دانشگاه علامه‌طباطبائی و شرکت فرابورس ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۲۶۲ خبر روز
تعداد بازدید:۲۱۳۰
جلسۀ امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و شرکت فرابورس ایران با حضور معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی و مدیرعامل شرکت فرابورس 25 خرداد برگزار شد.
 دانشگاه علامه‌طباطبائی و شرکت فرابورس ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، در این جلسه دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان ضرورت همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و فرابورس گفت: در حال حاضر رشته ریاضیات مالی و هم بازار سرمایه و فرابورس در ایران نوپاست و نیازمند هم افزایی و دانش متقابل است. آنچه که امروزه اهمیت دارد برقراری ارتباط میان جامعه، صنعت و دانشگاه و تقویت آن است. در حوزه های کاربردی دانشجوی علوم انسانی نمی تواند بدون دانش فنی و تخصص کارش را ادامه دهد و به اجتماعی شدن علم نیازمندیم. البته کشف همین نیاز در ایران نیز بسیار ارزشمند است.

گفتمان سازی و فرهنگسازی در حوزه سواد مالی بسیار مهم است

دکتر دهقانی درباره مفاد تفاهم‌نامه ادامه داد: یکی از مفاد این تفاهم نامه، ارتقای سطح سواد عمومی و فرهنگ عمومی است. چرا که شاید بخشی از مشکلاتی در بازار سرمایه رخ می دهد به دلیل فرهنگ عمومی توسعه نیافته است و ما نیازمند سواد مالی هستیم. گفتمان سازی و فرهنگسازی در حوزه سواد مالی بسیار مهم است. همچنین یکی دیگر از بندهای تفاهم‌نامه، ایجاد کمیته اجرا برای نظارت بر اجرای مفاد تفاهم است تا بتوانیم با جدیت اجرای مفاد تفاهم‌نامه را پیگیری کنیم.

وی رسالت دانشگاه را کمک به بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: ارتقای دانش سرمایه هم برای دانشجویان این حوزه و هم برای عاملان و کارگزاران آن نیاز است و ما از ظرفیت های داخلی و بین المللی موجود به همت دکتر نیسی بهره می بریم.

.

به گفته معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور، شکاف میان جامعه علمی و صنعت و بازار است و تنها در صورت همت و همیاری طرفین این معضل می‌تواند حل شود و راه‌گشای مصائب دیگر اقتصاد باشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری عمومی، ارتقای سواد مالی و توسعه پژوهش‌های استراتژیک و راهبردی را از جمله مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه دانست و تصریح کرد، این تفاهم‌نامه در پی گفتمان‌سازی در مبحث ارتقای سواد مالی جامعه است که بسیاری از آفات بازار سرمایه از فقدان آن ناشی می‌شود.

امین هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به نقش برجستۀ علم ریاضیات مالی در بازارهای سرمایه گفت: در حوزه بازار سرمایه از میان فارغ التحصیلان ریاضیات مالی چه در حوزه فرابورس و چه در حوزه بازارهای مالی و سکوک جذب داشتیم و به کمک همین فارغ التحصیلان رشته ریاضیات مالی و آمار، بازار سرمایه ای که شکل گرفته بی نظیر است. همچنین جذب و حضور نیروی جوان و پرانرژی در مجموعه بازار سرمایه می تواند برای کشور مفید باشد.

او با بیان نوآوری های فرابورس ایران در فدراسیون های بین المللی و آیسکو تشریح کرد: فرابورس در سازمان های بین‌المللی نظیر فدارسیون بورس های اروپایی و آسیایی، فدراسیون جهانی بورس، و آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) که یک نهاد نظارتی بر اوراق بهادار است، نوآوری هایی مثل بهینه کردن سود بین دوره ای اوراق بهادار داشته ایم.

بسیاری از مردم ایران هنوز شناخت دقیقی از بازار سرمایه ندارند

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران تاکید کرد: بسیاری از مردم ایران هنوز شناخت دقیقی از بازار سرمایه ندارند و این بازار، بازار حرفه‌ای ها است. علاوه بر استعداد تحلیل، وجود ریاضیات مالی و ریاضیات آماری در بازار بورس سبب می شود ما شاهد بازاری چند وجهی باشیم.

