانشگاه ایجاد کرد، پیرامون وضعیت اشتغال دانشجویان بود و نتایج این پژوهش مهم در استراتژی کلان پنج ساله این دانشگاه بازتاب پیدا کرد. ما دیدگاه تربیتی این دانشگاه را بر اساس نیاز بازار کار تغییر دادیم و در سال های گذشته بیش از 77 تحقیق در رشته های علوم انسانی ایجاد کرده ایم.

دکتر فایز اظهار کرد: بررسی عوامل موثر بر مهاجرت های غیرقانونی که منجر به تغییر دیدگاه سازمان بین المللی مهاجرت شد، از پژوهش های مهم در این دانشگاه بوده است. مسائل امنیت اقتصادی و اجتماعی و چگونگی توانمندسازی اقتصادی کشور افغانستان نیز در چارچوب دو پروژه پژوهشی برای نخستین بار در پوهنتون هرات انجام شد. چالش های مهاجران داخلی از ولایات مختلف افغانستان، افراط گرایی، توانمندسازی بانوان، توسعه اقتصادی حوزه غرب افغانستان از دیگر موضوعات پژوهشی این دانشگاه بوده است.

تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه، ترتبیت پژوهشگران درد آشنای جامعه است

دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم با اشاره به اینکه بخشی از رسالت دانشگاه ها، آموزش پژوهشگریست، گفت: تاثیرگذاری اجتماعی دانشگاه، ترتبیت پژوهشگران درد آشنای جامعه است. دو کشور ایران و افغانستان باید در  حوزه مرجعیت علمی و احیای جایگاه تمدنی خود در دانش آفرینی عمل کنند.

وی تاکید کرد: زیست بومی که می تواند حاصل این پژوهش ها را برای جامعه، کارآمد سازد، مستلزم ساختارها و قوانین ویژه ای است که تجاری سازی ایده های دانشگاهی را تسهیل کند. دانشگاه فردوسی تلاش کرده است با ایجاد گفتمان «اداره جامعه بر مبنای دانش» و با تاسیس مراکز رشد و فناوری و ارتباط با صنعت این مسیر را هموار سازد. مرکز فناوری های پیشرفته، پژوهشکده زیارت و گردشگری، مستقر سازی بخش R&Dکارخانه ها در دانشگاه فردوسی و تاسیس پردیس فناوری در زمره تلاش های این دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اختصاص استاد راهنمای مشترک برای دانشجویان افغانستان مبتنی بر مشکلات مشترک دو کشور، تاسیس مرکز خراسان شناسی و معدن شناسی، تاسیس دوره های مشترک ارشد و دکتری از جمله پیشنهادهای دانشگاه فردوسی برای تقویت روابط پژوهشی و دانشگاهی دو کشور ایران و افغانستان است.

استراتژی دانشگاه بلخ در راستای تولید علم، تاسیس عاملیت تالیف و ترجمه بوده است

دکتر خلیل الله کلیوال، رئیس پوهنتون بلخ با بیان اینکه دانشگاه بلخ به لحاظ امنیت از ولایات دیگر وضعیت بهتری دارد و به این خاطر در جذب دانشجو موفق بوده است، اظهار کرد: ما در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت دانشگاه تلاش فراوان کرده ایم. استراتژی این دانشگاه در راستای تولید علم، تاسیس عاملیت تالیف و ترجمه بوده است. البته نهادینه سازی تولید علم فرایندی بسیار زمان بر است.

وی یادآور شد: بیشتر تحقیقات و پژوهش ها در این دانشگاه در نوع تحقیقات کاربردی می گنجد. در زمینه نیروی بشری امر پژوهش، تعداد بسیاری از استادان این دانشگاه در حال اخذ مدرک دکتری خود هستند. در خصوص بخش نرم افزاری امر پژوهش، پوهنتون بلخ در زمینه تاسیس کتابخانه و مراکز پژوهشی در حال حاضر وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد. در بخش سخت افزاری نیز، سرزمین بلخ از مزیت جغرافیایی در زمینه تحقیقات تمدنی و فرهنگی برخوردار است.

دکتر کلیوال در پایان گفت: ماموریت این دانشگاه، ترتبیت و آموزش است و از دو سال گذشته ماموریت خود را در زمینه دانشگاه های نسل دوم انجام داده و تلاش می کند به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کند. یکی از موضوعاتی که باید در تحصیلات عالی افغانستان به آن توجه شود، تناسب رشته های دانشگاهی با موقعیت جغرافیایی  دانشگاه است.


نظر شما :