آیین استقبال از دانشجویان ورودی جدید برگزار شد

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۶۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۳۸۹۲
با حضور رئیس و معاونان دانشگاه: آیین استقبال از دانشجویان ورودی جدید برگزار شد
 آیین استقبال از دانشجویان ورودی جدید برگزار شد

    آیین استقبال از  1500 دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی  ورودی جدید با حضور رئیس و معاونان دانشگاه عصر شنبه 10 مهرماه در محل سالن تربیت بدنی پردیس شماره یک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این مراسم دکتر حسین سلیمی ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان و خانواده‌های آنان عنوان کرد: دوستان عزیز به جمع خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی خوش آمدید. خیلی خوشحالم در چهره شما شادی، سرور، امید و انرژی می‌بینم و امیدوارم آینده درخشان نه فقط برای شما که برای دانشگاه و محیط علمی کشور به وجود خواهد آمد. وی افزود: در کشور 130 دانشگاه دولتی وجود دارد که تنها 12 مجموعه جزء دانشگاه‌های سطح یک قرار دارند و دانشگاه شما یکی از آنهاست.


دومین دانشگاه بزرگ از نظر تعداد مقالات در حوزه علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی است
    دکتر سلیمی دانشگاه علامه طباطبائی را دومین دانشگاه بزرگ از نظر تعداد مقالات در حوزه علوم انسانی برشمرد. وی با اشاره به بهره مندی این دانشگاه از بزرگانی چون مرحوم دکتر کاظم معتمد نژاد، مرحوم دکتر علی اکبر شعاری نژاد و دکتر سید مهدی الوانی افزود: این افراد استادان بزرگی هستند که نامشان در پهنه علمی کشور می‌درخشد.
رئیس دانشگاه خطاب به دانشجویان ورودی جدید اظهار داشت: شما دانشجویان نسل جدید برای استادان خود انگیزه های تازه ای ایجاد می‌کنید و با طرح سوالات خود زمینه کارهای علمی جدیدی را فراهم می سازید و این خود عاملی برای شکوفایی بیشتر می گردد.
کلید حل مشکلات جامعه در دست دانشمندان علوم انسانی است
   دکتر سلیمی تصریح کرد: امروز پایتخت علوم انسانی در ایران دانشگاه علامه طباطبائی است. وی افزود: این دانشگاه بیشترین تعداد ارائه کرسی های نظریه پردازی در کشور را دارد. اندیشه‌های علمی، تفکرات دینی و خلاقیت‌های استادان و دانشجویان باعث شده که جمع کرسی‌های نظریه پردازی دانشگاه علامه طباطبائی را در یک کفه ترازو و جمع کرسی های نظریه پردازی کل دانشگاه‌های کشور را در کف دیگر قرار گیرد.
دکتر سلیمی خطاب به دانشجویان با بیان این نکته که وارد دانشگاهی شدید که انتظار از شما بسیار زیاد است، بیان داشت: روزی در کشور تحصیلات عالیه به معنای تحصیل در رشته‌‌‌‌‌های پزشکی و فنی بود. اما معتقدیم تحولات اساسی از حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی است. وی افزود: نوآوری های پزشکی و فنی بدون برنامه ریزی اجتماعی و هدایت دانشمندان علوم انسانی بدون ثمر خواهد بود. وی اضافه کرد: امروز از صدر کشور از مقام معظم رهبری تا رئیس جمهور و مدیران همه پی برده اند که کلید حل مشکلات جامعه در دست دانشمندان علوم انسانی است .
  رئیس دانشگاه تاکید کرد: حوزه های مطالعاتی خود را جدی بگیرید .شما آمده اید که شیوه اندیشیدن و روش های حل مشکل بیاموزید. وی بیان داشت: وارد دانشگاه شدید تا مسائل جامعه را حل کنید. این راه سخت است و ممکن است با دشواری‌های فراوان همچون کمبود امکانات دانشگاه روبه رو شوید.
   وی افزود: کمبودهای این چنین طبیعی است. خواهش من از شما این است که مشکلات شما را نا امید نسازد چون کشور و دانشگاه به ایمان، دینداری و امید شما نیاز دارد .شما نشانه‌های امید ما در دانشگاه هستید لذا مشکلات شما را نا امید نسازد.
ژرف اندیشی، علاقه و معرفت، جویی اخلاق و احترام ابزار وارد شدن به دنیای معرفت  است
   رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: موانع دیگری هم هست. دام‌های اجتماعی برایتان گستره اند. مراقب باشیدکشمکش‌گران سیاسی از احساسات شما سوءاستفاده نکنند. فعالیت‌های سیاسی، تحرک اجتماعی و خلاقیت‌های فرهنگی در راس فعالیت‌های این دانشگاه است و دانشجو باید ضمن  فعالیت هشیار باشد که اندیشه و آرمان خواهی اش، دستاویز کشاکش سودگران قرار نگیرد .
   دکتر سلیمی ابزار دانشجویان برای وارد شدن به دنیای معرفت را ژرف اندیشی، علاقه و معرفت، جویی اخلاق و احترام دانست و بیان داشت: فراهم کردن امکانات، شنیدن صدای انتقادات و ایجاد فضایی امن و آزادنه برای شما وظیفه ماست و حداکثر تلاش خود را در این زمینه خواهیم داشت.
  وی در ادامه با اشاره به اینکه آزادی نیازمند فهم و عقل و دیانت است، افزود: پیشاپیش از محدویت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت یا وجود دارد، عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم مدیران دانشگاه تمام تلاششان را برای تدارک امکانات لازم بکار گیرند.
   دکتر سلیمی در پایان سخنانش با اشاره به درصد بالای پذیرفته شدگان خانم در دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد:80 درصد دانشجویان دوره کارشناسی خانم‌ها هستند و امیدواریم با حضور گسترده خانم‌ها و خلاقیت آنها بسیاری از مشکلات جامعه حل شود. وی افزود: امیدواریم استعداد آقایان بیش از پیش شکوفا شود البته درصد بیشتری از ورودی‌های کارشناسی ارشد و دکتری آقایان هستند.
هیچ منعی برای افزایش تعداد کانون‌های فرهنگی وجود ندارد.
    در بخش دیگری از برنامه دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه در سخنانی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را تشریح کرد و بیان داشت: امروز همه بخش های دانشگاه و مسئولان آن به استقبال شما عزیزان آمده اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به دانشجویان بیان داشت: شما مسیر علم، معرفت و فرهنگ را در پیش دارید و امیدوارم این معارف با موفقیت طی کنید. وی خاطر نشان کرد: در این راه تنها نیستید و از طرف خود و مسئولین دانشگاه این اطمینان را می‌دهم که در طول این مسیر به شما خدمت رسانی خواهیم کرد.

