رئیس دانشگاه: مفهوم دانشگاه «معرفت‌آفرین و تاثیرگذار» جایگزین مفهوم دانشگاه «کارآفرین» شود

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۷۷۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۷۹۶
نشست تشکیلاتی بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی با عنوان «نقش دانشگاه تمدن ساز در بیانیۀ گام دوم » 12 شهریورماه برگزار شد.
رئیس دانشگاه: مفهوم دانشگاه «معرفت‌آفرین و تاثیرگذار» جایگزین مفهوم دانشگاه «کارآفرین» شود


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست با بیان اینکه این دانشگاه نماینده حوزه علوم انسانی در کشور است، گفت: با مفهوم دانشگاه کارآفرین نمی توانیم دانشگاه تحول ساز، تاثیرگذار و فرهنگ‌ساز را تعریف کنیم. البته کار آفرینی لازم است و دانشگاه علامه طباطبائی هم از پیشتازان این حوزه بوده است، ولی جوهر اصلی دانشگاه علوم انسانی کارآفرینی نیست.
وی ادامه داد: دست ما در بسیاری از بنیادهای معرفتی و آن چیزی که هویت و تمدن می‌سازد خالی است به این دلیل که فقط روی کار و کار آفرینی متمرکز شده ایم. بنابراین پیشنهاد کردیم مفهوم دانشگاه «معرفت آفرین و تاثیرگذار» جایگزین مفهوم کارآفرین شود.
سلیمی افزود: دانشگاه کارآفرین بر اساس گونۀ آرمانی جامعۀ سرمایه‌داری، بازار آزاد محض، اقتصاد مبتنی بر سرمایه، عدم دخالت دولت و تبعیت از بازار سرمایه ساخته شده است که با گونۀ آرمانی جامعه ما فاصله دارد. به طور مثال شرکت های سرمایه‌دار که در صدد افزایش ثروت خود هستند، روی هزاران ایده، سرمایه گذاری می کنند و با به نتیجه رسیدن درصد کمی از آنها به منفعت خود دست پیدا می کنند. آیا چنین شرکت هایی در جامعه ما وجود دارند؟
وی بیان کرد: ما در حوزه علوم انسانی نیازمند دانشگاه معرفت آفرین و تاثیرگذار هستیم. چون ماهیت دانشگاه در بستر اجتماعی قرار دارد، کارویژه‌ای که خانواده ها و رهبران جامعه از دانشگاه توقع دارند با هم متفاوت است. بنابراین نمی توانیم به بهانه کارآفرینی، وظیفه اصلی دانشگاه که ایجاد معرفت و جامعه معرفت بنیان است را فراموش کنیم و همه چیز را فدای کارآفرینی کنیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر دانشگاهی می خواهد تمدن ساز باشد باید بتواند ساختار آگاهی بیافریند، ساختاری که مبنای آن تمدن باشد. مفهوم دانشگاه کار آفرین مفهوم خوبی است، لازم است، ولی کافی نیست. اگر دانشگاهی قرار است به جامعه خود کمک کند باید ابتدا هویت خود را بازیابی کند و این بازیابی نیاز به ملزومات سخت افزاری و استاندارهای علمی دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه فعالیت های سخت افزاری و زیرساختی، کارهای بسیاری انجام داده است، افزود: از ۱۱ دانشکده دانشگاه، هفت دانشکده به ساختمان های جدید منتقل شده اند و سه دانشکده دیگر نیز با خارج شدن یک دانشکده از دل آنها، فضای آموزشی و پژوهشی بیشتری برای فعالیت در اختیار گرفتند. همچنین حوزه هایی مانند مرکز رشد، مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، موزه، مراکز تفریحی و مرکز آموزش های مهارتی در دانشگاه ایجاد شد. در این حوزه تا دو ماه آینده ۱۰۰درصد برنامه هایی که تدوین شده بود تمام می شوند.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی ادامه داد: در زمینه نرم افزاری نیز کارهای بسیار مثبتی انجام شده است. نسبت استاد به دانشجو از یک به ۴۲ اکنون به یک به ۲۷ رسیده است و امیدواریم تا پایان دوره به استاندارد یک به ۲۵ و برای دانشجویان روزانه نیز به یک به ۱۲ برسیم. همچنین نزدیک به ۲۰۰ استاد جدید از طریق فراخوان، گزینش و غربال گری به دانشگاه اضافه شده است و البته یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه آموزش مجازی دانشگاه علامه طباطبائی بوده است.
وی با بیان اینکه بنیاد دانشگاه علامه طباطبائی بر پایه نظریه‌پردازی بوده است، افزود: اکنون با فاصله بسیار زیاد نسبت به دانشگاه های دیگر، رتبه نخست برگزاری کرسی های نظریه پردازی را داریم و این دانشگاه دو بار به عنوان رتبه نخست در زمینه حمایت از نظریه های جدید مبتنی بر اندیشه های بومی انتخاب شده است.
سلیمی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی است که توانسته معاونت فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ و بازیابی کند و در حوزه بین الملل نیز فعالیت دانشگاه در پنج ماه گذشته نسبت یه عملکرد مدت مشابه سال قبل ۱۲ برابر شده است که هزینه های آن تقریباً به صفر رسیده است. همچنین تنها دانشگاهی که در سطح کشور آموزش های مهارتی برای دانشجویان برگزار می کند این دانشگاه است و هر ساله ۵ هزار دانشجو مهارت جدید کسب می کنند که می توانند با این مهارت وارد بازار کار شوند.
وی عنوان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از دانشگاه های تاثیرگذار در زمینه سیاست گذاری در کشور مطرح است و دو خوشه از خوشه های مشورتی بین ۱۳ دانشگاه کشور در این دانشگاه وجود دارد که بسیار تاثیرگذار بوده اند. همچنین مرکز رشد دانشگاه به الگویی برای دانشگاه های دیگر تبدیل شده است.
وی بیان کرد: استادان در زمینه های فیزیکی و مجازی فرهنگی تجربه های بسیار ارزشمندی کسب کرده اند که از این استادان خواهش می کنیم با حضور خود در ذهن ها، نظام ارزشی دانشجویان، فعالیت ها و بازیابی آنها تاثیرگذار باشند. استادان می توانند با استفاده از فضای مجازی، فیزیکی، ابزارهای مختلف، حضور در مراکز رشد و مراکز پژوهشی در تربیت صحیح دانشجویان کوشا باشند.
سلیمی در پایان گفت: در پایان دولت ها و شروع دولت های جدید موج بی اخلاقی به وجود می آید. تخریب استادان، تخریب دانشگاه، تهمت زدن، دامن زدن به خواسته های فردی و پنهان کردن کارهای انجام شده مصداق بارز بی اخلاقی است. هیچ مدیریتی در هیچ جا به افرادی که دیگران را آماج حملات و تهمت های خود قرار می دهند و سعی می کنند هویت خود را با تخریب دیگران بازیابی کنند، بها نخواهد داد. بنابراین اگر کسی در دانشکده ای خواست اینگونه خود را مطرح کند، لازم است که استادان و تیپ های مختلف در کنار هم قرار گیرند و با شکل گیری اندیشه واحد جلوی این جریان بی اخلاق را بگیرند چرا که تمدن گرایی و ارزش گرایی با بی اخلاقی از بین می رود.


نظر شما :