نهمین کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) برگزار شد

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۱۵۶۷ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۰۷۶
نهمین کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) توسط کارگروه مشترک پیاده‌سازی استاندارد آردی‌اِی در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی 27 اسفند ماه گذشته به صورت مجازی برگزار شد.
نهمین کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این کارگاه مجازی که با تدریس دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و با شرکت اعضای کارگروه و علاقمندان حوزه سازماندهی دانش و در تکمیل مبحث کارگاه هشتم برگزار شد، به رویکردهای توصیف موجودیت‌های کتابشناختی، بر اساس مدل انتزاعی طرح فراداده‌ای هسته دابلین (Abstract Model  DCMI) برای توصیف اشیای محتوایی، اختصاص داشت.

دکتر طاهری در ابتدا با تفسیر مدل انتزاعی طرح فراداده‌ای دابلین که مبنای استاندارد آردی‌ای نیز قرار گرفته است، با توصیف ارزش‌های لفظی (literal value) و ارزش‌های غیرلفظی یا رمزگذاری (non-literal value) انواع فرانماهای رمزگذاری بستر نحوی syntax/string encoding schemes(SES)رابه شرح ذیل تشریح نمود:

-  متغیر(variable

-  عبارت ثابت (boilerplate

-  ترتیب ثابت (fixied order

-  نشانه‌گذاری‌ ثابت (delimiters/ punctuation

دکتر طاهری در ادامه با اشاره به اینکه در ساخت پروفایل کاربردی آردی‌ای تعیین شیوه‌های ثبت ارزش‌های عناصر از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است، چهار روش ثبت ارزش‌ها (recording methods) در آردی‌ای را به شرح زیر تبیین نمود:

-   توصیف ساختارمند(Structured description

-   توصیف غیر ساختارمند(Unstructured description

-   شناسگرها (Identifiers

-   نشانگر‌های بین‌المللی منبع (IRI

در پایان، کارگاه مورد نظر با پاسخ به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پایان یافت.لازم به ذکر است، فایل دیداری کارگاه از طریق نشانی اینترنتی ذیل برای علاقمندان حوزه سازماندهی در دسترس  است.

https://server303.iranlms.org


نظر شما :