کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) برگزار شد

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۵۳۶ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۷۸۰
هشتمین کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) توسط کارگروه مشترک پیاده‌سازی استاندارد کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی 20 اسفند ماه جاری به صورت مجازی برگزار شد.
کارگاه آموزشی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این کارگاه مجازی که با تدریس دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و با شرکت اعضای کارگروه برگزار شد، به موضوع فرانماهای رمزگذاری بستر نحوی/رشته‌های ارزش و فرانماهای رمزگذاری واژگانی مورد نیاز برای ثبت داده‌های متبنی بر آردی‌اِی همخوان با روش‌های چهارگانه ثبت داده‌ها اختصاص داشت.

دکتر طاهری، با اشاره به این که ساخت پروفایل کاربردی آردی‌اِی نیاز به محلی‌سازی و بومی‌سازی عناصر، رهنمودها و دستورالعمل‌ها، و فرانماهای این استاندارد دارد، مهمترین ویژگی این نوع پروفایل را بعد معناشناختی، تعامل و میانکنش‌پذیری آن با دیگر استانداردهای حوزه سازماندهی دانش عنوان نمود. وی همچنین با اشاره به راهبرد تفکر مبتنی بر آردی‌اِی(RDA thinking) به عنوان رویکرد توصیف اشیای محتوایی، توجه لازم به بافت معناشناختی آردی‌ (RDA Semantic)، یعنی بافت میراث فرهنگی (کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه‌ها)، و به طور خاص بافت دانشگاه‌های ایران را در مسیر بومی‌سازی این استاندارد ضروری دانست.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به رویکردهای توصیف موجودیت‌های کتابشناختی، بر اساس متداول‌ترین مدل انتزاعی مورد استفاده در استانداردهای محتوایی و فراداده‌ای برای توصیف اشیای محتوایی و دیگر مباحث تخصصی این حوزه پرداخت. کارگاه مورد نظر با پاسخ به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پایان یافت.

لازم به ذکر است، فایل دیداری کارگاه در صفحه وب کارگروه برای علاقمندان حوزه سازماندهی در دسترس قرار گرفته است.

 


نظر شما :