معاون آموزشی دانشگاه: ضرورت تمرکز بر دانش، بینش و ارزش در کلاس های درس
پانزدهمین دوره دانش افزایی در موضوع قوانین و مقررات آموزشی، طرح درس، بینش سنجش و بحث ایده دانشگاه ویژه استادان استخدام جدید دانشگاه، پنجم و ششم دیماه جاری در محل مجموعه فرهنگی و رفاهی «کیش مهر» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در مراسم افتتاحیه این دوره در سخنانی ضمن تأکید بر برگزاری دورههای ارتقای توان حرفهای اعضای هیئتعلمی گفت: برپایی این دورهها جزو سیاستهای دانشگاه است و امیدواریم با برنامهریزی منسجم و نظاممند بتوانم به کنسرسیوم فعالیت های آموزشی دانشگاههای کشور تبدیل شویم.
دکتر احمدوند در ادامه با تبیین نقش و جایگاه استادان در نظام آموزش عالی کشور گفت: در یک تعریف ساده آموزش عبارت از انتقال و کسب دانش، مهارت و ارزش برای تحقق جامعه بهتر است. او بابیان اینکه در کلاسهایمان باید بر سه عنصر دانش، مهارت و بینش یا ارزش تمرکز داشته باشیم افزود: متأسفانه در حال حاضر کلاسها تنها متمرکز بر دانش آن هم بخشی از دانش نظری شده است، درحالیکه هر کدام از این سه عرصه باید توسط استادان تجزیه و تحلیل شوند و جهتگیری کلاسهای با این منطق علمی ساماندهی شود.
معاون آموزشی دانشگاه در خصوص عنصر نخست یعنی دانش گفت: دانش به دو بخش عملی و نظری قابلتقسیم است. اگر آموزش ما نتواند از یافتههای پژوهشی استادان خود بهره بگیرد، به تدریج دچار بحران خواهد شد. او با تأکید بر ضرورت ارائه راهکارهایی از سوی استادان در این خصوص تصریح کرد: مهم است بررسی کنیم که امروز چند درصد کلاسهای ما از نتایج تحقیقات خود استادان بهره میگیرند. اگر استاد از تحقیقات خود در حوزه آموزش استفاده نکند چه فرقی بین دانشگاه و مدرسه وجود دارد؟ استادان متخصص در حوزه دانشگاه پژوهی باید ابعاد این دو نوع دانش را بازشناسی کنند و برای بهینهسازی کلاسها از آن بهره گرفته و راهکار نمایند
دکتر احمدوند همچنین با تأکید بر ضرورت استفاده از مهارتهای سخت و نرم از سوی استادان خاطرنشان کرد: استادان ارجمند در حوزههای برنامهریزی درسی، برنامهریزی آموزشی و ... ابعاد این مهارتها را تحلیل کنند و کتابهای درسی دانشگاهی را با این جهتگیری تدوین و تولید نمایند.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه عنصر ارزش را نیز با همین منطق مورداشاره قرارداد و بیان داشت: باید ابعاد ارزش را نیز به درستی ترسیم کرد. ارزشها ناظر به خود، جامعه، خانواده، طبیعت انسانی، طبیعت و محیطزیست و حتی ارزشهای ماورای طبیعی نیز بخشی از نظام ارزشی هستند که استاد در قبال آن در کلاس مسئولیت دارد.
او افزود: باید کلاسهای درس در این سمتوسو جهتگیری شوند. با این اصلاحات ساختاری در حوزه آموزش میتوان امیدوار بود که دانشگاه علامه طباطبائی بتواند مسئولیت اجتماعیاش را به درستی انجام دهد و ایده جامعه بهتر را به عنوان هدف غایی خود متجلی سازد.
نظر شما :