اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در روزهای کرونایی کشور

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۸۸۹ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۲۴
معاون دانشجویی دانشگاه و مدیران حوزه معاونت دانشجویی در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه به تشریح اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از ویروس کرونا در دانشگاه پرداختند.
اقدامات معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در روزهای کرونایی کشور

دکتر غلامرضا لطیفی معاون دانشجویی دانشگاه با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه معاونت دانشجویی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: معاونت دانشجویی از اواخر سال 1398 و با آغاز شیوع بیماری کرونا، و حساسیت حوزه های دانشجویی با مشارکت و همفکری با همکاران و نیز تشکیل نشست های تخصصی در حوزه های مرتبط، تلاش خود را بر این اصل قرار داد تا ضمن حفظ آرامش برای دانشجویان، شرایطی فراهم شود تا با یاری خداوند و با کمترین میزان آسیب و زیان و در نظر داشتن منافع دانشگاه و رعایت سلامتی دانشجویان عزیز از شیوع این بیماری در دانشگاه جلوگیری شود.

معاون دانشجویی با اشاره به اقدمات انجام شده پس از تعطیلی خوابگاه های دانشجویی افزود: بعد از تعطیلی تدریجی خوابگاه ها در اواخر سال 1398 نسبت به تعطیلی رستوران ها و مراکز ورزشی اقدام شد و در این فاصله سعی شد که تعمیرات جزئی خوابگاه ها و مراکز مرتبط دانشگاه در دستور کار قرار داده شود. دکتر لطیفی به اقدامات مرکز بهداشت و درمان دانشگاه برای توزیع مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش و نیز سنجش میزان تب کارکنان نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت کار و تاکید ریاست محترم دانشگاه مبنی بر لزوم سلامتی تمام کارکنان دانشگاه (اعم از علمی و اداری)  اجرای طرح سنجش سلامت و نیز طرح پایش سلامت کارکنان در دستور کار قرار گرفت.

او راه اندازی طرح مشاوره تلفنی را از سوی مرکز مشاوره نیز مرکز بهداشت دانشگاه را از دیگر اقدامات این دوره بیان کرد و افزود: در ایام تعطیلی دانشگاه، بخش مشاوره اقدام به مشاوره تلفنی (OnCall) شد و نیز پزشک (OnCall) برای پاسخگویی به نیاز همگان برنامه ریزی شد.

ارائه خدمات به دانشجویان خارجی قرنطینه درخوابگاه ها با رعایت کلیه موازین بهداشتی

دکتر حمید رضا مقامی مدیر خدمات دانشجویی  از تمامی ستادهای مبارزه با کرونا درکشور به ویژه همکاران دانشگاه به دلیل اقدامات پیشگیرانه تشکر نمود. وی با تاکید بر اینکه مدیریت خدمات دانشجویی تلاش نمود تا از ظرفیت های موجود در سطح ادارات خوابگاه ها، تغذیه و رفاه و خدمات دانشجویی نهایت استفاده را در جهت انجام این مأموریت خطیر برای حفظ سلامت دانشجویان و همکاران بهره گیرد، گفت: از ابتدای اسفندماه، پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا درکشور، جلسه ستاد بحران در این مدیریت تشکیل شد و مصوباتی به همراه داشت که اهم آن مصوبات، ممنوعیت تردد میهمان در خوابگاه های دانشگاه، ضدعفونی کامل تمامی محل های پرتردد و مکان های عمومی، آموزش و اطلاع رسانی اهمیت رعایت بهداشت فردی و شخصی به وسیله کارکنان و دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشجویی با قید فوریت در دستور کار اداره خوابگاه های این مدیریت قرار گرفت.

