دکتر سلیمی: مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رسالتی است که علوم انسانی و اجتماعی در شبکۀ دانشگاهی کشور به دوش می کشد

۱۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۵۳۹ فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۱۲۱۶
رئیس دانشگاه در اختتامیۀ «استارت‌آپ کارآفرینی اجتماعی» :مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رسالتی است که علوم انسانی و اجتماعی در شبکۀ دانشگاهی کشور به دوش می کشد/ اینکه در جامعه و کشور چه مسائلی وجود دارد و چگونه می‌شود این مسائل را حل، وچگونه راه حل پیدا کرد.
دکتر سلیمی: مسئولیت اجتماعی دانشگاه، رسالتی است که علوم انسانی و اجتماعی در شبکۀ دانشگاهی کشور به دوش می کشد

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، اختتامیه استارتاپ کارآفرینی اجتماعی(طرح ملی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی) به همت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت کشور چهارشنبه، 12آذر با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فناوری و تحقیقات، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه و دکتر شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به صورت برخط(آنلاین) برگزارشد.

در ابتدای برنامه دکتر شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی با اشاره به پیچیده تر شدن روز به روز جوامع و نیاز به حل مسائل آن ابیان داشت: با پیچیدگی مسائل اجتماعی حل آنها نیازمند راه حل های نو می باشد. مواجهه با آنها هم راه حل ساده ندارد و ظرفیت سازمانهای دولتی هم در مقابل آسیبهای اجتماعی محدودیت دارد و نیازمند بازاندیشی در برخورد با این مسائل هستیم. او افزود: ورود به بحث کارآفرینی اجتماعی اهمیت پیدا می کند، چراکه حل مشکلات جامعه نیازمند مشارکت گسترده خود جامعه است. بهره مندی از ایده های خلاق و نوآورانه می تواند راهگشا باشد و در این زمینه دانشگاه علامه طباطبائی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری این برنامه را در سطح دانشگاه های ۱۰ استان را کلید زدند تا به حل  مسائل و چالش های اجتماعی بپردازند و این مسئولیت دانشگاه در قبال مسائل و چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر چگونگی حل این مشکلات توسط دانشجو ثمرات زیادی در فرهنگ دانشگاه دارد، با این توضیحات دبیرخانه دائمی کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبائی برای حل مشکلات جامعه راه اندازی می شود.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اشاره بر حمایت دانشگاه و همچنین تاکید بر ادامۀ این رویدادها با طرح سئوالی گفت: دانشگاه چگونه می‌تواند مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند؟ ناخودآگاه بعد از این صحبت، فکر ما می‌رود سمت مخاطرات، آسیب‌های فرهنگی  بی‌گمان اینها بخشی از مسئولیت اجتماعی هستند ولی صرفا اینکه فقط بگوییم اینها مسئولیت دانشگاه است، جفا است.

دکتر سلیمی در ادامه با بیان این که مسئولیت اجتماعی دانشگاه در ابتدا باری است که علوم انسانی و اجتماعی در شبکۀ دانشگاهی کشور به دوش می‌کشند، افزود: اینکه در جامعه و کشور چه مسائلی وجود دارد و چگونه می‌شود این مسائل را حل کرد و چگونه راه حل پیدا کرد. برخی بر این تصورند که با ورود به دانشگاه برای حل مسئله نیازمند رادیکالیزم تند هستند ولی رادیکالیزم تند،تنها انجام مسئولیت اجتماعی را به خطر می‌اندازد. او اضافه کرد: گونه‌ای از رفتار که مبتنی بر عقلانیت باشد ما را به شناخت درست‌تر مسائل اجتماعی رهنمود می‌کند و باعث می‌شود تا راه‌حل‌های مناسب، بلند مدت و بدون عوارض جانبی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه در این خصوص تصریح کرد: اگر بخواهیم مفهوم علم نافع، مفهوم دانشگاه نافع و دانشگاه تاثیر گذار را معنی کنیم از این مسیر قابل معنا است.

دکتر سلیمی در ادامه سخن خود با بیان این که در شرایط جدید تحت تاثیر ادبیات جدید برای کارکرد دانشگاه‌ها  در مسیر دانشگاه کارآفرین در حال حرکت هستیم، گفت: ممکن است این حرکت بنیادی مشکل نداشته باشد ولی اینکه بگوییم چگونه برویم و محصولی پیدا کنیم، تولید کنیم که بازدۀ اقتصادی داشته باشه و بازار آن چگونه باشد و چگونه ثروت‌آفرینی کند، نمی‌توانیم کارآفرینی دانشگاه را به این معنا محدود کنیم.

او تصریح کرد: در فضای دانشگاهی و به خصوص علوم انسانی و علوم اجتماعی ما گونۀ دیگری از کارآفرینی را پدید آوردیم.

دانشگاه باید به تحقق کارآفرین‌ها کمک کند

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فناوری و تحقیقات نیز در سخنانی راجع‌به کارآفرینی اجتماعی گفت: «کارآفرینی اجتماعی ابتکار در میان دانشجویان زیاد می‌کندکه سبب طرح ایده‌ها می‌شوند و اینکه چه فرآیندی باید در این مسیر شکل بگیرد که ایده، عملی شود و یک استقلال و خوداتکایی به‌وجود بیاورد در کارآفرینی اجتماعی بررسی می‌شود.

