نشست هم‌اندیشی تاسیس کانون دانش‌آموختگان دانشگاه برگزار شد

۰۹ دی ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۸۹۹
تعداد بازدید:۹۱۵
نشست هم‌اندیشی پیرامون تاسیس کانون دانش‌آموختگان دانشگاه علامه‌طباطبائی باحضور معاون فرهنگی و اجتماعی، مدیران فرهنگی و روسای دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
 نشست هم‌اندیشی تاسیس کانون دانش‌آموختگان دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ابتدای این نشست در سخنانی گفت: جلسه امروز یک جلسه هم‌اندیشی است تا بتوانیم هماهنگی های لازم درباره کانون دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی را با روسای دانشکده ها داشته باشیم.او ادامه داد: نیاز به چنین کانونی همواره در دانشگاه احساس می‌شد و دکتر ایرانزاده، معاون سابق فرهنگی و اجتماعی و دکتر غفاری، مدیر نظارت و ارزیابی معاون فرهنگی در این زمینه همت والایی داشتند که منجر به تهیه اساسنامه این کانون شد.

دکتر شالچی تصریح کرد: در خیلی از دانشکده ها یا کانون دانش آموختگان شکل گرفته بود و یا نطفه های آن در حال شکل گرفتن بود. مثلاً دانشکده اقتصاد شکل‌یافته‌ترین کانون را داراست. دانش آموختگان علوم ارتباطات هم اخیراً جلساتی را در این زمینه داشتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در ادامه بیان کرد: کانون دانش آموختگان یک مجمع قانونیست که می تواند این جزایر را به هم وصل کند.او اظهار کرد: قاعدتاً مجمع باید شکل می گرفت و رئیس کانون باید انتخاب می‌شد. ولی شکل دادن به کانون، حساسیت‌هایی هم داشت از جمله اینکه این چنین کانونی پتانسیلی حدود ۶۰الی ۷۰هزار نفر را داراست و خیلی از این افراد از شخصیت های سرشناس و موفق کشوری هم هستند، که این امر را دشوار می سازد.

دکتر شالچی خاطرنشان کرد: این امر به یک سرمایه اجتماعی فردی و توان مدیریتی هم نیاز داشت که برای تاسیس آن اقدام شود.وی با اشاره به نحوه تعیین رئیس این کانون گفت: در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه بندی به اساسنامه اضافه شد که برای سال نخست، رئیس کانون را رئیس دانشگاه انتخاب کند و بعد که مجمع شکل گرفت، خود مجمع مسیر انتخاب رئیس را طی می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه بیان کرد: دکتر حجت‌الله میرزایی با توجه به سابقه مدیریتی ایشان به رغم گرفتاری هایی که داشتند، این مسئولیت را پذیرفتند که طی حکمی از طرف رئیس دانشگاه، ریاست اولین دوره کانون را بر عهده گرفتند.او در ادامه گفت: در مراحل بعدی، ادامه کار با ایشان خواهد بود و البته ما هم در کنار ایشان کمکشان خواهیم کرد که این کار سریع­تر شکل بگیرد. چون نگاه ما این است که هر چند این کار از بدنه معاونت فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته است ولی کانون باید مستقل باشد و ما فقط در دوران گذار آن ایفای نقش خواهیم کرد.

در ادامه این نشست دکتر غفاری، مدیر نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی گفت: مقدمات شکل گیری کانون دانش آموختگان از سال ۹۶آغاز شده است.او ادامه داد: در ۱۱دی ماه ۹۷و در شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، اساسنامۀ کانون به تصویب رسید. در سال ۹۶و ۹۷طی جلسات متعددی با حضور جمعی از دانش آموختگان فرهیخته دانشگاه و در راستای همین جلسات به اساسنامه فعلی این کانون رسیدیم.

دکتر غفاری در ادامه تصریح کرد: مهمترین نکته ای که باید به آن توجه داشت و جناب آقای دکتر شالچی هم به آن اشاره کردند، این است که تشکیلات کانون دانش آموختگان یک تشکیلات مستقلی است که ان‌شاءلله بعد از افتتاح رسمی به طور مستقل به کار خود ادامه می دهد. این تشیلات، تشکیلاتی علمی، فرهنگی، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

دکتر غفاری: شناسایی، برقراری ارتباط فعال و اثربخش میان دانشگاه و دانش آموختگان از مهم ترین وظایف کانون دانش آموختگان است

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه افزود: مهمترین وظیفه کانون، شناسایی جامعه دانش آموختگان دانشگاه، برقراری ارتباط فعال و اثربخش بین بدنه دانشگاه و دانش آموختگان شاخص و کارآفرین در مراکز دولتی و خصوصی و در نهایت انعکاس نیازهای علمی و فنی کشور در بخش های مختلف اجرایی است.

او افزود: تاکنون یک بانک اطلاعاتی ۷۸هزار نفره از دانش آموختگان دانشگاه استخراج شده که در نوع خود بی سابقه است.

دکتر غفاری اظهار کرد: برگزاری جشن های بزرگ و یکپارچه سالیانۀ دانش‌آموختگان از اقداماتی است که معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه متصدی آن بوده است که خود کانون دانش‌آموختگان می تواند مسئولیت آن را برعهده بگیرد.او تاکید کرد: تجهیز اتاق کانون دانش آموختگان هم در آینده نزدیک به ثمر می رسد.