مدیر خدمات دانشجویی افزود: تا زمان اعلام تعطیلی رسمی تمامی خوابگاه های دانشجویی مطابق دستورالعمل سازمان امور دانشجویان، حدود 2هفته تا تخلیه کامل خوابگاه های دانشجویی زمان به طول انجامید که برای حفظ سلامتی دانشجویان ساکن و خانواده های ایشان بعد از مراجعه دانشجویان به شهرستان ها، اقدامات سالم سازی محیط های زندگی دانشجویی در دستور کار قرار گرفت. از جمله این که درورودی های تمامی خوابگاه های دانشجویی محلول های ضدعفونی نصب گردید که در هنگام ورود و خروج به خوابگاه دانشجویان دست ها و وسایل شخصی خود را کاملا ضدعفونی نمایند.

دکتر مقامی اضافه کرد: نیروهای خدمات تحت آموزش های لازم قرار گرفتند تا پاکسازی و ضدعفونی کردن خوابگاه ها را در حین نظافت مطابق دستورالعمل های بهداشتی در مقلبه با شیوع ویروس کرونا انجام وظیفه نمایند. به تعداد 2 بار در طول روز تمامی محیط های خوابگاه ها اعم از آشپزخانه ها، حمام، سرویس های بهداشتی، محل های نصب گیت، سالن های مطالعه، سایت، آسانسور و .... نظافت گردید.

او با بیان این که در طول روز نیز مکان های همچون صفحه کلید گیت ها، آسانسورها، دستگیره درب، شیرآلات آشپزخانه، سرویس بهداشتی، دستگیر درب ها، نرده ها، کلیدپریزها و سطل های زباله به دفعات با محلول های ضدعفونی کاملا تمیز و گندزدایی شده است، افزود: دانشجویان ساکن خوابگاه که دارای علام آنفولانزا به خصوص علائمی چون، تب، تنگس نفس، سرفه و ... بودند ضمن جداسازی اتاق محل زندگی ایشان، با هماهنگی اورژانس جهت انجام آزمایش اقدام فوری صورت گرفت که خوشبختانه هیچ مورد ابتلای مثبت در خوابگاه های دانشجویی مشاهده نگردید.

مدیر خدمات دانشجویی دانشگاه، با اشاره به هماهنگی انجام شده با مرکز بهداشت دانشگاه برای بیشتر شدن ساعات حضور پزشک در خوابگاه ها بیان داشت: این امر موجب سهولت در مراجعه دانشجویان دارای علائم احتمالی به پزشک و جلوگیری از تردد در سطح شهر و افزایش خطر ابتلا گردید.

دکتر مقامی نصب پوسترهای اطلاع رسانی و آموزش به دانشجویان در تمامی مکان های عمومی خوابگاه ها و محل دید دانشجویان  و همچنین ضد عفونی کردن تمامی وسایل دانشجویان قبل از خروج از خوابگاه به منظور جلوگیری از انتقال احتمالی ویروس به شهرستان ها را از دیگر اقدامات پیشگیرانه حوزه معاونت دانشجویی برشمرد.

او مساحت ضدعفونی و گندزدایی شده خوابگاه های دانشجویی در اسفندماه 1398 را بالغ بر 80 هزار متر مربع بوده اعلام کرد و افزود: این مساحت 2 بار بصورت کامل ضدعفونی گردیده است. این میزان شامل مکان های عمومی، بیش از 250سوئیت و 500 اتاق که تردد دانشجویان در آنها زیاد بوده یا دانشجویان شاغل در سطح شهر به این سوئیت ها تردد داشته اند، بوده است.

مدیرخدمات دانشجویی دانشگاه، تدابیر اتخاذ شده در امور تغذیه را از دیگر بخش های مورد تاکید حوزه امور دانشجویی برشمرد و اضافه کرد: تشدید نظارت بر اجرای فرایندها و پروتکل های بهداشتی جاری در مراحل مختلف پخت و توزیع غذای دانشگاه از طریق ناظرین ثابت و کارشناسان تغذیه دانشگاه با استفاده از چک لیست 100 ماده ائی روزانه؛ تدوین و اجرای دستورالعمل تکمیلی ویژه (دستورالعمل نظارت خاص نظارت بر آشپزخانه ها و سالن های غذاخوری) و نصب اطلاعیه های بهداشتی در ورودی سالن های غذاخوری و همچنین اجبار به استفاده از دستکش لاتکس، ماسک استاندارد، کلاه، پیش بند، لباس و کفش مخصوص برای کارکنان آشپزخانه در کلیه مراحل آماده سازی، پخت و توزیع غذا جز اولین راهکارهای اجرا شده این حوزه بوده است.

