دکتر شالچی: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در یک سال گذشته رشد 98درصدی داشته است

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۸۸۱ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۸۲۲
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گفت: میزان فعالیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی در سال تحصیلی 99-98، 2 هزار و 581 مورد بود که نسبت به سال گذشته 97.93 درصد رشد داشته است. همچنین فعالیت های فرهنگی در زمان بحران کرونا یعنی از اسفندماه 98 تا تیرماه 99 نزدیک به 428 فعالیت بوده است.
دکتر شالچی: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در یک سال گذشته رشد 98درصدی داشته است

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، وحید شالچی، بیان کرد: نگاه دانشگاه به بخش فرهنگی و اجتماعی، شاید برجسته تر از دانشگاه های دیگر است به این دلیل که دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور است و به امر فرهنگ هم گسترده تر و هم با نگاه متفاوت تری نگاه می کند. فعالیت های فرهنگی را تنها پر کردن اوقات فراغت و برنامه های فوق برنامه نمی بیند و آن را بخشی از سازوکارهای اصلی دانشگاه می داند. نگاه دانشگاه علامه طباطبائی این است که دانشگاه جایی است که هم بر آموزش و پژوهش تاکید دارد و هم به پرورش شهروند و انسان مسئول، نگاه ویژه ای دارد. به همین دلیل بخش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مهم می شود.

وی با بیان اینکه دانشجویی که وارد دانشگاه می شود باید به مجموعه ای از فرصت ها دسترسی داشته باشد تا بتواند یک شخصیت دانشگاهی پیدا کند، افزود: شخصیت دانشگاهی به این معنا که با میراث فرهنگی و معنوی کشور بیشتر آشنا شود، فرهنگ دانشگاهی را بشناسد، عقلانی با مسائل روبه‌رو شود، قدرت تحلیل بالایی پیدا کند، با انجام کار جمعی آشنا شود و در قبال جامعه خود احساس مسئولیت کند. بنابراین دانشگاه به دنبال مشارکت دانشجویان، هم در مرحله تنظیم برنامه و هم در مرحله اجرا و ارزیابی است تا به هدف نهایی که پرورش انسان مسئول است، برسد. میزان فعالیت های معاونت فرهنگی در سال تحصیلی 99-98، 2 هزار و 581 فعالیت بود که نسبت به سال گذشته 97.93 درصد رشد داشته است. همچنین فعالیت های فرهنگی در زمان بحران کرونا یعنی از اسفندماه 98 تا تیرماه 99 نزدیک به 428 فعالیت بوده است.

شالچی گفت: بخش های متعددی همچون انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و هنری، تشکل ها و نشریات در حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی داریم که بیشترین ارتباط را با دانشجویان دارند. یکی از مهمترین این بخش ها انجمن های علمی است. انجمن های علمی مکانی هستند که می تواند به پویایی علمی دانشگاه کمک کنند. انجمن ها مکمل کلاس درس هستند به این دلیل که کلاس های درس به لحاظ زمانی و سرفصل، محدودیت های خاص خود را دارند. انجمن علمی جایی است که به موضوعات بین رشته ای، موضوعات جدید و حتی معرفی چهره های جدید علمی می پردازد و ضمن اینکه دانشجویان کار جمعی را می آموزند به طرح مباحث جدیدی که ممکن است در کلاس درس به صورت کامل وجود نداشته باشد کمک می کند. دانشگاه علامه طباطبائی 60 انجمن علمی دارد که بخش مهمی از رخدادهای علمی دانشگاه توسط این انجمن ها رقم می خورد و همچنین جزو 10 دانشگاه برتر کشور در زمینه فعالیت انجمن های علمی است. در تلاش هستیم به زودی جزو پنج دانشگاه برتر کشور در زمینه فرهنگی شویم.

وی ادامه داد: بخش دیگری که در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حائز اهمیت است، کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی هستند. کانون ها بر خلاف انجمن های علمی که مختص دانشجویان یک رشته خاص هستند، فرا دانشکده ای عمل می کنند، به علاقه هایی که فراتر از یک رشته خاص هستند می پردازند و ایجاد خلاقیت، بروز استعدادها و آموزش های هنری در آنها جریان دارد. در نگاه دانشگاه به عنوان یک دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی، هنر جایگاه والایی دارد. ما برای اینکه در رشته های تخصصی خود هم موفق شویم نیازمند آشنایی با هنر و فضای هنری هستیم.