هامونی در ادامه به بیان محورهای تفاهم توسعه همکاری های علمی دو جانبه میان دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان فرابورس ایران پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت های قطب ریاضیات مالی برای انجام پژوهش ها، ارتقای سطح تعاملات علمی و رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی، هم سویی و هم‌افزایی توانمندی‌های علمی و پژوهشی، ارتباط موثر با خبرگان و پژوهشگران داخلی و خارجی در بازار سرمایه، بهره گیری فرابورس از ظرفیت اتاق فکر دانشکده ها، پذیرش مقالات و انتشار آن در مجلات معتبر علمی، و برگزاری نشست ها، همایش ها و انجمن‌ها مهمترین محورهای تفاهیم میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و سازمان فرابورس است.

در ادامه دکتر عبدالساده نیسی، رئیس قطب ریاضیات مالی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی به بیان تاریخچه رشته و شکل‌گیری قطب ریاضیات مالی در دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: در ابتدای تاسیس رشته ریاضیات مالی دقیقاً نمی‌دانستیم که این رشته چه کاربردی خواهد داشت. به همین دلیل سلسله کارگاه ها و نشست های مشترک با بازار سرمایه برگزار کردیم تا بتوانیم بین فضای علمی و پژوهشی دانشگاه و بازار سرمایه ارتباط ایجاد کنیم.

دانشی که در دانشگاه در جریان است می‌تواند موجب ارزش‌آفرینی و ثروت در بازار سرمایه و جامعه شود

رئیس قطب علمی ریاضیات مالی، تفاهم‌نامه همکاری میان فرابورس ایران و قطب ریاضیات مالی را گامی در تداوم حرکت در مسیر علمی و تجربی دانست و گفت: دانشی که در دانشگاه در جریان است می‌تواند موجب ارزش‌آفرینی و ثروت در بازار سرمایه و جامعه شود.

او ضمن قدردانی از رویکرد حمایت‌گرایانه ارکان بازار سرمایه از دانشجویان، افزود که ویژگی‌ها و پتانسیل‌های قطب ریاضیات مالی می‌تواند به کمال در اختیار بازار سرمایه قرار بگیرد.

به گفته نیسی، ویژگی‌های مثبت قطب ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی، در اختیار داشتن رسانه‌ای برای ترویج اندیشه و دانش تخصصی و تسلط برOTC و زوایای آن است.

در پایان رئیس قطب ریاضیات مالی کشور گفت: تمام هدف من این است که بتوانیم از پژوهش ثروت آفرینی کنیم و ذیل این تفاهم‌نامه از نیروی جوان دانشگاه در حوزه بازار سرمایه بهره ببریم.

رشته ریاضیات مالی می‌تواند چشم‌انداز بازار سرمایه را درخشان‌تر کند

دکتر رضا پورطاهری، رئیس دانشکده علوم ریاضی، آمار و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی نیز تقویت پیوند میان جامعه دانشگاهی و بازار سرمایه را اتفاق مبارکی دانست و گفت: رشته ریاضیات مالی، رشته نوپایی در جهان است که می‌تواند چشم‌انداز بازار سرمایه را درخشان‌تر کند. من به همراه سایر همکارانم، همیشه در اندیشه تقویت تعامل دانشگاه و صنعت و بازار بوده‌ایم و این تفاهم‌نامه می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

به گفته او، چهره‌های آکادمیک با تطبیق مدل‌های خود با داده‌های بازار توانستند ایرادات مدل‌ها را متوجه شوند و در جهت رفع آن‌ها گام بردارند؛ در واقع پیشرفت ریاضیات مالی مرهون این بررسی و تطبیق است. الگوهایی که در داده‌ها دیده می‌شود، ممکن است با بررسی داده‌های جدید نقض شود و در پی آن مدل‌های جدیدی ایجاد شود.

پورطاهری با بیان اینکه تا پیش از این ریاضیات مالی در کشور بیشتر از آنکه به بازار نزدیک باشد، لابراتوری و آزمایشگاهی بود، گفت: اکنون فارغ‌التحصیلان این رشته در تلاش هستند داده‌های واقعی و بورسی را بررسی کنند تا بتوانند با تطابق مدل‌های خود با واقعیت بازار، آن‌ها را بهبود ببخشند.

او در همین زمینه افزود: پژوهشگران می‌توانند با واکاوی طبیعت داده‌های بازار سرمایه کشور، به مدل‌هایی برسند که کارکرد مناسبی در آن دارد. من امیدوار هستم این تفاهم‌نامه منجر به این شود که اگر درصدد قیمت‌گذاری مشتقه هستیم، مدلی را انتخاب کنیم که با داده‌های واقعی تطابق دارد.

 

 


نظر شما :