او بخشی از اقدامات اجرا شده در این حوزه را به این شرح برشمرد: جمع آوری ظروف چندکاره و قاشق و چنگال استیل از سالن های غذاخوری و ارائه غذا در ظروف یکبار مصرف آلومینومی؛ نصب، شارژ و استفاده از دستگاه اسپری محلول ضد عفونی دست در ورودی سالن های غذاخوری برای مراجعین و همچنین ورودی آشپزخانه ها برای استفاده کارکنان آشپزخانه ها و سالن های غذاخوری ؛ ضد عفونی روزانه تمامی سطوح سالن های غذاخوری و همچنین ضدعفونی روزانه چند باره آشپزخانه و سطوح تجهیزات پخت و توزیع غذا و هم چنین تدوین برنامه غذائی خاص ایام کرونا، بستن آبخوری ها و پیش بینی نوشیدنی در برنامه های غذائی و تامین و ذخیره آب معدنی تک نفره از دیگر اقدامات حوزه تغذیه بوده است. او افزود: پیش بینی و تامین ظرف یکبار مصرف آلومینیومی و قاشق چنگال یکبار مصرف برای کلیه سالن های غذاخوری دانشجوئی و کارکنان؛ حذف فرایند توزیع کنار غذاها بصورت سلف سرویس و ارائه آنها توسط عوامل توزیع غذا با رعایت کلیه شرایط بهداشتی از دیگر تدابیر موثر در این زمینه بود.

مدیر خدمات دانشجویی در خصوص شرایط شارژ سیستم تغذیه بعد از تعطیلات دانشگاه گفت: پس از تعطیلات سال نو و در این ایام که فعالیت های اداری دانشگاه با شرایط خاصی آغاز شده است برنامه ریزی برای استفاده از دستگاه های ‌posبرای شارژ و عدم دریافت وجه نقد و همچنین عدم تحویل غذا با استفاده از دریافت رمز فراموشی از طریق تماس انگشتی مشترک با دستگاه و صرفاً تحویل غذا با استفاده کار تغذیه بدون تماس انجام می شود.

او با بیان این که هر چند تمامی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علامه طباطبائی به منازل خود بازگشته اند اما تعداد محدودی دانشجوی خارجی قرنطینه در خوابگاه داریم گفت: ارائه غذا به این دانشجویان با رعایت کلیه موازین و پروتکل ها در خوابگاه های شهید بهشتی و شهید ورامینی تا پایان اسفند ماه و پیش بینی و تحویل دو مرحله بسته اقلام صبحانه و اقلام تغذیه ائی مناسب برای ایام تعطیلات به دانشجویان مذکور صورت می گیرد. او تاکید کرد:در این ایام از بحث تغذیه  ازکنترل مداوم و روزانه عملکرد سیستم انبارداری و سردخانه های دانشگاه بالاخص در ایام تعطیلات و قرنطینه به منظور اطمینان از عملکرد صحیح آنها و حفظ سلامت تغذیه ائی اقلام غذایی موجود غافل نبوده ایم.  

