رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه:دانشجوی کارآفرین برگزیده «مشاور جوان رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی» می‌شود

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۲۲۲
تعداد بازدید:۱۵۴۲
دانشجوی کارآفرین برگزیده به عنوان «مشاور جوان رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی» در حوزۀ کارآفرینی انتخاب و معرفی می‌شود.
رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه:دانشجوی کارآفرین برگزیده «مشاور جوان رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی» می‌شود

چند وقتیست که فراخوان انتخاب دانشجوی کارآفرین برتر از سوی دانشگاه علامه‌طباطبائی اعلام شده است. این فراخوان اهداف و شاخص‌های مختلفی دارد که یکی از آنها، شناسایی و معرفی کارآفرینان برتر به سایر دانشجویان است تا برای کسانی که علاقه‌مند هستند وارد حوزه کارآفرینی شوند، الگوسازی شود. در راستای جزئیات این فراخوان، نحوه ثبت‌نام و امتیازبندی‌های آن با دکتر مهدی گودرزی، مدیر مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت‌وگویی انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید.

آقای دکتر! ایدۀ انتخاب دانشجوی کارآفرین برتر در دانشگاه علامه‌طباطبائی از کجا آمده است؟

یکی از وظایف عمدۀ مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه، بحث فرهنگ‌سازی موضوعات کارآفرینانه بین دانشجویان و دانش آموختگان است. بر این اساس ما تلاش کرده‌ایم که با بنیان گذاشتن چنین رویدادی در سطح دانشگاه هم بتوانیم در زمینه فرهنگ‌سازی نقش ایفا کنیم و همچنین بتوانیم ارتقای توانمندی ها و استعدادهای دانشجویان در حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار را داشته باشیم. امر دیگر اینکه بتوانیم یک رقابت سازنده‌ای بین دانشجویان ایجاد کنیم تا به نوعی با این مفاهیم آشنا شوند. بر این اساس شیوه‌نامه‌ای به نام «شیوه‌نامه انتخاب و تشویق دانشجوی برتر کارآفرین دانشگاه علامه‌طباطبائی» در کمیته کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه مطرح و تصویب شد و توسط هیئت رئیسه دانشگاه به تمام ارکان و عناصر دانشگاه ابلاغ شد.

این شیوه‌نامه چه اهدافی را پیگیری می‌کند؟

در این شیوه‌نامه، شش هدف در نظر گرفته شده است. یکی از این اهداف، شناسایی و معرفی آن ها به سایر دانشجویان است تا برای کسانی که علاقه مند هستند وارد حوزه کارآفرینی شوند، الگوسازی شود. ترویج فرهنگ کارآفرینی، تقویت انگیزه دانشجویان، استفاده و آشنایی دانشجویان از زیرساخت هایی که در چندسال اخیر در دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه کارافرینی ایجاد شده است، از جمله فضای کار اشتراکی در مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی برای تیم های فعال در حوزه کارآفرینی و هم فضایی که در مرکز رشد و نوآوری یک و دو دانشگاه در نظر گرفته شده است، مطرح کردن برند دانشگاه علامه طباطبائی در سطح دانشگاه های کشور به عنوان دانشگاهی که در زمینه کارآفرینی در حال فعالیت است، در نظر گرفته شده است. این ها از اهداف این شیوه نامه هستند. یکی دیگر از اهداف ما این است که دانشجویان اقدام ماندگاری در دانشگاه انجام دهند که برای سایر دانشجویان الگو شود. در همین راستا ما در آیین نامه علاوه بر جوایز مادی که برای دانشجویان در نظر گرفته ایم،  دانشجویی که به عنوان کارآفرین برتر در یک سال انتخاب می شود به عنوان «مشاور جوان رئیس دانشگاه در حوزه کارآفرینی» انتخاب می شود و از طرف رئیس دانشگاه بودجه ای در اختیار دانشجو قرار می گیرد که زیر نظر او بتواند یکی از ایده هایی که به توسعه فضای کارآفرینی در دانشگاه و یا ایده ای که به کارآفرینی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کمک می کند، این هزینه صرف آن شود. سال آینده این دانشجو موظف می‌شود نتایج کارهایی را که طی یک سال انجام داده است از جمله میزان مشارکت، همکاری و همیاری سایر ارکان دانشگاه در پیاده سازی آن ایده را ارائه نماید.

چه شاخص هایی برای انتخاب و ارزیابی دانشجویان لحاظ شده است؟

سه شاخص اصلی در نظر گرفته‌ایم و ۱۶۰امتیاز مجموع امتیازی است که طبق آیین نامه می توانند کسب کنند. اولین شاخص، «مشارکت در فعالیت های توانمندساز کارآفرینانه دانشگاه» است که ۴۶امتیاز دارد. شاخص دوم، «راه اندازی و مدیریت کسب و کار» است که مهمترین شاخص بوده و ۸۰امتیاز دارد. شاخص آخر، «بهبود فرایندها و تحقق اهداف دانشگاه» است و ۳۴امتیاز دارد. متقاضیان برای شرکت در فرایند انتخاب دانشجوی کارافرین برتر باید حتماً از بند ب یعنی راه اندازی و مدیریت کسب و کار حداقل ۱۲امتیاز کسب کند. اگر کسی از سایر شاخص ها هم امتیاز کامل بگیرد ولی از این مورد حداقل ۱۲امتیاز کسب نکند، وارد فرایند مسابقه نمی شود.

شاخص راه اندازی و مدیریت کسب و کار به چه نحوی است؟

شاخص راه اندازی و مدیریت کسب و کار سه زیرشاخص دارد. خود دانشجو یا تیمی که می خواهند کارآفرینی انجام دهند در تیم سازی و ایجاد یک تیم کارافرینی مشارکت داشته باشند که ممکن است در سطح دانشگاه و یا واحدی در خارج از دانشگاه مستقر باشد. برای تمام شاخص هایی که گفته شد متقاضیان باید گواهی ای از مراکز دانشگاه و یا خارج از دانشگاه برای آن ارائه دهند. اگر فردی در طول تحصیلش ارائه ایده داشته باشد و اگر ایده مرتبط با رشته تحصیلیش باشد، امتیاز بالاتری نیز می‌گیرد.

فرآیند ثبت نام در این فراخوان به چه نحو است؟

فرایند به این ترتیب است که ما سایتی به نشانی tsea.atu.ac.ir در نظر گرفته ایم. افراد باید مدارک خود را آنجا بارگزاری کنند. مدارک تجمیع شده و تا مهرماه سال آینده کارشناسان مربوطه بررسی می کنند. کمیته ای با ترکیب رئیس مرکز کارافرینی و هدایت شغلی، نماینده معاونت پژوهشی، نماینده معاونت آموزشی و معاونت دانشجویی دانشگاه و رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تشکیل خواهد شد. این پنج نفر پرونده های متقاضیان را بررسی می کنند و سه نفری که بیشترین امتیاز را گرفته اند انتخاب می شود. در هفته چهارم آبان ماه سال ۹۹که به نام هفته جهانی کارافرینی است طی مراسمی از این افراد تقدیر به عمل می آید.

برای برگزیدگان جوایزی هم در نظر گرفته اید؟

برای نفر اول یک سکه تمام بهار آزادی به علاوه انتخاب شدن به عنوان مشاور جوان رئیس دانشگاه در حوزه کارآفرینی، نفر دوم نیم سکه و نفر سوم هم ربع سکه در نظر گرفته شده است.


نظر شما :