با حضور معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، فعالیت های کارگروه «آسیب‌های پساکرونا» رونمایی شد

۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۲۰۶۸ خبر روز
تعداد بازدید:۲۳۱۴
طی مراسمی با حضور معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در دانشگاه علامه طباطبائی، فعالیت های کارگروه «بررسی آسیب‌های پساکرونا» رونمایی شد.
با حضور معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، فعالیت های کارگروه «آسیب‌های پساکرونا» رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، سردار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این نشست با تبریک روز قدس، عید سعید فطر و سالگرد آزادسازی خرمشهر و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های نیروهای مسلح در مبارزه با کرونا، گفت: ما تنها کشور با شرایط موجود بر روی این کره خاکی هستیم که هر بلایی در آن نازل شود دشمنان از آن به عنوان یک فرصت علیه ما استفاده می کنند. بنابراین برای اینکه ما فرصت دشمن را تبدیل به تهدید و تهدیدعلیه خود را برای کشور، تبدیل به فرصت کنیم نیاز به برآورد دقیق اطلاعاتی داریم.

وی بیان کرد: احتمال ورود ویروس به کشور در برآوردها بود ولی اطلاع نداشتیم. روزی که اعلام شد این ویروس وارد کشور شده است، از همان ابتدا با آمادگی وارد این حوزه شدیم. نخست در صیانت از نیروهای مسلح، به دلیل ماموریت بسیار خطیری که در دریا، زمین و آسمان، درون و پیرامون کشور و در منطقه جبهه مقاومت دارند. به هر حال با آمادگی و برای کمک به دولت وارد فاز مقابله شدیم.

وی ادامه داد: در حوزه های مختلف درگیر شبهه پردازی و شایعه پردازی دشمن و یک جنگ روانی بودیم به این دلیل که روحیه و اعتماد مردم را از بین ببرند. علاوه بر آن اعتماد زدایی و ناامنی روانی، در عمل کارهایی هم در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و خلیج فارس انجام دادند و ما وارد یک جنگ ترکیبی، همزمان با ویروس کرونا شدیم و این جنگ اگر خطرش بیشتر از ویروس کرونا نبود کمتر هم نبود. در این جنگ بسیجیان تمام عیار و با هدایت و راهبری ستاد کل نیروهای مسلح وارد صحنه شدند و اتفاقات بسیار مبارکی افتاد. در این مدت نه تنها در حوزه دفاعی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفت بلکه در حوزه هجومی و آفندی علیه دشمنان هم کارهای بسیاری انجام شد و دشمنان ما و در راس آنها آمریکا به چالش کشیده شدند.

وی گفت: در کنار این اقدامات مهم و ارزشمند یک رزمایش هم انجام دادیم. یعنی تمام خلاها و نواقص خود را بررسی کردیم که اگر یک جنگ بیولوژیکی به صورت تمام عیار و همه جانبه و تاثیرگذار در عرصه های گوناگون در آینده اتفاق بیفتد وظیفه نیروهای مسلح و بسیج در چنین شرایطی چیست؟ و اکنون با کمال افتخار و صداقت می گوییم ما برای مقابله با یک جنگ تمام عیار بیولوژیکی آماده ایم و تمام خلاهای خود را آسیب شناسی و پر کرده ایم.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به متفاوت بودن ساختار کشور ایران با همه کشورهای دنیا، یادآور شد: در دوران دفاع مقدس همین ساختار بود که ما را به پیروزی رساند. فلسفه پیروزی ما در جنگ با بیش از ۳۰ کشور جهان، نخست اعتقاد به ولی فقیه در راس حکومت، دوم سرمایه اجتماعی و انسانی و سوم توجه به عالمان و کار علمی در جنگ بود. نیاز به حضور افراد نخبه در درون جنگ باعث شد تا ما با کمترین خسارت بتوانیم به بهترین نتایج برسیم. او افزود: پیچیده ترین بخش شرایط کشور ما این است که همه دشمنان ما دست به دست هم داده اند تا این تهدید را برای خودشان تبدیل به فرصت کنند و حداکثر بهره  را از آن ببرند و ما با کارهای علمی باید مانعی در برابر این تهدیدها باشیم.