دکتر مقامی در ادامه به حوزه خدمات و رفاه دانشجویان مدیریت امور دانشجویی اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و دانشگاه  نیروهای اداره رفاه دانشجویان برای انجام امور مربوط به فارغ التحصیلان به صورت شیفت بندی در محل کار حضور پیدا کرده و ضمن بررسی و ارائه پاسخ به استعلام های درخواستی معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده ها، به مراجعات حضوری فارغ التحصیلان پیرامون انجام فرآیند فارغ التحصیلی و تسویه حساب با صندوق رفاه دانشجویان در حال انجام وظیفه هستند. او  افزود: از پایان بهمن ماه 98 لغایت 25/01/99 درخواست های تسهیلات دانشجویان بررسی و بیش از 1200 درخواست با اعتبار بیش از 10 میلیارد ریال ثبت و تأیید شده؛  لازم بذکر است  در همین دوران شیوع ویروس کرونا، پیگیری هایی پیرامون عدم نیاز به اخذ فرم درخواست وام ویژه دکتری با صندوق رفاه دانشجویان بعمل آمده که این هم در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: پیرو برخی پیگیری دانشجویان در خصوص پرداخت حق الزحمه کار دانشجویی، با توجه به اینکه از اواخر دی ماه سال 98 اسناد مربوط به کار دانشجویی تحویل امور مالی شده؛ مدیریت خدمات دانشجویی پیگیر پرداخت حق الزحمه کار دانشجویی نیمسال اول سال تحصیلی جاری از طرف مدیریت امور مالی دانشگاه است.

او تصریح کرد: برای تسهیل در امور اداری دانشجویان و بویژه فارغ التحصیلان در طول اسفند ماه 98 جلساتی با نماینده شرکت هم آوا برای پیگیری راه اندازی سامانه الکترونیکی بایگانی معاونت دانشجویی برگزار شد و اقدامات لازم از طرف مدیریت خدمات دانشجویی دانشگاه به انجام رسیده و متتظر شروع آزمایشی بایگانی دانشکده علوم اجتماعی از طرف مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه هستیم. وی تاکید کرد: درحوزه رفاه و خدمات دانشجویی بخشنامه های متعددی از صندوق رفاه دانشجویان ابلاغ شد که در قالب اطلاعیه های خبری در اختیار مدیریت روابط عمومی دانشگاه قرار داده شد و به اطلاع دانشجویان گرامی رسانده شده است.

مشاوره پزشکی با پزشک آنلاین دانشگاه

 دکتر زهره سرپرست مرکز بهداشت و درمان دانشگاه ضمن قدردانی از همکاران حوزه سلامت که توانستند در مدیریت ویروس کرونا گام های موثری بردارند و همچنین کادر درمانی دانشگاه گفت: مرکز بهداشت و درمان در بهمن سال 1398 و از ابتدائی ترین روزهای اعلام شیوع کرونا اقدام به طراحی، تکثیر پوسترهای پیشگیری از ویروس کرونا و شستشوی صحیح دست ها نمود و این پوسترها در تمامی اماکن دانشگاه توزیع و در اختیار کارمندان قرار گرفت؛ همزمان کارگاه پیشگیری از ویروس کرونا با همکاری مرکز بهداشت و درمان غرب تهران جهت کلیه همکاران در دانشگاه را برگزار و بصورت مکرر در خصوص پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا هم از طریق اتوماسیون اداری و هم در سایت دانشگاه در قالب فیلم، بروشور و خبر اقدام به اطلاع رسانی کرد.

وی گفت: همزمان با حضور کارد درمانی مرکز بهداشت و درمان و کارشناسان بهداشت این مرکز در جلسات مختلف از جمله جلسه ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا - جلسه دبیران دانشگاه های منطقه یک کشور- کارشناسان بهداشت منطقه یک کشور دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در این خصوص را دریافت و اقدام به اعمال آن در کلیه اماکن دانشگاه شد.

دکتر حسینی با اشاره به مکاتبات متعدد با سازمان ها و مراکز دولتی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان در راستای تهیه اقلام بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، الکل و ... با قیمت مناسب  گفت: در نهایت مرکز بهداشت و درمان اقلام بهداشتی مورد نیاز را خریداری و همزمان با شیوع این ویروس در کشور، اقدام به توزیع روزانه ماسک و دستکش به صورت بهداشتی برای استفاده همکاران دانشگاهی نمود.

