پاسخ به سئوالات متداول دانشجویان در نیم سال جاری تحصیلی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۸۶۰ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۰۷۸
پیرو تعطیلی کلاس های آموزشی حضوری جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، سئوالات پر تکرار دانشجویان در حوزه آموزش و دانشجویی مبنی بر شرایط حذف درس و نیز در خصوص زمان بازگشایی خوابگاه های دانشجویی با توجه به نزدیک شدن به پایان ترم و یا نحوه دسترسی دانشجویانی که ساکن در خوابگاه ها بوده اند مطرح می شود که با توجه به تکرار پذیر بودن این سئوالات به برخی از این سئوالات پاسخ گفته شده است.
پاسخ به سئوالات متداول دانشجویان در نیم سال جاری تحصیلی

-آیا تقویم آموزشی دانشگاه تمدید شده است؟

پیش تر مقرر شده بود که امتحانات ۱۷ خرداد ماه برگزار شود، اما به دلیل موضوع کرونا تقویم آموزشی تغییر و کلاس های نیم سال دوم سال تحصیلی 99-98 به مدت سه هفته و تا تاریخ 1399/4/4 تمدید شده است. چنانچه تعداد سقف کلاس های مجاز طبق مقررات آموزشی (16 هفته) قبل از این تاریخ  کامل شده باشد نیاز به ادامه کلاس ها نبوده و زمان تمدید شده صرف آمادگی دانشجویان برای امتحانات می شود.

-برگزاری کلاس های جبرانی (علاوه بر 16 جلسه موظفی) چگونه و با چه شرایطی امکان پذیر است؟

برگزاری کلاس های اضافه برای جبران خلاهای احتمالی (علاوه بر برگزاری سقف جلسات)، با توافق استاد و دانشجو قبل از تاریخ 1399/4/4 بلا مانع است و موافقت همه دانشجویان و استاد شرط اصلی برگزاری این کلاس ها است.

-دانشجویان متقاضی حذف اضطراری از چه طریق و تا چه زمان می توانند در این خصوص اقدام نمایند؟

به منظور به حداقل رساندن مراجعه دانشجویان و حفظ و سلامتی ایشان، متقاضیان حذف اضطراری یک درس تا تاریخ 1399/3/14 می توانند از طریق اتوماسیون اداری نسبت به ارائه درخواست خود به اداره آموزش دانشکده با درنظر گرفتن مقررات آموزشی( تعداد واحدهای نیم سال زیر حد نصاب نگردد) اقدام نمایند.

-دانشجویانی که واجد شرایط حذف ترم باشند تا چه زمان برای اعلام درخواست خود فرصت دارند؟

در صورتیکه دانشجو مطابق اطلاعیه های معاونت آموزشی واجد شرایط حذف چند درس و یا کل ترم باشد می تواند مدارک و مستندات خود را تا تاریخ 1399/2/25تحویل ادراه آموزش نماید.

- نحوه برگزاری امتحانات نیم سال دوم تحصیلی ۹۹-۹۸چگونه خواهد بود؟

 دانشگاه هنوز دستورالعمل نهایی را ابلاغ نکرده است، اما در این باره بخشنامه وزارت علوم را مبنا قرار می دهیم.

-دانشجو با داشتن چه شرایطی می تواند تقاضای حذف درس یا ترم داشته باشد؟

طبق قوانین در صورت بیماری یا وجود مشکل دانشجو می‌تواند تقاضای حذف دروس یا ترم از اداره آموزش دانشگاه داشته باشد که پس از بررسی این تقاضا در کمیسیون موارد خاص تکلیف دانشجو مشخص خواهد شد.

