رئیس دانشگاه: اربعین نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها است

۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۳۰۵۰
تعداد بازدید:۵۲۴
دکتر سلیمی در افتتاحیه همایش اربعین: اربعین نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها و شیوه جدید بزرگداشت ارزش‌های انسانی و گونه تازه‌ای از ظلم‌ستیزی است که هیچ تنافر و تضادی با مسالمت‌جویی ندارد.
رئیس دانشگاه: اربعین نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ چهارمین همایش علمی بین‌المللی «اربعین» با رویکرد اربعین، مقاومت، امنیت و همگرایی ۱۶ مهرماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این همایش با اشاره به پدیده اجتماعی و تاثیرگذار اربعین بیان داشت: نوع نگاه ما به اربعین صرفاً یک نگاه مناسکی نیست، درست است که اربعین یکی از مناسک ماندگار و تأثیرگذار در تاریخ اسلام و تاریخ مناسک بشری بوده است، اما صرفاً هدف از برگزاری این همایش، شرکت یا برگزاری مناسک نیست، بلکه توجه به این مقوله و این پدیده به عنوان یک پدیده اجتماعی و بین‌المللی تأثیرگذار است.
وی با بیان این که از نظر ما اربعین نمادی از شیوه جدید تعامل بین فرهنگ‌ها و شیوه جدید بزرگداشت ارزش‌های انسانی است، افزود: اربعین گونه تازه‌ای از ظلم‌ستیزی است که هیچ تنافر و تضادی با مسالمت‌جویی ندارد. وقتی که فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و حتی گرایش‌های مذهبی متفاوت در یک پدیده عظیم و بی‌سابقه مانند راهپیمایی اربعین کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، نه‌تنها هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد، بلکه صحنه‌های خاطره‌انگیزی از عشق، محبت و مبادله ارزش‌های انسانی در میان گروه‌های شرکت‌کننده شکل می‌گیرد. او در همین خصوص اضافه کرد: اندیشه‌های مختلف و گویش‌ها و زبان‌های مختلف می‌توانند حول محور ارزش‌های بلند برآمده از قیام امام حسین(ع) گرد هم جمع شوند و ضمن همسازی گام در مسیری بگذارند که هم مخالف ظالمان است و هم یک نمایش متفاوتی از توحید، وحدت و همسازی بین فرهنگ‌های مختلف داشته باشند.


ظلم‌ستیزی و مخالفت با مستکبران، تضادی با همنشینی و همسازی بین مومنان ندارد


دکتر سلیمی تصریح کرد: درست اینجا است که نشان می‌دهد ظلم‌ستیزی و مخالفت با مستکبران، تضادی با همنشینی و همسازی بین مومنان ندارد و اتفاقاً مومنان، عدالت‌طلبان و انسان‌گرایان در فرایند همنشینی با یکدیگر است که می‌توانند به ستیز با ظلم بنشینند و تأثیرگذار باشند و پدیده غیرقابل توصیفی مانند راهپیمایی اربعین را به وجود آوردند که به عنوان یک اهل تاریخ و نگارنده تاریخ می‌گویم که اربعین رویدادی استثنایی، متفاوت و یک پدیده جدید در تاریخ روابط بین ملت‌ها است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: تا به حال سابقه نداشته که ده‌ها میلیون انسان برای بزرگداشت ارزش‌های ناشی از یک قیام، دور هم جمع شوند و مرزهای ملی و فرهنگی در نوردیده شود و همه‌چیز حول یک محور با‌ارزش به‌هم بپیوندد و این پدیده جدید گویای شیوه جدید کنشگری در عصر جدید است. او افزود: در شرایطی که خیلی‌ها صحبت از پایان سخنان مبتنی بر ایدئولوژی می‌کردند، یک نوع جدید از ایدئولوژی و کنشگری بر مبنای ارزش‌هایی که از هزار و چهارصد سال قبل باقی مانده، گرد هم جمع می‌شوند و چشم جهان را به پدیده‌ای باز می‌کنند که شاید کمتر به آن توجه شده است. امیدوارم در خلال مباحثی که از سوی محققین حاضر در این کنفرانس مطرح می‌شود، بتوانیم ابعاد متفاوت جامعه‌شناختی، معرفت‌شناختی و همچنین ارزش‌های متفاوت در این پدیده جدید را بهتر بشناسیم و شرایطی فراهم کنیم که جهانیان نیز با این اندیشه‌ها بیشتر آشنا شوند.
گفتنی است چهارمین همایش بین المللی اربعین با ارائه 16 سخنرانی در مدت دو روز توسط اندیشمندان داخلی و خارجی به کار خود پایان داد.

 


نظر شما :