تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور منعقد شد.

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۳۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۳۴۹
جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور روز یکشنبه 21 شهریور ماه در محل اطاق شورای دانشگاه برگزار شد.
تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور منعقد شد.

جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور روز یکشنبه 21 شهریور ماه در محل اطاق شورای دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در این جلسه دکتر افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، و جمعی از معاونین و مدیران حضور داشتند.

دکتر حسین سلیمی در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم امضا این تفاهم‌نامه زمینه‌ای برای همکاری بیشتر در عرصه سیاسی و علمی کشور باشد. در چند سال گذشته در دانشگاه علامه مسیری در حوزه پژوهش ایجاد کردیم و ارتباط ما با دستگاه‌های اجرایی به‌طور تنگاتنگ افزایش پیدا کرده‌است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در خواست رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور از دانشگاه‌ها این بود که در حل مشکلات کشور کمک کنند، بیان داشت: همکاران ما در حوزه پژوهش نشست‌هایی را تبیین کردند، تلاشمان این است که از درون این نشست‌ها بسته‌های سیاستی بیرون بیاید. با حضور مسئولین اجرایی نشست‌هایی را حول معظلات کشور برگزار کردیم.

وی افزود: با نگاه به همین رویکرد، پایان نامه‌های دانشجویان را به همین سو سوق دادیم تا بتوانند در حل مشکلات کمک کنند. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت امور خارجه داشتیم، تصمیم بر این شد که آن‌ها اولویت‌های پژوهشی خود را به ما اعلام کنند تا در کنار استفاده از راهکارهای ارائه شده در پایان‌نامه‌ها، دانشچویان حاصل تحقیقات خود را در مقابل مسئولان ارائه دهند.

دکتر حسین سلیمی با بیان این نکته که امیدوارم این رویکرد با وزارت کشور هم شکل بگیرد، بیان داشت: حضور دکتر افتخاری این امید را در ما به وجود آورد که با تفاهم‌نامه و همکاری نزدیک با وزارت کشور، تلاش‌ها و بررسی‌های ما در حوزه اداری کشور تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه عنوان کرد: دانشگاه علامه این آمادگی را دارد که در حوزه‌های مختلف مورد علاقه وزارت کشور همکاری کند.

وی افزود: خوشحالم که بزرگترین وزارت خانه ما این رویه را در پیش گرفته و بجای تاسیس دانشکده، حاضر شد با دانشگاه‌ها همکاری کند. به همت معاون آموزشی دانشگاه اخیرآ طرحی را در دستور کار قرار دادیم که دانشجویان کارشناسی در کنار آموزش دروس، آموزش مهارتی تکمیلی را هم بگذرانند.

دکتر سلیمی درخاطرنشان کرد: ما حاضریم برخی از این دوره‌ها را به‌صورت مشترک برگزار کنیم و حتی این آمادگی از جانب دانشگاه علامه وجود دارد که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای کارکنان وزارت کشور در حوزه‎‌های مختلف برگزار کند.

دکتر افتخاری ضمن ابراز خوشحالی از امضاء این تفاهم‌نامه عنوان کرد: دانشگاه علامه طبق جایگاه و مرجعیتی که در حوزه علوم انسانی پیدا کرده، مزیتی برای کشور می‌باشد. نه تنها وزارت کشور، بلکه سایر نهادها هم باید به این دانشگاه توجه کنند.

وی افزود: شخصیت حقوقی و حقیقی دکتر سلیمی بسیار محترم است و مطمئنم این تفاهم‌نامه می‌تواند خیر و برکت داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور با بیان نکته که بسیاری از وزارت‌خانه‌ها و دانشکده یا پژوهشکده دارند، توضیح داد: تصمیم ما این است که از ظرفیت بیرون استفاده کنیم. ایجاد شبکه‌ها پژوهشی با دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: داشگاه‌های مختلفی را بررسی کردیم و نهایت  دانشگاه مشخص شدند تا به عنوان هسته اصلی معرفی شوند. تعداد زیادی نشست برگزار شد و تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسید.

دکتر افتخاری با بیان این نکته که هر دانشگاه مزیت نسبی دارد، خاطرنشان کرد: هر دانشگاه به یک قطب تبدیل شود. تا به امروزما بیشتر با اعضاء هیئت علمی ارتباط می‌گرفتیم اما میخواهیم این ارتباط را در سطح دانشگاه افزایش دهیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور بیان داشت: وزارت کشور رسالت افزایش مرزهای علمی را ندارد ولی به آن احتیاج دارد. امیدوارم این مساله الگو شود تا ضعف‌ها از بین بروند.

 دکتر افتخاری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم این تفاهم‌نامه برکاتی داشته باشد تا به کمک نخبگان بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی کوتاه بیان داشت: شاید مورد استفاده قرار گرفتن و کاربردی کردن یافته‌های پژوهشی، آرزوی واحد پژوهش باشد. امیدوارم این نشست ما به ثمر برسد. این طرح فرمول خوبی است و می‌تواند به عنوان الگو به سایر سازمان‌ها معرفی شود.

وی افزود: هنوز مدیران و تصمیم‌گیران به دانشگاه  اعتماد کافی ندارند و فکر می‌کنند دانشگاه مانند مدرسه صرفا کار آموزش را برعهده دارد اما دانشگاه می‌تواند در حوزه پژوهش و اجرا مخصوصا در دوره تحصیلات تکمیلی اثرگذار باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: در زمینه چاپ و نشر، منابع علمی، امور پژوهشی و همکاری‌های بین المللی می‌توانیم به وزارت کشور خدمات مختلفی را ارائه کنیم.

در ادامه دکتر نادر نعمت‌الهی معاون آموزشی دانشگاه علامه در سخنانی کوتاه اظهار داشت: قرار است طرح مهارت افزایی در سال تحصیلی جدید در دانشگاه اجرا شود و 46 دوره را برای 6 ماه بعد در نظر گرفتیم.

وی درباره پذیرش دانشجویان پژوهش محور تشریح کرد: در سال‌های گذشته سازمان‌های مختلف شخص را معرفی می‌کردند و طبق تفاهم و قرارداد، دانشگاه پذیرش می‌کرد.

وی افزود: از دو سال قبل طبق دستور وزارت علوم، از طریق کنکور در این مقطع دانشجو پژوهش محور پذیرش می کنیم. حدود 100 نفر مشغول به تحصیل هستند و یک نفر تحصیلش را به پایان رسانده‌است.

 در پایان جلسه دکتر سلیمی و دکتر افتخاری تفاهم نامه میان دانشگاه علامه و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور را امضاء کردند.

 


نظر شما :