سفیر چین در دانشگاه علامه‌طباطبائی: خواهان گسترش روابط با دانشگاه علامه‌طباطبائی هستیم

۰۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۱۰۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۱۸۷
چانگ هووا، سفیر چین و هیئت همراه با دعوت دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی از این دانشگاه بازدید و با مسئولان آن در خصوص توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سفیر چین در دانشگاه علامه‌طباطبائی: خواهان گسترش روابط با دانشگاه علامه‌طباطبائی هستیم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، در این دیدار، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن خوش آمدگویی به سفیر چین و همراهان، در خصوص رتبه دانشگاه علامه طباطبائی در میان مراکز علمی دیگر گفت: این دانشگاه در حال حاضر جزو ۱۰دانشگاه برتر کشور است. تمرکز اصلی آن بر حوزه علوم انسانی و اجتماعی است و بیشتر از پرداختن به تشریفات سعی می کند عمل گرا باشد.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۶هزار دانشجو، ۶۰۰استاد تمام وقت و هزار استاد نیمه وقت در این دانشگاه مشغول به فعالیت و انجام کارهای علمی هستند. دانشگاه در بسیاری از رشته مانند مدیریت صنعتی، مدیریت تکنولوژی اطلاعات و حقوق نفت و گاز قطب محسوب می شود و در حال حاضر تنها دانشگاهی است که مرکز مطالعات چین را دایر کرده و در این زمینه فعالیت می کند.

رئیس دانشگاه به تاسیس دفتر مطالعاتی در دانشگاه شانگهای چین، توسط دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: با مذاکرات مقدماتی که انجام شده است، جهش و رشد فوق العاده ای در روابط دانشگاهی بین ایران و چین پیش روست و توقع داریم همانطور که دولت و دانشگاه های چین در شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی با ما همکاری کرده اند، در اوضاع کنونی نیز تحت تاثیر فضای بین المللی به وجود آمده قرار نگیرند و روابط علمی و فرهنگی به ویژه در حوزه های علوم انسانی گسترش یابد.

وی با بیان اینکه ما پتانسیل و جایگاه دانشگاه های چین را به خوبی می شناسیم، گفت: اطلاع داریم که در دانشگاه های چین تئوری ها و دیدگاه های متفاوتی در حال شکل گیری است و در ایران نیز دانشگاه علامه طباطبائی مرکز اصلی نظریه پردازی و ایجاد تئوری های جدید توسط استادان ایرانی است که اگر موانعی برای توسعه روابط ایجاد نشود، می توانیم با همکاری هم، اندیشه ها و نظریه های جدیدی به دانشگاه های دنیا عرضه کنیم و روابط دانشگاهی ایران و چین به یک الگوی در دنیای جدید تبدیل شود.

سفیر چین با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی از عالی‌ترین دانشگاه های ایران است، گفت: ما خواهان ایجاد روابط بیشتر با این هستیم به خصوص که در حوزه چین شناسی و آموزش زبان چینی نیز بسیار فعال است.

وی با اشاره به ریشه‌دار بودن روابط ایران و چین، خاطر نشان کرد: در گذشته جاده ابریشم قدیم باعث پیوند بین دو ملت شد و بنده نیز به عنوان یک دیپلمات در دنیای امروز وظیفه پیگیری توافق ها و توسعه روابط دو کشور را بر عهده دارم.

هووا گفت: خوشحالیم که در دانشگاه علامه طباطبائی به زبان چینی و چین شناسی توجه می شود و امیدواریم در آینده با گسترش هر چه بیشتر ارتباطات، اتاق چین شناسی این دانشگاه را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما از چشم خودمان برای دیدن جهان استفاده می کنیم، افزود: در سال ۲۰۱۶با سفر رئیس جمهور چین به ایران روابط مشارکت راهبردی بین دو کشور ایجاد شد و ما اراده محکمی برای توسعه این مشارکت ها و روابط سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی با همکاری های عمل گرا داریم. هرچند در حال حاضر با فشارها و تحریم های آمریکا مواجهه ایم ولی از نظر ما این تحریم‌ها گروگان گیرانه است.

در ادامه دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه ایران و چین جزو کهن‌ترین تمدن های بشری هستند، گفت: این دو تمدن همیشه رابطه مسالمت آمیزی با هم داشتند و الان یک فرصت مغتنم برای بازسازی و استحکام بخشیدن به این رابطه است، به همین دلیل ما در فصل بهار یک روز را به نام «فرهنگ چین» نامگذاری کرده ایم تا زمینه های متقابل شناخت فراهم شود.

همچنین دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه نیز در ادامه دیدار به وجود زمینه های فراوان همکاری در چین باستان و چین مدرن اشاره کرد و خواستار تعامل بیشتر با دانشگاه های چین و رفع موانع موجود شد.

دکتر ماندانا تیشه یار، مدیر دفتر همکاری های علمی بین الملل نیز گفت: چندی پیش  بر اساس اعلام شورای دولتی چین مبنی بر راه اندازی کتابخانه در ایران، دانشگاه علامه طباطبائی برای میزبانی این رویداد آمادگی خود را اعلام کرد. در حال حاضر راه‌اندازی کتابخانه تنها منوط به موافقت سفارت چین در ایران است و امیدواریم سفیر با این قضیه موافقت کنند تا کتابخانه هر چه زودتر راه اندازی شود.

رئیس دانشگاه در ادامه این دیدار با اعلام آمادگی برای برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های چینی بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور چین، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی است که رشته ای با عنوان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دارد، به همین منظور ما آماده ایم تا کارگاه های آموزشی یا مدارس تابستانی برای آموزش استادان زبان فارسی چین برگزار کنیم.

سفیر چین با ابراز خرسندی از نامگذاری یک روز به نام «فرهنگ چین» تاکید کرد:ایران به طور طبیعی، شریک خوبی برای ماست و روابط ما تنها محدود به روابط اقتصادی نیست بلکه حوزه های دیگر به ویژه علمی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد و مسئولان مربوط در تلاشند تا موانع برای توسعه و گسترش هر چه بشتر روابط برداشته شود.

وی گفت: دیدگاه سفارت نسبت به تاسیس کتابخانه مثبت است و به محض دریافت نامه درخواست از طرف وزارت امور خارجه ایران حتماً حمایت می کنیم.


نظر شما :