بیانیه مجمع صنفی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۲۹۵۶ اداری سازمانی
تعداد بازدید:۲۴۵۱
مجمع صنفی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با صدور بیانیه ای آغاز سال تحصیلی را به جامعه دانشگاهیان تبریک گفت.
بیانیه مجمع صنفی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

متن این بیانیه این شرح است:

«نه نام آنکه جان را فکرت آموخت«

 بادرود به ارواح طیبه شهدای جبهه سلامت و طلب مغفرت برای درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا به ویژه همکاران عزیزمان دکتر میرمحمدی، دکتر پژویان و دکتر ناظمان و با آرزوی سلامتی برای همکاران فرهیخته عرصه علم و دانش، سال جدید تحصیلی را آنهم به صورت زودهنگام، در شرایطی آغاز کرده‌ایم که به تعبیر مسئولین حوزه سلامت، موج سوم  ویروس کرونا با شدت مضاعفی آغاز شده است و موضع گیری متناقض و بعضاً اظهار نظر های غیر کارشناسی برخی از مسئولین در این رابطه، بر استرس مردم مظلوم کشورمان می‌افزاید که باکاهش قدرت دفاعی ناشی از آن، خطر ابتلاع، بیشتر می شود و لذا تدبیر هوشمندانه و یکدست و عدم اصرار به حضور فیزیکی  و اعمال محدودیت های همراه با حمایت های موثر با تاکید برفعالیت های جایگزین غیرحضوری می تواند بحران موج جدید را تعدیل کند.

 همکاران  ارجمند، سال تحصیلی جدید با فشار اقتصادی و معیشتی بی‌سابقه‌ای آغاز شده است به گونه‌ای که حلاوت ناشی از اقدام دیرهنگام سازمان برنامه و بودجه در افزایش حقوق را با تورم لجام گسیخته و عدم اعمال مدیریت توام با نظارت کارآمد بر بازار و عرضه کالاهای اساسی، بی‌اثر کرده است و سفره مردم بیش از پیش کوچک تر شده است که تداوم این وضعیت می تواند کشور را با بحران مواجه کند و لذا به سرعت باید در این خصوص تدبیر جدی و عملی اتخاذ گردد. وظیفه ما به عنوان یکی از گروه های مرجع مورد وثوق جامعه در این شرایط، نقد دلسوزانه سیاست گذاری هاو عملکرد ها، همراه با ارائه راهکار هاست هرچند بسیار گفتیم و نوشتیم و متاسفانه کمتر گوش شنوایی برای آن وجود داشت ولی نباید از انجام مسئولیت خطیر خود خسته شویم که عمل به آن یک وظیفه ملی و انسانی است و خداوند متعال یاری به مصلحین و مجاهدین عرصه های علم و خدمت را وعده داده است.

در سال تحصیلی جدید و استثنایی، نظر مسئولین محترم آموزش عالی و دانشگاهی و همچنین همکاران عزیز را به چند نکته جلب می نماید:

همراهی و تلاش اساتید و کادر آموزشی دانشگاه ها در برگزاری کلاس های مجازی، علیرغم سختی‌ها و محدودیت ها و به ویژه خستگی مضاعف ناشی از آن، شایان تقدیر است که در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد و دانشجویان و مردم فهیم کشورمان ناظر بر چنین ایثاری هستند.

-   از تجربه نیم سال گذشته باید استفاده کرد و با رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، با ابداع روش های نوین در برگزاری کلاس های مجازی و چگونگی برگزاری آزمون ها، کیفیت این شیوه آموزشی را ارتقا داد.

به نظر می رسد که بعد تربیتی و پرورشی در فرایند تعلیم و تربیت، در آموزش مجازی و عدم ارتباط واقعی استاد و دانشجو، مورد غفلت قرار گرفته است چرا که همه می دانیم که فرزندان عزیز ما بیش از آنکه از علم و تجربه ما بیاموزند از رفتار و منش ما تأثیر می‌گیرند و لذا برای این موضوع باید طرحی نو تدبیر کرد.

-   به نظر می‌رسد که در شیوه جدید آموزشی و با ضبط مباحث کلاسی، احساس امنیت  تضعیف شده و امنیت شغلی همکاران به نوعی مخدوش می‌گردد که نتیجه آن بعضاً خودسانسوری و ملاحظات محافظه کارانه ای است که می تواند کیفیت کلاس ها، بویژه دردوره‌های تکمیلی را تضعیف کند و لذا باید در این خصوص به صورت همدلانه تدبیری اندیشیده شود.

-   در شرایط کرونایی، آموزش‌های عملی، فعالیت های آزمایشگاهی و کارورزی ها با محدودیت های بیشتری مواجه شده است و این موضوع به شدت به رشته‌های کاربردی آسیب می زند و لازمه رفع این مشکل، ابداع جسورانه شیوه‌های جدید با همکاری اساتید و مسئولین مرتبط است.

-   انتظار از مسئولین محترم دانشگاه ها این است که صرفه جویی های ناشی از عدم حضور دانشجویان را برای رفع مشکلات آموزش مجازی وکمک به اساتید در تهیه تجهیزات مرتبط مصرف کنند که قطعاً محمل گرنت پژوهشی و تساهل و تسامح در اختصاص آن، می تواند به این امر کمک شایان توجهی نماید.

انتظار از مدیران دانشگاه این است که در جهت حمایت عملی از اساتید و کارکنان به امور رفاهی با فعال‌سازی ستاد ذیربط و کمک به فعال شدن تعاونی های مصرف ومسکن، صندوق رفاه اساتید، صندوق های قرض الحسنه و نظایر آن در شرایط سخت موجود، توجه ویژه داشته باشند.

 در خاتمه ضمن آرزوی توفیق توأم با سلامتی برای خادمان علم و دانش و همکاران فاضل، رهایی کشورمان را از مصائب و مسائل ریز و درشت در سایه تلاش توام با تدبیر در راستای حفظ منافع ملی و رفع مشکلات مردم از درگاه ایزد یکتا مسئلت داریم.

هیئت مدیره مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

 اول مهرماه ۱۳۹۹


نظر شما :