 

او با بیان این که یکی از مهمترین اقدامات در بخش بهداشت مرکز بهداشت و درمان آموزش کلیه سرپرستان خوابگاه ها، امور عمومی ها، پرسنل خدمات دانشگاه و همچنین آموزش نحوه گندزدایی و ضدعفونی کلیه اماکن دانشگاه طبق دستورالعمل ها بود افزود: کارشناسان بهداشت ضمن آموزش حضوری و غیرحضوری، نظارت کامل بر نوع مواد ضدعفونی و گندزدا، نحوه آماده سازی آن و نحوه گندزدایی کلیه اماکن از قبیل دانشکده ها، خوابگاه ها، ساختمان اداری، سالن های ورزشی و ... داشتند. که با همکاری مدیریت خدمات دانشجویی و با نظارت کارشناسان بهداشت کلیه خوابگاه ها از حضور دانشجویان تخلیه و طبق برنامه تعیین شده همه خوابگاه ها ضدعفونی و گندزدایی گردید.

دکتر حسینی تهیه الکل و تولید محلول ضدعفونی کننده دست استاندارد طبق فرمول سازمان بهداشت جهانی را از دیگر اقدامات واحد بهداشت و کارشناسان ایمنی و بهداشت برشمرد و بیان داشت: این امر  باعث صرفه جویی در هزینه ها شده و حجمی معادل با ۳۰۰ لیتر محلول تهیه شد که مرکز بهداشت و درمان، نظارت و مدیریت کامل بر توزیع صحیح و مناسب این محلول در کلیه اماکن واحدهای دانشگاه را بر عهده دارد.

سرپرست مرکز بهداشت و درمان اظهار داشت: با شروع سال جدید و حضور بیشتر کارکنان دانشگاه، مرکز بهداشت و درمان اقدام به پایش سلامت و غربالگری و بیماریابی کارمندان و مراجعین به دانشگاه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پردیس مرکزی و به صورت همزمان در کلیه دانشکده های خارج از پردیس شد. این غربالگری به این ترتیب انجام شد که ابتدا هر فرد در بدو ورود به مرکز بهداشت درمان به ضدعفونی دستها با محلول می پردازد سپس اسامی کارمندان و مراجعین توسط واحد حراست دانشگاه ثبت و در ادامه تب سنجی مراجعین و اکسی متری افراد مشکوک انجام شده و در نهایت به تحویل ماسک و دستکش به صورت بهداشتی اقدام می شود و در صورت نیاز مشاوره پزشکی و بیماریابی انجام می گردد. سرانجام در این غربالگری افراد مشکوک و بیمار با دریافت استعلاجی از سوی پزشک به مراکز درمانی و بیمارستانی ذیربط ارجاع داده می شوند.

دکتر حسینی یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در بخش بهداشت و درمان را پزشک آنلاین برشمرد و افزود: به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ و برای جلوگیری از مراجعه حضوری به مراکز درمانی سطح شهر و همچنین مشاوره پزشکی آنلاین به دانشگاهیان این طرح اجرایی شد. او گفت: افراد مشکوک و یا بیمار می توانند با شماره اعلام شده در اتوماسیون اداری خود با پزشک مرکز بهداشت و درمان دانشگاه مشاوره پزشکی داشته باشند.

او مزایای این طرح را عدم مراجعه همکاران دانشگاهی به مطب ها، درمانگاه ها و بیمارستان در موارد غیرضروری؛ پیگیری موارد مشکوک به بیماری کرونا جهت جلوگیری از آلودگی محیط کار؛ استفاده از مشاوره پزشکی در ساعات غیر اداری؛ در اختیار داشتن آمار همکاران مبتلا به ویروس کووید 19 برشمرد.

دکتر حسینی با دعوت از کلیه دانشگاهیان برای رعایت مسائل بهداشتی گفت: امیدواریم حرکتی که در این روزهای برای حفظ سلامت همگان شروع شده با جدیت ادامه پیدا کند و بزودی شاهد از بین رفتن نگرانی ها از سلامت یکدیگر باشیم.