وی با بیان اینکه ما هنوز به اقتصاد درون زا نرسیده ایم، گفت: از مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی بیرون خواهد آمد و این سه مشکل با هم ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کند و در نهایت اگر این چهار مشکل دست به دست هم دهند می توانند به کشور آسیب وارد کنند، خطرآفرین باشند و بسیاری از دست آوردهای ما را از بین ببرند. ما برای حل مسائل اقتصادی به راه های برون رفت، راهبردها و سیاست هایی که بتواند مقابله کند، نیاز داریم. در بخش نیروهای مسلح کاری که لازم است را انجام می دهیم ولی باید یک هم افزایی با بخش کشوری و نیرو های کشوری انجام شود. استادان در دانشگاه ها رسالت سنگینی در این حوزه به دوش دارند که بگویند در دوره پساکرونا چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: طبق برآوردهای علمی، ما حاضریم کمک کنیم. ما فقط می توانیم کمک کنیم و نمی توانیم محور این کار قرار بگیریم. ما نیروهای مسلح یک کشور هستیم ولی ظرفیتی داریم. برای استفاده از این ظرفیت باید معبری باز شود تا قدرت مانور داشته باشیم. اگر معابر باز شود این ظرفیت عظیم قدرت حل مشکلات کشور را در همه عرصه ها دارد. دوران پساکرونا، یک دوره بسیار مهم است و می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود و بهتر است از این فرصت حداکثر بهره برداری را بکنیم، راه های نرفته را برویم و قله های فتح نشده را فتح کنیم. در غیراین صورت این فرصت با کم کاری و بی دقتی می تواند به یک تهدید تبدیل شود و این تهدید برای ما آسیب زا خواهد بود.

 وی ادامه داد: ما دو رسالت پیش روداریم. نخست اینکه از ورود آسیب پیشگیری کنیم و دوم اینکه نه تنها پیشگیری کنیم باید از این فرصت حداکثر بهره برداری را بکنیم. شما می دانید تقریبا دنیا هیچ کمکی در مقابله با ویروس کرونا به ما نکرد و همچنان تحریم ها را ادامه داد. ما روی پای خودمان ایستادیم و اقدام به تولید تجهیزات بیمارستانی و درمانی کردیم. لباس گان و کیت های تشخیص را در کشور تولید کردیم و این نشان داد این توانمندی در ما وجود دارد فقط باید این معبر باز شود. اکنون زمینه برای دلسوزانی چون استادان دانشگاه و گروه های جهادی مهیا شده است. دوران پساکرونا اگر دست به دست هم دهیم می توانیم تهدید را تبدیل به یک فرصت بسیار ارزشمند کنیم.

شکارچی در پایان گفت: اگر علم در خدمت انقلاب اسلامی قرار بگیرد برکت الهی به صورت مضاعف نصیب می شود و ما به جای اینکه یک کیلومتر جلو برویم هزاران کیلومتر جلو خواهیم رفت ولی اگر در خدمت حاکمیت دینی و انقلاب اسلامی قرار نگیرد کارکردش می شود آنچه در کشورهای اروپایی شاهد هستیم که دست به دامن کشور های دیگر شدند. به دزدی و غارت و چپاول اموال دیگران دست می زنند و به صورت هم چنگ می زنند. در صورتی که در این ماه مبارک رمضان سازمان بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و سایر بخش های کشور دست به دست هم دادند و با توزیع اقلام غذایی و بهداشتی در بین افراد مستضعف، نگذاشتند که مردم محروم و آسیب دیده طعم تلخ ویروس کرونا را بیش از حد تحمل کنند. رسالت استادان دانشگاه ها بسیار سنگین است چرا که جدا از کار علمی، تربیت افراد و جوانانی را بر عهده دارند که قرار است در گام دوم انقلاب این مسئولیت خطیر را به دوش بگیرند و این انقلاب را به پیش ببرند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:لزوم شکل‌گیری گروه‌های علمی جهادی و مسئله‌محور در کشور

مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این آیین ضمن آرزوی قبولی طاعات و تبریک به مناسبت عید سعید فطر و آزادسازی خرمشهر، گفت: در سال های اخیر گروه های جهادی مردمی بسیاری برای خدمت رسانی در سیل ها، زلزله ها و بحران ها مثل همین همه گیری ویروس کرونا در کشور شکل گرفت. اگر گروه های جهادی اجتماعی در خیلی از این مسائل به داد مردم نمی رسیدند واقعاً دچار مشکل می شدیم.