   دکتر ملکی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده به منظور آشنایی دانشجویان ورودی جدید با دانشگاه بیان داشت: با این هدف در چند مرحله مراسم استقبال از شما در سطح دانشکده، دانشگاه برگزار گردید. وی اضافه کرد: در مرحله سوم با برگزاری همایشی با عنوان"خانواده و دانشگاه؛ هم اندیشی و تعامل ویژه خانواده دانشجویان جدیدالورود 95 " برآنیم تا از طریق ارتباط با والدین شما تعامل بیشتری برقرار کنیم تا هسته اولین انجمن ارتباط خانواده و دانشگاه برقرار شود.
    وی همچنین در ادامه با معرفی بخش های مختلف معاونت فرهنگی بیان داشت: 20 کانون فرهنگی در دانشگاه علامه طباطبائی فعالیت دارند و شما با توجه به علاقمندی خود می توانید عضو آن کانون شده و فعالیت خود را به ثمر بنشانید. وی وی انجمن های علمی دانشجویی را از دیگر بخش های این حوزه معرفی کرد و افزود: تقریبا در هر رشته ای انجمن علمی آن وجود دارد که بسیار هم فعال هستند. وی با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای انجمن های اضافه کرد: اینکه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در رقابت با 90 دانشگاه کشور رتبه دوم را کسب کرده است، نشان از موفقیت ها و تلاش های دانشجویان فعال در آن دارد. دکتر ملکی خاطد نشان کرد: امیدوارم در سال های آتی با فعالیت های شما عزیزان شاهد موفقیت های بیشتری در این عرصه باشیم.