 

طراحی الگوی توسعه تندرستی ایرانیان با رویکرد اوقات فراغت فعال در شرایط قرنطینگی خانگی

دکتر احسان زارعیان مدیر تربیت بدنی دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت ورزش کردن برای بالا بردن ایمنی بدن در مواجهه با ویروس کرونا گفت: یکی از راه کارها کاهش استرس، بالا بردن سیستم ایمنی بدن و ورزش کردن است و در این روزها ضروری است خودمان را در برابر کرونا ویروس محافظت کنیم و سبک زندگیمان را با شرایط جدید سازگار کنیم.

 

 او با بیان این که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن ورزشی، در خصوص، ضدعفونی کردن سالن های ورزشی و استخر همچنین ضدعفونی کردن دفاتر اداری این مدیریت در دستور کار خود قرار دادیم، بیان کرد: با وجود تعطیلی اماکن ورزشی و با تاکید بر اینکه همچنان باید به شعار در خانه بمانیم عمل می نمودیم، همکاران در این مدیریت به دلیل کاهش تحرک افراد با تهیه بروشور ورزشی با عنوان "ورزش در خانه"سعی نمودند تا در ارتقای سیستم ایمنی بدن دانشگاهیان ایفای نقش نمایند.

دکتر زارعیان به اقدام پژوهشی انجام شده در این خصوص نیز اشاره و افزود: طرح پژوهشی با عنوان «طراحی الگوی توسعه تندرستی ایرانیان با رویکرد اوقات فراغت فعال در شرایط قرنطینگی خانگی» هم از سوی اداره تربیت  بدنی به معاونت محترم پژوهشی دانشگاه پیشنهاد گردیده است که در صورت تصویب  به اجرا درخواهد آمد.

وی افزود: شرایط کرونایی در کشور فرصتی را برای مجموعه مدیریت تربیت بدنی دانشگاه ایجاد نمود تا ضمن رعایت تمامی قوانین وضع شده؛ تعمیرات و جابجایی سالن وزنه خوابگاه همت، آبریزش سقف سالن ورزاحسانشی و استخر، تعمیر ترکیدگی لوله آب در سالن کشتی، تعمیرات کاشی های کف استخر، تعمیرات پمپ استخر و مخزن کلرزنی، راه اندازی سامانه پهلوان و تجهیزات در استخر و انعقاد قرارداد سقف زمین گلف پیگیری شود.

دکتر زارعیان اضافه کرد: بسیاری فعالیت های دیگر در زمینه تربیت بدنی صورت گرفته که پس از بازگشت به شرایط عادی کشور همچون مذاکره با معاون محترم اجتماعی شهرداری منطقه 22 و مدیر تربیت بدنی آن جهت همکاری و تعامل بیشتر و انعقاد قرارداد، پی گیری وضعیت قرارداد واگذاری سالن ادبیات به پیمانکار، تعمیرات تجهیزات سالن ورزشی مثل فوتبال دستی، گلکاری، جابجایی گلدان های سنگی، جابجایی کمد رختکن ها، تشکیل گروه کوهنوردی دانشگاه، پی گیری تعمیر و تجهیز اتاق اساتید در ضلع شمالی سالن ورزشی و اموری از این قبلی بهره برداری خواهیم نمود.

او خاطر نشان کرد: امیدواریم با همدلی بیشتر در آینده نزدیک گام های موثری در مهار و کنترل بیماری کرونا برداریم.

ارائه خدمات مشاوره ای، روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی با سامانه مشاوره تلفنی(آنکال)

دکتر کیومرث فرحبخش، سرپرست مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه درباره اقداماتی که این مرکز در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا برای کارکنان و دانشجویان دانشگاه انجام داده است گفت: مرکز مشاوره دانشگاه برای ارائه خدمات مشاوره ای، روانشناسی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی، سامانه مشاوره تلفنی(آنکال) با شماره 48392627-021 در نظر گرفته است، بنابراین دانشگاهیان علامه طباطبائی می توانند بصورت مستقیم در سامانه مدنظر با مشاوران، روانشناسان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی دلخواه خود ارتباط بگیرند.