-شرایط حذف اضطراری درس چگونه است؟

حذف اضطراری با تایید استاد مربوطه امکان پذیر است، به این صورت که استاد باید تایید کند دانشجو سه جلسه از ۱۶ جلسه را غیبت نکرده است، در غیر این صورت درس دانشجو حذف خواهد شد.حذف اضطراری دانشجویان بعد از تایید اساتید و مدیر گروه و مطرح کردن آن در اداره آموزش دانشگاه انجام می‌شود.در حال حاضر دو شرط تایید استاد و تایید مدیر گروه را برای حذف اضطراری دانشجویان کنار گذاشته ایم و با درخواست حذف تک درس دانشجو تا تاریخ ۱۴ خرداد ماه موافقت خواهد شد.

-با توجه به مشکلات برخی از دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری به دلیل شیوع کرونا در این خصوص چه راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

چهار شرط برای حذف ترم دانشجویان پیش بینی شده است.در صورتی که دانشجو در منطقه‌ای زندگی می‌کرده که زیر ساخت‌های اینترنتی برای استفاده از کلاس‌های مجازی امکان پذیر نبود، می‌تواند ترم خود را حذف کند.همچنین در صورتی که دانشجو یا یکی از اعضای خانواده او درگیر کرونا یا بیماری‌های صعب العلاج دیگر بوده­اند با اعلام درخواست مکتوب، دانشگاه همکاری‌های لازم را برای حذف ترم این دانشجو انجام خواهد داد.از طریق سامانه مجازی امکان برگزاری کلاس‌ها و ارائه برخی دروس عملی مانند آئین نگارش و ویراستاری امکان پذیر است.استاد می‌تواند به راحتی با دانشجو ارتباط برقرار کند و دانشجو هم تکلیف خود را انجام دهد.دانشجویان می‌توانند دروسی مانند تربیت بدنی که نیاز به حضور در آزمایشگاه دارند را حذف کنند.شرط چهارم حذف ترم برای دانشجویانی است که در توزیع و تولید اقلام مورد نیاز این دوران مانند دستکش، ماسک و…فعالیت داشته اند که در این صورت با آوردن گواهی از مراکز مربوطه می‌توانند ترم خود را حذف کنند.دانشجویان دیگر هم اگر استدلال قوی در این مورد داشته باشند با نظر و موافقت کمیسیون موارد خاص اجازه حذف ترم به آن‌ها داده خواهد شد.

-با توجه به برگزاری کلاس ها به صورت غیر حضوری در خصوص شهریه دانشجویان نوبت دوم در این نیم سال تحصیلی چه تصمیمی اتخاذ شده است؟

شهریه دانشجویان نوبت دوم در اعتبارات آن‌ها ذخیره می‌شود و برای ترم‌های بعدی حساب خواهد شد.البته در صورتی که دانشجو در ترم آخر فارغ التحصیلی باشد شهریه او برگردانده می‌شود.

-چه زمانی و چگونه خوابگاه های دانشجویی بازگشایی خواهند شد؟

خوابگاه های دانشجویی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و تنها در زمان برگزاری امتحانات با تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه و با توجه به دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا می توان با رعایت شرایط بهداشتی برای مدت محدودی بازگشایی شوند.

-با توجه به تعطیل بودن خوابگاه ها دانشجویان خوابگاهی در صورت نیاز به وسایل و کتاب های خود چگونه می توانند به آن دسترسی داشته باشند؟

دانشجویان در صورت نیاز به وسایل و کتاب های خود، می توانند با هماهنگی سرپرست خوابگاه، وسایل خود را تحویل بگیرند. معاونت دانشجویی و امور خوابگاه ها این آمادگی را دارد تا بدون حضور دانشجو، وسایل مورد نیاز را از طریق پست برای دانشجویان ارسال نمایند.

-آیا در شرایط فعلی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی را دارند؟

تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه بازگشایی خوابگاه ها را صادر ننماید، امکان پذیرش دانشجویان به هر دلیلی حتی دفاع پایان‌نامه نیست و در مورد برگزاری جلسات دفاع نیز امکان دفاع از پایان‌نامه‌ها به صورت مجازی فراهم شده و نیازی به مراجعه به دانشگاه و درخواست اسکان در خوابگاه ها برای دانشجویان شهرستانی هم نمی باشد.

 

 

 


نظر شما :