رونمایی از دو مجموعه مقاله درباره «خیام» و کتاب «نوروزنامه» در دانشگاه کمپلوتنسه

۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۴۰۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۴۰
بر پایه تفاهم نامه میان دانشگاه علامه طباطبائی و کمپلوتنسه،روز دوم‌ همایش «هزاره خیام» در دانشگاه کمپلوتنسه اسپانیا برگزار شد.
رونمایی از دو مجموعه مقاله درباره «خیام» و کتاب «نوروزنامه» در دانشگاه کمپلوتنسه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ادامه سخنرانی های روز قبل در دانشگاه نبریخا، بیست و نهم بهمن ماه، دو نشست دیگر درباره خیام در دانشگاه کمپلوتنسه به همت مرکز خیام برگزار شد.

در ابتدای روز دوم همایش، حسن قشقاوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ضمن صحبت درباره خیام و همکاری های دانشگاه کمپلوتنسه، به تندیس خیام در دانشگاه اشاره کرد.

در ادامه دکتر نجمه شبیری رئیس این همایش ضمن اشاره به دانشگاه کمپلوتنسه به عنوان خانه خود که سال ها در آن آموخته است، پرداخت وافزود: برنامه امروز نیز در ادامه دو نشست دیروز در دانشگاه نبریخا به همت مرکز خیام برگزار می شود. وی اظهار خوشنودی کرد که این مراسم همزمان در دو دانشگاه مهم اسپانیا یعنی دانشگاه نبریخا(مدرن ترین دانشگاه مادرید) و دانشگاه کمپلوتنسه با بیش از    500سال قدمت برگزار می شود.

عناوین سخنرانی های نشست سوم به این قرار بود : "اکنونِ خیامی در چشم انداز صورتهای امروزی اکنون گرایی"،   "رازها و سکوت های خیام"، " تفسیری روانکاوانه از مضمون لذتگرایی در رباعیات خیام"،  "تحلیل شناخت خیام با برگردان اشعارش"،  "حیرت و الادری گری خیّام نیشابوری نسبت به درک حقیقت آفرینش"،  "رمانس ترجمه و نقد؛ پیشینۀنخستین ترجمه های رباعیات خیام به انگلیسی و نقد آن ها تا امروز"، نسرین ثروتیان" تاثیر فلسفه رواقیان بر نظام فکری خیام.

 پس از رونمایی دو مجموعه مقاله درباره ، «خیام» و کتاب «نوروزنامه» در کنار تندیس خیام در دانشگاه کمپلوتنسه عکس یادگاری گرفته شد.

همچنین" در عصر هجدهم فوریه 2020 در خانه آسیا با شرکت دکتر نجمه شبیری (رئیس مرکز خیام)، دکتر فرشاد زاهدی (استاد دانشگاه کارلوس سوم) و دکتر انسیه آزادی (رئیس بخش اسپانیایی کانون زبان ایران)  برگزار شد. در این نشست علاقه مندان بسیاری حضور داشتند و پس از اتمام جلسه به مدت یک ساعت به پرسش و پاسخ میان سخنرانان و مدعوین گذشت. در پایان نیز فیلم «خیام خواهی در بوشهر» برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شد.


نظر شما :