رئیس دانشگاه: انقلاب اسلامی پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر بشر بوده است

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۷۴۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۱۰
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم رونمایی از کتب ده گانه انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر بشر بوده است که این امر بذر شکل دادن به یک تمدن جدید را کاشته و روز به روز روبه تکامل می‌رود.
رئیس دانشگاه: انقلاب اسلامی پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر بشر بوده است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، آیین رونمایی از کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه 25 آذر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این مراسم دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با اشاره به روند شکل‌گیری و تکامل تمدن‌ها گفت: روند شکل‌گیری و تکامل تمدن‌ها پرسشی است که از گذشته در عرصه‌های مختلف علوم انسانی همواره مطرح است. اینکه آیا زمانی که تمدن‌ها شکل می‌گیرند در مسیر تکامل قرار دارند یا با یک چرخش دائمی مواجه هستند پرسش دیگری است که مطرح می‌شود.
وی با بیان ضرورت توجه و تفکر در مسائل اساسی افزود: اینکه گاهی انسان آنقدر درگیر مسائل روزمره می‌شود که از اندیشه‌ورزی در پاره‌ای از مسائل عمیق باز می‌ماند، او اضافه کرد: در شرایطی که اخبار و تحولات پرسرعت در عرصه اجتماعی رخ می‌دهد، زمان اندیشیدن به مسائل پایه و اساسی است و اگر قبل از شکل‌گیری برخی تلاطم‌ها، به مسائل بنیادین اندیشیده بودیم، برخی چالش‌های کنونی رخ نمی‌داد.
دکتر سلیمی ادامه داد: در عرصه تفکر اسلامی دو نگاه به تحول تمدنی وجود دارد. نگاه ابن خلدون که معتقد است تمدن‌ها افول و زوال دارند و در واقع تمدن‌ها در یک دوره‌ای متولد شده و به شکوفایی می‌رسند و در دوره‌ای دیگر می‌میرند و تمدن دیگری جایگزین آن می‌شود. او گفت: تفکر دیگر مختص گروهی از متفکرین و فلاسفه اسلامی است که عقیده دارند، نگاه ابن خلدون را با مبانی تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند و معتقدند بشر در یک چرخه دائمی زوال و ظهور تمدن‌ها نیست، بلکه بشر در مسیر تکامل تاریخ قرار دارد.
رئیس دانشگاه اظهار داشت: براساس تفسیر امام (ره) از برخی آیات قرآن، بشر و تمدن‌ها در مسیر تکامل قرار دارند. بدیهی است که در این مسیر تلاطم‌های مختلفی وجود دارد اما این به معنای دور افتادن تمدن‌ها از مسیر تکامل نیست.
وی با بیان اینکه تمدن‌های مختلف براساس مبانی انسان‌شناسی گوناگون و نگاهشان به زیست بشری شکل می‌گیرند، مطرح کرد: بر این اساس انقلاب اسلامی ایران پایه‌گذار نوع جدیدی از نگاه به انسان و خیر بشری دارد که این امر بذر شکل دادن به یک تمدن جدید را کاشته و روز به روز روبه تکامل می‌رود.
