رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: انتخاب دانشگاه علامه‌طباطبائی برای همکاری‌های مشترک علمی انتخاب بجایی است

۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۶۰۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۱۹
دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی مراسمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: انتخاب دانشگاه علامه‌طباطبائی برای همکاری‌های مشترک علمی انتخاب بجایی است


به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، دکتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این تفاهم نامه سرآغاز شکل گیری ارتباط واقعی و عملیاتی در حوزه آموزشی و پژوهشی بین دو دانشگاه است. در حوزه آموزش پزشکی به این سمت حرکت می کنیم که با تعابیر نوین سازمان بهداشت جهانی یک پزشک پنج ستاره از نظر سازمان بهداشت جهانی و سازمان های ممیز بین المللی آموزش پزشکی، پزشکی است که بر انواع ارتباطات مسلط باشد. در گذشته شاید ما فقط ابعاد دانشی یک پزشک مورد ارزیابی قرار می گرفت اما امروزه بحث ارتباطات و نحوه کاربست بهینه در حوزه اجتماعی در مهارت های ارتباطی پزشک می تواند نقش آفرین باشد و جایگاه پزشک را ارتقا دهد.
وی ادامه داد: زمانی کار پزشک تنها نوشتن نسخه و تجویز دارو و اقدامات تشخیص درمانی بود اما امروز پزشکی که نتواند از ظرفیت های اجتماعی خود به صورت حداکثری بهره ببرد حتی در تشخیص و رفتار پزشکی خود هم دچار اشتباه می شود. در کنار همه دست آوردهای آموزش پزشکی از وزارت علوم یکی از کاستی های بزرگ همین جدا کردن غیر علمی گروه علوم انسانی از علوم پزشکی است و هر آنچه ما در سال های اخیر داریم از آن فاصله می گیریم بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید.
دکتر زالی اظهار کرد: نیازسنجی ما برای رفع بخشی از این کاستی ها دلیل همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی است و معتقدیم این شکافی که در حوزه علوم انسانی با آن روبرو هستیم را با ظرفیت سازی در کنار این دانشگاه برطرف می کنیم. بخشی از این تفاهم نامه بر اساس آسیب شناسی همین کاستی بوده که می توانیم با شکل گیری گروه ها و کارگروه های مقتضی در این زمینه همکاری را انجام دهیم این نقصان آکادمیک که سال ها با آن روبرو بودیم را به نحو مقتضی مرتفع کنیم. ضمن اینکه همین الان هم چهره رشته بسیاری از رشته های حوزه سلامت همچون اقتصاد سلامت، جامعه شناسی پزشکی و مدیریت پزشکی کاملا لعاب انسانی گرفته است که نشان می دهد رشته هایی که قبلاً تنها در یک فضای منحصر به فرد پزشکی صورت می گرفت امروز نیاز به جنبه های  بسط یافته اجتماعی دارد که به طور طبیعی در دانشکده علوم پزشکی یافت نخواهد شد و در دانشگاه های علوم انسانی وجود خواهد داشت.


وی عنوان کرد: کرونا نشان داد ما نیازمند این هستیم که بخشی از آسیب هایی که در حوزه مدیریتی در چندسال اخیر با آن روبرو بودیم نیازمند یک بازنگری و باز مهندسی است. پیشران چنین تحولات علمی، مدیریتی و اجتماعی دانشگاه ها باید باشند. دور از انتظار نیست که در حوزه کرونا نیز دانشگاه ها باید پرچم دار تغییرات و تحولات باشند کرونا نشان داد که ما در حوزه مراودات بین المللی و حوزه های علمی و تکنیکال نیاز به یک بازنگری جسارت آمیز و شجاعانه داریم و باید بتوانیم  تمام نقاطی که در حوزه مراودات بین المللی در آنها نقص داریم را حل کنیم. همچنین کرونا نشان داد که کشورهایی که در حوزه مدیریت اجتماعی، فرهنگی و پزشکی کرونا تکیه بر نظرات فنی و کارشناسی کرده اند، توفیقات بیشتری به دست آورده اند و در کشورهایی که بین ابعاد اجرایی و ابعاد علمی و کارشناسی عدم پیوستگی را مشاهده کردیم، کارنامه ضعیف تری به نمایش گذاشته اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما نمی توانیم با آزمون و خطا عرصه مدیریتی کشور را در خرد و کلان به دست کسانی بسپاریم که از حداقل های شناختی و ذهنی مناسب برخوردار نباشند و حتی در در آزمون های اولیه سربلند بیرون نیامده باشند. این باعث می شود ما زمان مناسب را از دست بدهیم. افرادی که از ذهن سیال آینده نگر برخوردار نباشند دچار انجماد مدیریتی خواهند شد و این فریز شدن مدیریتی می تواند مانع از توسعه ابعاد مختلف یک کشور شود. در سال های اخیر کشور برای تدبیر در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی از ظرفیت دانشگاه ها کمتر استفاده کرده است. دانشگاه ها شاید در اداره کشور به ظاهر نقشی داشتند اما نقش واقعی را ایفا نکردند و لازم است دوباره مدیریت ارشد کشور با یک نگاه غیر متعصبانه و نگاه مهرورزانه به محیط های آکادمیک و دانشگاهی اجازه دهد تا استادان دانشگاه نقشی فراتر از گذشته در مدیریت کشور داشته باشند.
وی در پایان گفت: پیام روشن این دو دانشگاه امروز در این تفاهم نامه این است که بیش از گذشته به دانشگاه اعتماد کنیم و از ظرفیت سرمایه انسانی دانشگاه در ابعاد مختلف استفاده کنیم و راهی  را که کشورهای مترقی طی کردند و آن هم این بود که به دانشگاه ها فرصت دادند در مدیریت های ارشد کشوری نقش آفرینی کنند ما هم طی کنیم. استقلال دانشگاه ها شاید بتواند خیلی تاثیر گذار باشد و نشان دهد که ما با دانشگاه های مستقل و بدون وابستگی به دولت، به عنوان کانون های چابک و موثر در حوزه های مختلف می توانیم تاثیرگذار باشیم. این تفاهم نامه شروع بسیار خوبی است که در ابعاد آموزشی و پژوهشی شکل گرفته است و با توجه به زمینه های بسیار موثق گسترش همکاری تعاملی که می تواند بین دو دانشگاه شکل بگیرد در یک بازه زمانی تعیین شده کوتاه مدت هر چه سریعتر دستاوردهای عملیاتی شکل بگیرد و یک الگویی برای سایر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور باشد.


نظر شما :