وی بیان کرد: درخواست و نیاز تاریخی مبنی بر شکل گیری جنبش های نهضت نرم افزاری و تولید علم، نزدیک به ۲۰ سال پیش از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. اگر به موازات گروه های جهادی اجتماعی و سازندگی، گروه های علمی جهادی و مسئله محور نیز در کشور شکل می گرفتند و اقدام به خدمت رسانی در زمینه علمی می کردند، امروز در حوزه اقتصاد، درون‌زا و مستحکم می شدیم.

زارعی با اشاره به اینکه آمریکایی ها سنت های آلمانی و انگلیسی علم را به سنت عمل گرا با خروجی دانشگاه چند منظوره تبدیل کردند، افزود: وقتی حوزه علم آمریکایی‌ها به حوزه نیاز آمریکایی‌ها متصل شد، هژمونی آمریکا را تسهیل کرد. البته این هژمونی ممکن است رو به افول باشد، اما نگاه به یکی از کتاب های رئیس هاروارد، این نوید را به ما می دهد که آمریکایی ها از موضع علم بر دنیا استیلا پیدا کردند هرچند این چیرگی ترک برداشته باشد. در آمریکا حتی دانشگاه های ایالتی از دانشگاه های ملی جلوتر رفتند.

وی ادامه داد: سوال این است، چرا گروه های علمی مسئله محور با روحیه جهادی و کاربردی در کشور شکل نگرفت؟ آیین نامه های ارتقا و ترفیع استادان چه می گوید؟ به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نفس بازدید یک استاد از خط تولید یک قطعه باید فراتر از یک مقاله مورد نظر در هیئت های ممیزی و نظام ترفیع و ارتقا باشد. حال سوال دیگری پیش می آید که، آیا این کار و ارائه راه حل با متدولوژی حوزه های تخصصی، دانشگاه را مردم گرا و شکاف بین دانشگاه به عنوان اردوگاه علم جدید و مردم را ترمیم می کند؟

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: مسئله‌ای که سبب شد مردم جلوتر از اردوگاه علم حرکت کنند، شاید این باشد که اردوگاه جدید علم در ایران آنگونه که هماهنگ با زیست بوم این دیار باید شکل می گرفت، شکل نگرفته است و سازمان اداری علم برای استادانی که میل به انجام کار دارند مشکل ایجاد می کند. به همین دلیل از حدود یک سال پیش با جمع نخبه ای از استادان، آیین نامه ارتقا و ترفیع را مطالعه کردیم و با وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشتیم و احتمال اینکه به زودی به نتایج جدی تری برسیم وجود دارد. حتی کمیسیون آموزش تحقیقات در مجلس یازدهم نیز در این زمینه ایفای نقش خواهد کرد. هدف این است که بالاخره گروه های علمی مسئله محور جای خود را در آیین نامه های ارتقا و ترفیع باز کنند.

مسئول گروه مسئله‌محور روانشناسی پساکرونا:

با سازمان بهداشت جهانی مکاتبه کردیم که عنوان «فاصله اجتماعی» را به «فاصله فیزیکی» تغییر دهد

دکتر کامران شیوندی، مسئول گروه مسئله محور روان شناسی پساکرونا و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: در سه ماه گذشته که پدیده کرونا در کشور و تمام دنیا شکل گرفت، کارگروه علمی آسیب های پساکرونا را به صورت علمی و جهادی تشکیل دادیم و شروع به کار کردیم. حدود ۲۳ دانشگاه و ۱۵ استان کشور با ما همکاری می کنند و اخیرا دانشگاه علوم پزشکی نیز پیرو تماسی که با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت پژوهشی داشتند در خواست کردند تا کمیته ای با ذکر عنوان علوم پزشکی تشکیل شود تا ذیل این کارگروه فعالیت کند.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شدهدر کارگروه علمی آسیب های پساکرونا، گفت: از زمان شروع به فعالیت، رشته های روانشناسی، مدیریت، ارتباطات، علوم اجتماعی و علوم تربیتی و دانشگاه های بسیاری مانند دانشگاه زاهدان، بوشهر، بروجرد، بجنورد و تهران در این کارگروه با ما همکاری می کنند و در حال تلاش هستند.

