معاون پژوهشی دانشگاه: تقویت انجام پژوهش های تقاضا محور، کاربردی و حل مشکل از اولویت های معاونت پژوهشی دانشگاه است

۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۸۳۲ خبر روز
تعداد بازدید:۲۰۵۴
آیین معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه، معاونین و اعضای هیات علمی دانشگاه یکم دی ماه برگزار شد.
معاون پژوهشی دانشگاه: تقویت انجام پژوهش های تقاضا محور، کاربردی و حل مشکل از اولویت های معاونت پژوهشی دانشگاه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر جلال دهقانی فیروزآبادی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی ضمن خیر مقدم به اعضای هیأت علمی شرکت کننده در این مراسم گفت: خرسندم توفیق این را یافته که حاصل دسترنج همکاران در حوزه معاونت پژوهشی را عرضه می دارم. او با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این قابلیت ها بیش از آن چیزی است که به فعلیت رسیده است و درخواست از اعضای هیأت علمی دانشگاه این است تا با تلاش و همکاری بتوانیم قابلیت های دانشگاه را آن گونه که هست بارور و به فعلیت برسانیم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه با بیان سیاست ها و اهداف کلی حوزه پژوهش دانشگاه بیان داشت: تقویت انجام پژوهش های تقاضا محور و کاربردی و حل مشکل یکی از سیاست ها و اولویت های معاونت پژوهشی است. او افزود: به طور کلی در رنکینگ ها و رتبه بندی دانشگاه ها، پژوهش بسیار مهم است و بر این اساس ما به دنبال این هستیم که علاوه بر تولید علم محض، انتقادی و کاربردی هم اقدام نمائیم تا بتوانیم علاوه بر مشکل گشایی به کمک حل مشکلات و چالش های موجود کشور داشته باشیم، همان طور که در طی سال های قبل اقدامات و ساز و کارهای مختلف و خوبی از جمله؛ تهیه و تدوین بسته های سیاست­گذاری، تشکیل خوشه های مشورتی و نیز برگزاری نشست های حل مسئله را در زمینه ایجاد های لازم شاهد بودیم که امیدوارم با زمینه های مختلف تخصصی دانشکده ها و کمک اعضای هیات علمی به عملی شدن به این مکانیزم کمک نمایند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اهمیت تقویت همکاری بین جامعه و صنعت بیان داشت: دانشگاه بدون جامعه و صنعت نمی تواند کارکرد اصلی خود را ایفا نماید و باید بتوانیم در حوزه جامعه و صنعت از حاصل اندیشه و فکر اعضای محترم هیات علمی استفاده کنیم.

 معاون پژوهشی دانشگاه، سیاست و رویکرد دیگر پژوهشی دانشگاه را افزایش تولیدات بین المللی برشمرد و افزود: معتقدم قابلیت های عملی، دانش و ذخیره دانایی دانشگاه علامه طباطبائی در سطح بین المللی بیش از آن چیزی است که معرفی کردیم و تلاش داریم که بتوانیم این داشته ها را در عرصه بین المللی عرضه نمائیم.او خطاب به اعضای هیات علمی گفت: تقاضا دارم با راهنمایی شما بزرگواران و قابلیت های دانشکده ها در رسیدن به این هدف استفاده نمائیم و آن را در عرصه بین المللی ارائه نمائیم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی ارتقای جایگاه و اعتبار بین المللی دانشگاه را از سیاست های مورد تاکید این حوزه برشمرد و بیان داشت: ارتقای نقش دانشگاه در تصمیم سازی و سیاست­گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. ما نیاز به سیاست دانش بنیان داریم و بسیاری از اندیشمندان معتقدند مشکلات و چالش های ما بیش از هرچیزی به علت عدم استفاده بهینه از ذخیره دانایی در کشور است که انشاالله بتوانیم بخشی از آن را تأمین نمائیم.

او در بخش پایانی سخنان خود ارتقای فرهنگ اخلاق در پژوهش را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: عالمان ما علاوه بر این که در عرصه علمی سرآمد بودند، همواره آموزگاران اخلاق بودند و جامعه امروز ما بیش از هر روز نیاز به این دارد که ما فرهنگ اخلاق را نشر و ترویج دهیم، چرا که نیاز به تربیت عالم متخلق داریم، نه عالم متقلب. معاون پژوهشی دانشگاه اضافه کرد: بسیاری از نابسامانی های امروز جامعه ما به حوزه دانش، آن گونه که باید رعایت شود، نیست و ما باید متخلق به اخلاق باشیم تا دیگران از ما بیاموزند.

او در پایان سخنانش به ارائه گزارشی از اقدامات حوزه های مختلف، دستاوردهای حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه با ارائه آمار پرداخت.


نظر شما :