مراقب سرمایه گذاری های عاطفی خود باشید
   در ادامه برنامه دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی دانشگاه با اشاره به اینکه شما برای مهمانی 4ساله (کارشناسی‌)2 ساله(کارشناسی ارشد) و 4ساله( دکتری) به این دانشگاه آمده‌اید و ما میزبان شما هستیم بیان داشت: معاونت دانشجویی دارای 4 مدیریت اصلی مدیریت خدمات دانشجویی، مرکز تربیت بدنی، مرکز مشاوره و بهداشت و درمان است.
   وی در ادامه ضمن تشریح وظایف مدیریت‌های این حوزه خاطرنشان کرد: حدود11 هزارمتر مربع امکانات ورزشی در دانشکده‌ها و خوابگاه ها وجود دارد که امیدوارم از آن استفاده مطلوبی شود. وی با اشاره به افتتاح درمانگاه دانشگاه در آینده نزدیک افزود: با حمایت رئیس دانشگاه و معاونت عمرانی، طی دوماه آینده درمانگاهی جنب مسجد دانشگاه افتتاح خواهد شد که نظیرش در دانشگاه‌های دیگر وجود ندارد .
دکتر سلیمی بجستانی خطاب به دانشجویان افزود: ورود به دانشگاه به معنای شروع فصل دیگری از زندگی است چرا که ورود به دانشگاه تجربه جدید و مهیجی است و گاهی همراه به چالش‌هایی همچون: جدایی از خانواده، زندگی جمعی ، آشنایی با فرهنگ های گوناگون و پذیرش آنها، مراقبت از خود و زندگی مستقل همراه است وی افزود: انتطار من از شما این است مراقب باشید. تحصیل در دانشگاه متفاوت از تحصیل مدرسه است و هدف تحصیل شما نیز متفاوت است.
معاون دانشجویی دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: مراقب سرمایه گذاری های عاطفی خود باشید، برنامه ریزی کنید که زندگی را همین رنج‌ها می‌سازد.
دوران تحصیل بهترین دوران  زندگی شما  است
   در بخش دیگری از مراسم دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی دانشگاه بیان داشت: دوران دانشجویی بهترین دوران زندگی من بوده که به هیچ عنوان از خاطرم نخواهد رفت. وی افزود: با گذشت زمان متوجه خواهید شد که دوران تحصیل از بهنرین دوران زندگی شماست مخصوصا شما که در بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور قبول شده‌اید که بسیاری از مقامات و مناصب کشوری از همین دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.
معاون آموزشی دانشگاه با اعلام آماری از تعداد دانشجویان و رشته های دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه علامه‌طباطبائی دارای 10دانشکده، یک موسسه آموزش عالی بیمه اکو و یک پردیس خودگردان دانشگاهی است که در حال حاضر 16500 دانشجو مشغول به تحصیل را داراست. وی 7500 دانشجو در مقطع کارشناسی، 6300 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 2600 دانشجو در مقطع دکتری را آمار دانشجویان دانشگاه اعلام کرد و افزود:این تعداد دانشجو در 38 رشته دوره کارشناسی، 61 رشته دوره کارشناسی ارشد و 50 رشته دوره دکتری به تحصیل می پردازند.
   معاون آموزشی دانشگاه آمار دانشجویان پذیرفته شده در سال تحصیلی جدید را  4500 دانشجو اعلام کرد و افزود:از این تعداد  80 درصد پذیرفته شدگان دختر می‌باشند.
  دکتر نعمت الهی در ادامه با اشاره راه اندازی طرح مهارت افزایی دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: برای ادغام دانش شما با مهارت، طرح مهارت افزایی را به راه انداخته ایم که طی شرکت در آن دوره‌های تخصصی و عمومی می‌توانید وارد بازار کار شوید و از آن مهارت‌ها استفاده کنید.
  معاون آموزشی دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: دوره های مهارت های عمومی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه برگزار می‌شوند .ثبت نام دوره ها از 15 مهر ماه آغاز شده است و کلاس های آموزشی از ابتدای آبان ماه برگزار خواهد شد.


فعالیت 33 هسته پژوهشی در دانشگاه علامه  طباطبائی
    دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از برنامه عنوان کرد: آنچه آینده شغلی شما را رقم خواهد زد، آموزش است اما آنچه تعیین کننده برای ورود شما در فضای علمی است فعالیت های پژوهشی است وی با اشاره به ضرورت توجه به مقوله پژوهش در کار آموزش افزود: استادان و مدیران دانشکده‌ها شما را به اختیار به فعالیت در بخش پژوهشی هدایت می‌کنند. لازم است که علاقه و انگیزه خود را به مدیران و استادان نشان دهید.
   وی ضمن اشاره به ضرورت هایی که بخش پژوهش برای دانشجویان در نظر گرفته است، تصریح کرد: 33 هسته پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد که بیشتر این هسته‌ها از دل آموزش و دانشکده‌ها بوجود آمده است. وی خطاب به دانشجویان تصریح کرد: از شما دعوت می کنم که در طرح‌های پژوهشی شرکت کنید.
   در این مراسم که با استقبال خوب دانشجویان همراه بود، موسیقی توسط گروه موسیقی دانشگاه، کلیپ معرفی برخی دست آوردهای دانشجویان، تقدیر از برگزیدگان جشنواره ملی حرکت و دانشجویان نمونه کشور از جمله برنامه‌هایی بود که به اجرا در آمد.
   لازم به ذکر است جشن ورودی‌های جدید دانشگاه با مشارکت کانون‌های فرهنگی در ساختمان مرکزی برگزار شد و در حاشیه این برنامه غرفه‌هایی از بخش های مختلف دانشگاه به منظور آشنایی دانشجویان ورودی جدید با دانشگاه به ارائه اطلاعات پرداختند.


نظر شما :