دکتر سلیمی با بیان این که تلاطم‌های لحظه‌ای در حوزه‌های مختلف، حرکت کلان تمدنی را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، افزود: یک بنیاد مخصوص تمدنی، زمانی ایجاد می‌شود که بتواند از فراز و فرودها سربلند بیرون بیاید. اینجاست که نقش دانشگاه‌ها و علوم مختلف به ویژه علوم انسانی در ایجاد رهاورد جدید برای مدنیت بشری در کشور برجسته است. او در پایان تصریح کرد: امیدواریم با اندیشه‌ورزی بتوانیم سبب هموارشدن مسیر تکامل تمدن بشری شویم.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تقدیر از انتشار این مجموعه گفت: کاری که انجام شده واجب و ارزشمند است و باید ادامه داشته باشد؛ اگر نگاهی به تاریخ و آنچه برای اسلام اتفاق افتاده است، داشته باشیم می‌بینیم که حضور و وجود اشخاص و جلوداران قوی و عالم به احکام و متکی به خداوند متعال، اوج ها و فرازهایی را نشان داده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نباید توفیقات و اندیشه های پیشرو در تاریخ اسلام را در طی زمان فراموش کنیم، افزود: بنده به عنوان حامی از مباحث فلسفی می‌گویم اگر به عنوان مسلمان به توحید باور داشته باشیم، قطعا نا امیدی را بر نمی‌تابیم. وزیر علوم ادامه داد: اگر  به یگانگی خداوند
 باور داشته باشیم، پایه های بنیادین را محکم خواهیم کرد و اگر به رسالت پیامبر ایمان داشته باشیم، حتما باورمان قوام و استحکام پیدا خواهد کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با تأکید بر مجاهدت و تلاش در مسیر مکتب انقلاب اسلامی و امید به پیروزی در سخت‌ترین شرایط گفت: مرحله پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی مرحله پایانی نظام اسلامی نیست و امروز در حال تحقق دولت اسلامی هستیم. وی گفت: در مواجهه با جهان غرب این سؤال برای مسلمانان به صورت جدی مطرح شد که چرا عقب ماندیم؟ این پرسش جدی مسلمانان را درگیر کرده بود و با پاسخ‌هایی از جنس پوست‌اندازی و منورالفکر‌هایی که معتقد بودند از سرتاپا باید فرنگی شویم تا پیشنهاداتی در طرف مقابل این تفکر‌ها، روبرو بودیم. در این پاسخ‌ها نگاه‌های متفاوتی به چرایی عقب ماندگی وجود داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی حجت قطعی و وقوعی بر بحث تحقق نظام و جامعه مبتنی بر تفکر اسلام ناب در عالم بود، افزود: امام خمینی (ره) در خصوص اینکه آیا انقلاب به پایان رسیده و یا ادامه دارد، فرمودند که هدف انقلاب و مردم، اکتفا به ساقط‌کردن نظام سیاسی شاهنشاهی و جایگزینی نظام سیاسی جدید نبود، بلکه هدف اصلی بسط تفکر انقلابی در جامعه ایران و در نقاط مختلف دنیا در قالب حمایت از جریاناتی که در این مسیر حرکت می‌کنند، است.
وی ادامه داد: امام (ره) در جریان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مطرح کردند که جنگ فقر و غنا، جنگ حق و باطل، جنگ اسلام و کفر پایان‌ناپذیر است و این طور نیست که با پایان جنگ و پذیرش قطعنامه این مبارزه به پایان برسد. لذا فهم آنچه انقلاب می‌خواست و انقلابیون پیگیری می‌کردند ما را به این نقطه می‌رساند که فرایند اهداف انقلاب اسلامی با تأسیس نظام اسلامی به پایان نمی‌رسد. در بیانات مقام معظم رهبری نیز همین تفکر به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پنج نقطه کلیدی و وظیفه برای جامعه و افراد جهت رسیدن به اهداف انقلابی و اسلامی برشمرد و اظهارداشت: توحید، کرامت انسان و اعتقاد به اینکه خداوند انسان را تکریم کرده است، اعتقاد به حیات پس از مرگ، اعتقاد به محاسبه و پایان‌ناپذیر بودن زیست، اعتقاد به استعداد بی‌پایان انسان و نهایتاً اعتقاد به حرکت عالم به سوی حق پنج نقطه کلیدی جهت تحقق اهداف متعالی در فرد و جامعه است. او همچنین به وظایف افراد در رسیدن به مرحله ساخت جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: تحقق و شکل‌گیری عبودیت در تمام رفتار‌های انسانی با هدف تعالی انسان در جامعه از وظایف این مسیر است. او افزود: ظیفه دیگر این است که در تعارض بین منافع دنیوی و رستگاری اخروی، ترجیح با رستگاری اخروی باشد و سیاست‌گذاران و مسئولان باید این ترجیح را انتخاب کنند. وظیفه دیگر مجاهدت و تلاش در مسیر مکتب انقلاب اسلامی و امید به پیروزی در سخت‌ترین شرایط است. وی با بیان اینکه مرحله پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی مرحله پایانی نظام اسلامی نیست، افزود: امروز در مرحله سوم و در حال تحقق دولت اسلامی هستیم. اسلام با رحلت پیامبر (ص) خاتمه پیدا نکرد بلکه آغاز حرکتی برای شکل‌دهی به نظام اسلامی بود.
لازم به ذکر است «کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی» که توسط بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی استخراج، تدوین و تفسیر شده است با عناوین: فرایند تحقق اهداف اسلامی، تحول معنوی، تحول معرفتی، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فصول هدایت¬گری و نهضت انتظار می باشد.

نظر شما :