او با بیان ظرفیت ها و خدمات این مرکز افزود: در حال حاضر در سامانه مشاوره تلفنی مرکز مشاوره، 58 مشاور، روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی به صورت همه روزه (مطابق با برنامه هفتگی اعلام شده) و در 14 شیفت (صبح 9 تا 13 و عصر 14 تا 20) در زمینه های مشاوره ای مقابله با اضطراب کرونا، مشاوره خانواده های درگیر کرونا و داغدار ناشی از کرونا، مشاوره خودشناسی و رشد در زندگی، مشاوره خانواده و پیش از ازدواج، طلاق، مشاوره تحصیلی(شیوه مطالعه، برنامه ریزی درسی و تحصیل به دور از دانشگاه)، مشاوره خدمات توزیع منابع علمی(مشاوره و آموزش جستجو در پایگاه های علمی ملی و بین المللی)، مشاوره شغلی، مدیریت روابط عاطفی و بین فردی، شکست عاطفی، اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات یادگیری،اختلالات رفتاری، گفتار درمانی، مشاوره کودک، نوجوان و جوان و مددکاری اجتماعی و غیره فعالیت دارند.

او اضافه کرد: علاقمندان می توانند از طریق کانال @CounselingCenter_atuبا برنامه هفتگی و شیوه ارتباط مستقیم با کادر مشاوره سامانه مشاوره تلفنی(OnCall) مطلع شوند.

دکتر فرح بخش توجه به ضرورت و اهمیت پیشگیری، کنترل و مدیریت بحران های روانشناختی ویروس کرونا و در جهت آگاه ساختن و حساس سازی دانشجویان و نیز جامعه دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی و خانواده های آنان را از ماموریت های مهم این مرکز برشمرد و بیان داشت: در این راستا مرکز مشاوره با مشارکت و همکاری در کمپین دانشگاهی #در_خانه_بمانیم دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، اقدام به طراحی و تولید محتواهای آموزشی در قالب موشن گرافیک، بروشور، پوستر و فایل های پی دی اف نموده است، که مهمترین آن موضوعاتی از قبیل اوقات فراغت فرصت طلایی برای خودشکوفایی، معرفی پایگاه های اطلاعاتی دسترسی آزاد برای دانشجویان، ویروس کرونا را بیشتر بشناسیم، آنچه باید درباره ی ویروس کرونا بدانیم، مقابله با اضطراب ویروس کرونا، شیوه ی صحیح استفاده از ماسک، محافظت در برابر ویروس کرونا، افسردگی در قرنطینه، روش های صحیح مطالعه، چگونه یک دانشجوی موفق باشیم، شغل مناسب شما چیست؟، مدیریت بحران های زندگی، مدیریت بحران های عاطفی، سوگ و ضرورت های مراجعه به مشاور و روانشناس، بوده است.

او گفت: با توجه به شرایط موجود، برگزاری نشست ها، کارگاه ها و دوره های آموزشی مشاوره ای و روانشناسی به صورت آنلاین در مرکز مشاوره دانشگاه در دست اقدام است که آن هم بزودی اجرایی خواهد شد.

دکتر فرح بخش در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در تلاشیم به سهم خودمان در پیشگیری، کنترل و مدیریت بحران های روانشناختی ویروس کرونا در دانشگاه نقش داشته و با تمهیدات مطلوب، نگرانی و تشویش  را که مسیر مقابله با ویروس کرونا را سخت تر می نماید بکاهیم و همکاران و دانشگاهیان عزیزمان را به سمت امیدواری و بهبود شرایط سوق دهیم.

 

 


نظر شما :