او افزود: برای شروع کارآفرینی، ابتکار و فعالیت تازه، نیازمند آمادگی ذهنی و عملی هستیم، این آمادگی و فعالیت‌ها باید در یک بستر فراهم شود که خوشبختانه با اقبال و فعالیت خوب دانشگاه‌ها این امکان را برای نوآوری، کنشگری و فعالیت تازه ایجادکردند تا دانشجویان بتوانند هویتی کسب کنند. دکتر غفاری تاکید کرد: در حوزه و بحث کارآفرینی تاکید بر این نکته وجود دارد که شناخت فرصت‌ها، مطالعۀ آنها و اتصال آنها به چرخۀ زندگی، نقش محوری در بحث کارآفرینی دارد.

وقتی بحث کارآفرینی در حوزۀ اجتماعی مطرح می‌شود باید بدانیم که این امر نیاز به شکل‌گیری روابط و وجود داشتن شبکه است.

سرمایۀ نمادین دانشگاه چیست؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فناوری و تحقیقات در ادامه با بیان این که کارآفرین اجتماعی در جایگاهی می‌تواند تحقق خود را داشته باشد که در بیرون دانشگاه با موسسات یا جایی که نیازمند این افراد هستند ارتباط برقرارکند. دانشگاه می‌تواند حلقه‌ای میان دانشگاه و مجموعه‌های دیگر برقرارکند. در بخش مدیریتی باید در وزارتخانه و دانشگاه، برقرار کردن این ارتباط فراهم شود.

او در همین خصوص اضافه کرد: کارآفرینی اجتماعی صرفا در حوزۀ اقتصادی معنا نمی‌شود حوزۀ اقتصادی حوزه مهمی است ولی در کارآفرینی اجتماعی عرصه‌های مهم دیگری نیز هستند، مهم این است که از طریق این فرآیند، اثرگذار باشیم و افراد نسبت به توانمندی از لحاظ ذهنی و عملی شرایط را تجربه کنند.
 

در استارتاپ کارآفرینی از ابتدا تا انتها چه اتفاقی افتاد

دکتر تهمورث بشیریه، دبیر علمی رویداد،گفت: امیدوارم این نقطۀ پایان، نقطۀ آغاز جلسات و رویدادهای دیگر در سراسر کشور برای رونق کسب و کار در این شرایط اقتصادی بیانجامد.

او با تشریح فرایند اجرایی شدن این رویداد بین داشت: پیشنهاد این برنامه، طرحی ازسوی وزارت کشور و وزارت علوم بود که دربارۀ کارآفرینی اجتماعی برنامه‌ای در سراسر کشور برگزار شود که سه دانشگاه با تقسیم بندی منطقه‌ای در این برنامه شرکت کردند؛ دانشگاه بیرجند، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه علامه طباطبائی. همچنین استان‌های البرز، اصفهان، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، کهکیلویه‌وبویراحمد، یزد، قم، مرکزی، لرستان و همدان که متکلف این برنامه دانشگاه علامه طباطبائی شد.

او در ادامه افزود: براساس جلسات فراخوانی صورت گرفت و طرح‌ها جمع‌آوری شد که 61طرح به دبیرخانه داده شد که براساس مختصات در بررسی اولیه35 طرح، در داوری دوم 21طرح، در داوری نیمۀ نهایی نتایج اعلام شدند و در دبیرخانه جمع‌بندی و تیم‌هایی برای راهیابی به فینال انتخاب شدند که در نهایت 4تیم برگزیده وارد مرحلۀ نهایی شدند.

معیارهای انتخاب برگزیدگان این رویداد

دکتر بشیریه در این خصوص گفت: در مرحلۀ داوری نهایی بر اساس ارائه تیم‌ها و معیارها تیم‌های برگزیده انتخاب شدند؛ خلاقیت و نوآوری، عملیاتی بودن راهکار، میزان اشتغال‌زایی، میزان مقیاس پذیری و قابلیت گسترش، شناخت بازیگران و ذی‌نفعان، مزیت رقابتی و نحوه مشارکت اعضا در نظر گرفته شد.

 در پایان برنامه برگزیدگان رویداد استارتاپ کارآفرینی اجتماعی به شرح ذیل اعلام شد:

رتبه اول: تیم نوکات با عنوان ایده تانمند سازی نوجوانان در حال بازپروری از دانششگاه امام صادق (ع) توسط خانم فاطمه محمدقلی ها

رتبه دوم مشترک:

گروه ماه پیشه تیم با عنوان ایده سایت تخصصی سوء رفتار با کودکان از دانشگاه علامه طباطبائی توسط خانم زهرا ساعی

و تیم کاروز با عنوان ایده طرح شناوری و هوشمند سازی مشاغل دشوار از دانشگاه علم و هنر یزد توسط اشکان صادقی

رتبه سوم: تیم تولید پوشاک سنتی ایرانی اسلامی از دانشگاه تهران توسط خانم زهرا دهقانی

 

 

 

 

 

 


نظر شما :