شالچی تاکید کرد: کانون ها سمبل فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هستند و هدف مهم دیگری که در کانون ها دنبال می شود، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است. دانشگاه علامه طباطبائی یکی از موفق ترین دانشگاه ها در زمینه مسئولیت اجتماعی است. در هر بحران اجتماعی که ایجاد می شود، بخش های مختلفی از دانشگاه در راستای کمک به جامعه عمل می کنند. مدرسه سازی در مناطق محروم یکی از کارهای مهم است. در سال گذشته در استان های لرستان و سیستان و بلوچستان مدرسه های علامه توسط دانشجویان کانونی و بسیجی ساخته و سامان داده شد. همچنین کانون های هلال احمر و خیریه دانشگاه در هنگامه بحران های اجتماعی، از جمله کرونا بسیار فعال بودند و وظیفه آموزش شهروندان را دنبال کردند.

او گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه فعالیت کانونی همیشه جزو دانشگاه های برتر بوده ولی اکنون با تلاش و خلاقیت دانشجویان، کانون های دانشگاه با فاصله از دانشگاه های دیگر در جایگاه نخست قرار دارند و این نشان دهندۀ وجود توانمندی ها و استعداد های بسیار زیادی است که در دانشجویان وجود دارد. کانون ها در سال تحصیلی 98-99، هزار و 589 فعالیت انجام دادند که این رقم رشد 19 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد: از آغاز بحران کرونا در کشور که باعث تعطیلی دانشگاه ها شد، همزمان با بخش آموزش فعالان فرهنگی دانشگاه، فعالیت های فرهنگی را از عرصه حضوری به عرصه مجازی تغییر دادند. معاونت فرهنگی و اجتماعی بلافاصله شروع به بازبینی و بازآرایی فعالیت های فرهنگی کرد و تمرکز را از فضای فیزیکی به سمت فضای مجازی سوق داد. کانون های دانشگاه در همین دوران بیش از 150 فعالیت فرهنگی، هنری و 50 فعالیت قرآنی به صورت مجازی انجام دادند و انجمن های علمی نیز برنامه های متعددی را شروع کردند. البته این کار مشکلاتی هم در پی داشت ولی تلاش شد، با بروز یک بحران اجتماعی، با انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آلام مردم تا حدودی تسکین یابد.

وی افزود: کارهای قابل تقدیری از جمله را ه اندازی مدرسه بورس علامه، برگزاری گفت و گوهای آزاد علامه، برگزاری جلسات هفتگی و تعامل با والدین در جهت کاهش چالش ها در این دوران انجام شد. انجمن های علمی با حضور استادان، مدرسۀ بورس علامه را راه اندازی کردند. همچنین گفت و گوهای آزاد علامه شروع به فعالیت کرد و از صاحب نظران در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اجتماعی و... دعوت می شد تا بحث های داغ در حوزه کرونا و مسائلی که در جامعه ایجاد می کند را شکل دهند. همچنین باتوجه به اختلاف و تفاوت نسلی والدین با دانشجویان، جلسات منظمی به صورت هفتگی برگزار شد تا شناخت والدین را از اقتضائات جوانی، تغییرات هویتی و فرهنگی که در نسل جدید اتفاق افتاده آگاه و این چالش ها را کمتر کند. این برنامه ها سبب جذب مخاطبان گسترده تری شد، یعنی اگر تا قبل از این بحران، مخاطبان برنامه ها به دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی محدود می شد، بعد از آن و با انتقال فعالیت ها به فضای مجازی، این فرصت پیدا شد که مخاطبان بیشتری در سطح جامعه پیدا کند. همین امر سبب شد کانون های مختلف بتوانند به ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود بپردازند.

استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص برنامه های فرهنگی و اجتماعی تدوین شده برای سال تحصیلی جدید گفت: اگر وضعیت کشور تغییر نکند ما چندهفته ای به صورت حضوری در خدمت دانشجویان نو ورود خواهیم بود و در این مدت کانون ها و انجمن های مختلف برنامه های متنوعی دارند تا بتوانند خود را معرفی و علاقه مندان جدید را جذب کنند. همچنین برای بخشی از دانشجویان که در خوابگاه ها اسکان داده می شود، برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است تا ضمن غنی سازی اوقات فراغت، دانشجویان را با فضای فرهنگی دانشگاه آشنا و دلتنگی های آنها را تقلیل دهیم. یکی از اولویت های که قصد انجام آن را داریم داریم آشنایی دانشجویان با فضای کارآفرینی و مراکز رشد از طریق انجمن های علمی است چرا که فرصت های شغلی اداری در کشور رو به کاهش است و دانشجو نیازمند این است که خلاقیت های درونی خود را بارور کند و با زمینه های جدیدی برای کار، فعالیت و ایجاد فرصت شغلی آشنا شود. امسال به طور خاص با همکاری مرکز رشد دانشگاه، این برنامه را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به تاسیس اردوگاه باغ سیب کرج، عنوان کرد: در یکی از زمین های دانشگاه که محصول تلاش مدیران پیشین دانشگاه است، اردوگاهی تاسیس می شود و هدف این است که در درون فضای چند ده هکتاری آن، امکانی را فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند در آنجا انواعی از فعالیت ها را انجام دهند. این اردوگاه که با ملاحظات زیست محیطی تاسیس می شود فرصتی است که دانشجویان دانشگاه علامه بتوانند به ویژه در پایان هفته یک فضای تفریحی و فراغتی داشته باشند و انواع فعالیت هایی که بتوان در محیط باز انجام داد را در آنجا تجربه کنند. این اردوگاه فضای بسیار مناسبی برای دویدن، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی و ماهیگیری خواهد بود. همچنین برای دانشجویانی که علاقه مند به آسمان هستند فرصت خوبی فراهم می شود که بتوانند در شب فعالیت های نجومی داشته باشند. به دلیل بزرگی مجموعه، برای دانشجویان دختر نیز این امکان فراهم می شود تا در یک فضای اختصاصی بتوانند به تفریح و ورزش بپردازند. در این طرح تلاش شده است بهره برداری به خود دانشجویان سپرده شود و نفع این کار به دانشجویان برسد.

