در نشست راه ابریشم بر جدایی ناپذیری تاریخ ایران و افغانستان تاکید شد

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۳۴۸
تعداد بازدید:۷۴۲
پنجمین جلسه از سلسله نشست­ های شبکه راه­ های ابریشم با محوریت معرفی شهرهای تاریخی افغانستان عصر یکشنبه ۲۷ اسفند ماه در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار شد.
در نشست راه ابریشم بر جدایی ناپذیری تاریخ ایران و افغانستان تاکید شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، نویدالله دانشیار، استاد دانشگاه هرات و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای جلسه گفت: افغانستان یکی از کشورهای ثروتمند جهان است و این ثروت به دلیل داشتن حدود سه تریلیون منابع طبیعی دست نخورده است.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیت در افغانستان، افزود: حرکت ترانزیتی این کشور در مسیر راه ابریشم جایگاه برجسته ای دارد چرا که افغانستان، شمال، جنوب، شرق و غرب آسیا را به هم وصل می کند. به همین دلیل بعضی افغانستان را قلب آسیا می دانند. ترانزیت کالاها نیز از لحاظ اقتصادی و تجاری یکی از مهمترین ابزارهای کسب درآمد محسوب می شود.

دانشیار ادامه داد: موقعیت هیدروپولیتیکی و منابع آبی در همه کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. در جهان امروز موضوع اصلی، کمبود آب است که بر خلاف نفت جایگزینی ندارد. افغانستان به لحاظ جغرافیای آب در بالادست کشورهای دیگری مثل ایران، پاکستان و ازبکستان قرار دارد. آب ها معمولاً از افغانستان سرچشمه می گیرند و به کشورهای مختلف سرازیر می شوند. 

وی با توجه به اهمیت جاده ابریشم، اظهار داشت: علل اضمحلال راه ابریشم را می توان حل مسئله نیاز به راه ابریشم در اروپا از راه، ایجاد راه های هوایی و دریایی، انقلاب صنعتی و رشد تکنولوژی ها، شکل گیری راه های ترانزیتی در مقابل راه های مال رو، حفر کانال سوئز، احداث راه آهن و جاده­های آسفالته از آغاز قرن ۱۵میلادی تا به امروز دانست.

آقای دانشیار درباره چگونگی به حقیقت پیوستن طرح راه ابریشم، گفت: این طرح پروژه ای بزرگ است که نخستین بار کشور چین آن را مطرح کرد و در سال ۲۰۱۳حدود ۳۰کشور در نشستی عمومی در کشور چین درباره آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. بر اساس این طرح ۶۴کشور آسیایی و اروپایی با مسیرهای هوایی و جاده ­ای به هم وصل می­شوند و زندگی چهار میلیارد نفر از نظر اقتصادی متحول خواهد شد. دو مسیر در راه ابریشم ایجاد خواهد شد که شامل کمربند آسیای میانه و راهی که از پاکستان می گذرد، است.

او در ادامه با اشاره به تکنولوژی های ارتباطی گفت: بخش بزرگ دیگر در پروژه راه ابریشم، ایجاد جاده دیجیتالی ابریشم است که به کمک فیبر نوری، افغانستان را به چین و کشورهای همسایه متصل می­کند. همچنین به کمک این فیبر نوری استان های مختلف افغانستان نیز به هم مرتبط خواهند شد.

وی در پایان صحبت های خود درباره اهمیت جاده ابریشم برای افغانستان بیان کرد: راه ابریشم از جنبه اقتصادی در کاهش هزینه تجارت، صرفه جویی در زمان، ایجاد راهی نزدیک به اروپا و رفع موانع گمرکی و ترانزیتی نقش دارد. همچنین این پروژه در رفع رقابت­های سیاسی بین کشورها و بهبود دسترسی مردم افغانستان به امکانات، استفاده از خطوط راه آهن و کشتی­ها، دستیابی به بازارهای بیشتر برای صادرات کالاهای کشور افغانستان، واردات کالاهای ارزان قیمت و عواید ترانزیتی سود خواهد داشت.

در ادامه این نشست، خانم سمیه رحیم ­زاده، استاد دانشگاه هرات و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره کوتاهی به تاریخ هرات، گفت: شهر ما و کشور ایران رابطه تاریخی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و یکی از مهمترین دلایل آن، داشتن مرز مشترک با ایران است و تاریخ دو کشور ایران و افغانستان جدایی ناپذیر است.

وی افزود: افغانستان آخرین کشوری بود که به پروژه راه ابریشم پیوست و جاده ابریشم از دو مسیر هرات و بلخ، از افغانستان عبور خواهد کرد.

رحیم­ زاده در ادامه به معرفی محصولات صادراتی، شاعران و شخصیت های مهم، آثار باستانی، غذاهای سنتی و پروژه های مختلف عمرانی و دانشگاه های استان هرات پرداخت و گفت: طبق گفته حمدالله مستوفی، نویسنده و مورخ ایرانی، هر کشوری که باد افغانستان، خاک اصفهان و آب خوارزم را داشته باشد، در آن مرگ، دیر رخ می­­دهد یا اصلاً رخ نمی ­دهد.

نعمت الله واحدی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نیز از سخنرانان این نشست بود که به معرفی استان بلخ پرداخت. او درباره تاریخ بلخ گفت: این استان از قدمت بالایی برخوردار است و در زمان اسلام، اعراب به آن لقب ام­ البلاد یا مادر شهرها را دادند، چرا که این استان از دیرباز، مرکز تمدن بوده است و در گذشته آن را باکترا به معنی باختر می نامیدند.

وی با اشاره به آثار تاریخی بلخ نظیر مزار حضرت علی(ع)، برج عیاران، دیوار حصار بلخ و آرامگاه ملامحمد جان، افزود: بلخ در شمال افغانستان و حد فاصل ازبکستان و افغانستان قرار دارد. مارکوپولو شهر بلخ را شهری عظیم و باشکوه خوانده و این سرزمین، سرزمینی هموار است. از دیرباز جاده ابریشم از بلخ می گذشت.

در پایان جلسه، دبیر کل بخش دانشجویی شبکه راه ابریشم به معرفی و ارائه توضیحاتی درباره مسابقه عکاسی، شعر و داستان نویسی پرداخت و از برگزاری جلسات آینده سخن گفت.

 


نظر شما :