مدیر نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تصریح کرد: ارکان کانون متشکل از رئیس کانون، مجمع عمومی، شورای مرکزی، بازرسان و دبیر کانون است که در حال حاضر جناب آقای دکتر میرزایی ریاست کانون را برعهده دارند.

وی افزود: برای تشکیل مجمع عمومی نیاز است که حداقل ۵۰۰نفر در کانون ثبت نام کنند. یکی از دلایل برگزاری جلسه امروز با رئیسان دانشکده ها این است که ابتدا باید این جلسات را در سطح دانشکده ها شکل دهیم؛ به این صورت که هر دانشکده ای واحدهای کانون دانش آموختگان را بتواند تاسیس کند.

او ادامه داد: مطابق ماده ۱۷اساسنامه کانون، واحدهای کانون متشکل از افرادی با رشته های تحصیلی مشابه است، به ازای هر ۲۰نفر یک نفر را برای عضویت در شورای مرکزی معرفی می کنند. این کار زمینه تشکیل مجمع عمومی که باید ۵۰۰نفر باشد را فراهم می کند.

دکتر غفاری اظهار کرد: در همین رابطه، دبیر کانون را خواهیم داشت. دبیر از بین سه نفر منتخب خواهد شد که انتخاب آن با رئیس کانون است. از مهمترین وظایف دبیر کانون پیگیری امور بودجه، تهیه گزارش عملکردی و تنظیم و هدایت امور کانون خواهد بود.

رئیس کانون دانش‌آموختگان دانشگاه:دانش‌آموختگان بخشی از هویت و سرمایه نمادین دانشگاه هستند

در ادامعه این نشست، دکتر حجت‌الله میرزایی، رئیس کانون دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست در سخنانی گفت: انجمن های دانش آموختگان در قالب دانشگاه ها شکل می گیرند و کارکردهای مختلف و متعددی از جمله انباشت سرمایه انسانی، ایجاد سرمایه نمادین، برقراری ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت، اتصال دانش آموختگان به بازار کار و توانمندسازی آنها و…دارند.

او ادامه داد: بخشی از هویت دانشگاه همین دانش‌آموختگان هستند و برای کسانی که از بیرون نگاه می کنند، چه مشتریان آینده یعنی دانشجویانی که در یک بازار رقابتی دانشگاه علامه طباطبائی را انتخاب می کنند و چه بقیه مشتریان یا مشترکان مانند صنعت یا سازمان‌های سیاست‌گذار که نگاهشان به دانشگاه است، بسیار مهم است.

او در ادامه بیان کرد: یکی از مولفه های تعیین کننده برای آنها، قدرتمندی انجمن فارغ التحصیلان یا سرمایه نمادینی است که دانشگاه توانسته برای خود ایجاد کند.

دکتر میرزایی تاکید کرد: شاید هدف اول هم، شکل گیری این سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین برای دانشگاه است و بعد سایر اهدافی که می توان پیگیری کرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: واقعیت این است که دانشگاه علامه طباطبائی از این جهت، سرمایۀ خیلی ارزشمندی دارد و در بین دانش آموختگانی که در این چند دهه اخیر از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، چه مدارس عالی و چه دانشگاه علامه طباطبائی، در سطوح بسیار عالی و تاثیرگذار در کسب و کار، در بنگاه های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و یا در سازمان های سیاست‌گذار اجتماعی در جامعه، چهره های خیلی موفقی هستند.

او ادامه داد: این افراد بسیار هم مشتاق هستند که ساز و کاری وجود داشته باشد تا دین حداقلی خود را به دانشگاه ادا کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: در دانشکده اقتصاد از حدود ۲۵سال پیش انجمن دانش آموختگان شکل گرفته است. البته آن زمان به عنوان یک تشکل غیرسیاسی در وزارت کشور ثبت شده و از آنجا مجوز گرفته ولی قاعدتاً بعد از شکل گیری کانون مرکزی، آن انجمن هم باید جزئی از همین کانون شود.

وی در ادامه افزود: در دو دهه گذشته، دانش آموختگان معمولاً سالی یکبار دور یکدیگر جمع می‌شوند که در خیلی از موارد برای دانشکده هم آثار و نتایج پر برکتی داشته است. کمترین آنها ایجاد فرصت های اشتغال برای دانش آموختگان، برقراری ارتباط بین آنها، بازدیدهای دانشجویان از سازمان هایی که دانش آموختگان مدیریت می کنند و حتی در بعضی از موارد حمایت های مادی و معنوی و مشارکت در فعالیت های آموزشی و پژوهشی را شامل می شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: اینها دستاوردهایی بودند که به فراخور هنری که انجمن دانش آموختگان دانشکده اقتصاد داشته است، توانسته اند از آن بهره‌مند شوند. اکنون هم اگرچه دیر است اما به نظر من نوعی پیش‌دستی است.

دکتر میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: سازوکارهای فراخوان، شناسایی و جذب دانش آموختگان را از طریق سامانه انجام خواهیم داد. بسیاری از اطلاعات دانش آموختگان را اداره آموزش دانشگاه دارد که شامل تلفن و کد ملی و…می شود ولی برخی از اطلاعات ناقص هستند که از طریق فراخوان باید دانش آموختگان را شناسایی کنیم.


نظر شما :