در بخش دیگری از این گفت و گو، هدی غفاری، مدیر برنامه ریزی و نظارت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به کسب مقام نخست جشنواره ملی رویش در بین 87 دانشگاه کشور، گفت: در جشنواره امسال با کسب 12 مقام نخست، دانشگاه رقبای دیرینه و بسیار سرسختی را پشت سر گذاشت و این نتیجۀ همکاری و همفکری بی نظیر بین تمامی عوامل و مجریان فرهنگی بود. در این دوره از جشنواره 5 هزار و ۳۸۰ کانون فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی مشارکت داشتند و 16 هزار و ۴۰۰ فعالیت و اثر از سوی دانشجویان به این جشنواره ارسال شده بود. بیش از ۷۰۰ ایده در این دوره ثبت شد و ۸۰ نفر هم خود را در بخش چهره‌های فعال کانون‌های دانشگاهی، نامزد کرده بودند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در شرایطی موفق به کسب مقام نخست شد که هیچ داوری در بین داوران جشنواره نداشت، افزود: کسب مقام های نخست در رشته شعر کلاسیک (به صورت مشترک)، توسط علی اکبریان میمند و آرزو سبزوار قهفرخی، در رشته آواز توسط محمدرضا حیدری، در رشته نثر ادبی توسط علی اکبریان میمند، در فیلم کوتاه به سرپرستی فرید حاجی، در رشته مستند به سرپرستی فاطمه بنیادی، در بخش ایده و طرح توسط علی اکبریان میمند و در بخش چهره های موفق کانونی توسط علی اکبریان میمند، همچنین کسب مقام نخست توسط کانون خبر و رسانه و کتاب و کتابخوانی برای سومین سال متوالی، کانون هلال احمر برای اولین سال و کانون صنایع دستی برای دومین سال متوالی، باعث افتخار است و نشان می دهد که آثار دانشجویان این دانشگاه چه آثار شاخصی بوده اند.

غفاری ادامه داد: امسال 978 اثر به دبیرخانه جشنواره داخلی رویش رسید که نسبت به سال گذشته رشد بی سابقۀ 11 برابری را نشان می دهد و این خبر از علاقه دانشجویان به فعالیت های کانونی می دهد. وجود 18 کانون فعال باعث شد دانشجویان نسبت به این جشنواره اقبال بیشتری نشان دهند. البته کانون های ورزش در جهت توسعه اجتماعی، آسیب های اجتماعی و روشنایی در فرآیند جشنواره حضور نداشتند ولی با شیوع کرونا، فعالیت های بسیار شایسته و قابل تقدیری انجام دادند و جزو کانون های بسیار فعال دانشگاه هستند که توانستند در مدت کوتاهی مخاطبان بسیاری را جذب کردند.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره کشوری کرونازی توسط کانون های فرهنگی، هنری دانشگاه علامه طباطبائی در شیوع کرونا، گفت: این جشنواره با محوریت نقش دانشجوی ایرانی در جامعه، درمان و ابعاد اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا و نیز مسئولیت اجتماعی دانشجو در ایام کرونا در رشته های پادکست، فیلم کوتاه، داستان کوتاه، عکس، پوستر، یاداشت نویسی، نقاشی و کاریکاتور، نمایش نامه نویسی و... برگزار شد که 394 اثر از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید. جشنواره کرونازی از موفق ترین جشنواره های دانشگاه بود و یکی از مشخصات ویژه این جشنواره همکاری با داوران برجسته ادبی و هنری بود و برای نخستین بار از داوران خواسته شد علت برگزیده شدن آثار را به تفصیل شرح دهند.

 


نظر شما :