دکتر شیوندی اعلام کرد: حدود ۴۰ فرصت در پنج گروه مختلف و ۵۰ تهدید در شش عنوان کلی شناسایی شده است. که در ذیل این کارگروه ها کمیته روان شناسی، کمیته فرهنگی- اجتماعی و کمیته خانواده است که اهداف آنها با هم متفاوت است. پژوهشگران ما تمام تجارب نخست زیستی کرونا را در کشور هایی مثل چین، بررسی کردند، تهدیدات را شناسایی و مطابق با بوم شناخت ما، آنها را پیاده سازی کردند و به صورت رویکرد آینده پژوهی ارائه داده اند. همچنین تاکنون، حدود ۲۰ موضوع طرح های پژوهشی را تدوین کرده ایم، ۲۰ کتاب در دست تالیف و ترجمه داریم و حدود ۲۰ عنوان پژوهشی در قالب مقالات پژوهشی در نظر گرفته ایم.

وی گفت: زمانی که اعلام کردیم این اتفاق می افتد، هسته پژوهشی که با عنوان کارگروه علمی آسیب های پساکرونا درخواست داده بودیم در کمتر از یک هفته به تصویب رسید. همچنین دو مقاله که فراتحلیل و به صورت کیفی بود با دستور مستقیم مجموعه دانشگاه و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اداری، در اولویت مسائل و بررسی داوری قرار گرفت و این مقالات اکنون به چاپ رسیده است. اکنون اگر ستاد کل نیروهای مسلح، پژوهشگاه سازمان بسیج مستضعفان، دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز پژوهش های نهاد ریاست جمهوری و نهاد مجلس هر کدام یک چهارم از طرح های این کارگروه را مورد حمایت قرار دهند، به طور حتم در عرض شش ماه آینده که دنیا با موضوعات پساکرونا مواجه خواهد شد، ایران اسلامی پیش قدم و پیش قراول مقابله، کنترل، مدیریت و تنظیم این پدیده جدید است.

مسئول گروه مسئله محور روان شناسی پساکرونا بیان کرد: در روزهای نخست که به لحاظ مفهومی در حال بررسی بودیم، در رشته روانشناسی، مدیریت و علوم اجتماعی به این نتیجه رسیدیم که بهداشت جهانی آن عنوانی را که به عنوان فاصله اجتماعی مطرح کرد، اشتباه بوده است. پس با این سازمان مکاتبه کردیم که این فاصله اجتماعی را به فاصله فیزیکی تغییر دهد.

وی در پایان با اشاره به تهدیدهای موجود، گفت: دو تهدید در اولویت هستند. نخست اینکه در فاز اول بیشترین آسیب به بازاریان وارد شد. سرمایه بازارها در میدان رها شد و این سرمایه بدون حساب و کتاب در حال  وارد شدن به بورس است. اگر مشورت های ناصحیح به مسئولان ذیربط داده شود و مردم برای خرید سهام هجوم بیاورند به طوری که نشود مدیریت کرد، یک اغتشاش و بلبشوی اجتماعی را در آینده دور از انتظار تلقی نمی کنیم. دوم مسئله ای است که هم زمان با موج دوم کرونا، ممکن است در کلانشهرها اتفاق بیفتد. خاصیت کلان شهرها این است که احتیاجات خود را از بازار تهیه می کنند. به لحاظ تاب آوری و مسائل روانشناختی در حال کسب و احیای ژنوم روانشناختی جامعه ایرانی با توجه به اقلیم ایران اسلامی هستیم که اگر این اتفاق بیفتد، ایران یک جهش عظیم در حوزه مسائل روانشناختی و جامعه شناختی در این زمینه خواهد داشت و ما این را به عنوان یک فرصت تلقی می کنیم.

 

 


نظر شما :