بررسی استراتژی سرمایه گذاری در صنعت بیمه کشور در موسسه آموزش عالی بیمه اکو

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۷۴۰ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۰۶۲
به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، نشست علمی-تخصصی با عنوان "بررسی استراتژی سرمایه گذاری در صنعت بیمه کشور"با حضور چند از استادان و صاحب نظران صنعت بیمه کشور در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار شد.
بررسی استراتژی سرمایه گذاری در صنعت بیمه کشور در موسسه آموزش عالی بیمه اکو
در این نشست دکتر عزیز احمدزاده عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه و دکتر سلمانی نژاد مدیرعامل شرکت سبد گردان آسال، دکتر آتوسا گودرزی رئیس موسسه آموزش بیمه اکو، دکتر سعید اسلامی، دکتر علی سرزعیم و مرتضی اعلاباف از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو به بررسی آخرین تحولات و آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه پرداختند و راه‌کارهای بهبود وضعیت کنونی را بررسی کردند.
 در ابتدا دکتر گودرزی رئیس و عضو هیات علمی موسسه در خصوص رابطه مستقیم توسعه صنعت بیمه با رشد اقتصادی مطالبی را بیان داشت و توسعه صنعت بیمه را به ویژه در حوزه بیمه زندگی موجب شتاب اقتصادی کشور دانست. ایشان در این ارتباط از کشورهای درحال‌توسعه و رابطه آماری معنادار میان توسعه صنعت بیمه و رشد اقتصادی آن‌ها یادکرد.
 در ادامه دکتر اسلامی عضو هیات علمی موسسه رویکرد فعلی صنعت بیمه کشور را به ضریب نفوذ بیمه دانست و اعلام داشت: با این رویکرد، سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه علی‌رغم اهمیت بالای آن، مغفول مانده است. در ادامه دکتر احمدزاده عضو هیات علمی پژوهشکده بیمه ضمن تأیید موارد گفته‌شده به آیین‌نامه جدید بیمه مرکزی در خصوص سرمایه‌گذاری اشاره کرد و اظهار امیدواری نمود: با اجرای آن شاهد سرمایه‌گذاری مؤثر و ثمربخش شرکت‌های بیمه باشیم. 
دکتر احمدزاده جلوگیری از سوخت شدن سرمایه‌ها، بالا رفتن امنیت سرمایه‌گذاری، تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری و شفاف‌سازی را از امتیازات آیین‌نامه جدید دانست. موارد یادشده موردبحث و بررسی اعضای پانل نشست قرار گرفت. اعلا باف عضو هیات علمی موسسه شیوه سنتی سرمایه‌گذاری را یکی از عوامل ناکارآمدی سرمایه‌گذاری صنعت بیمه دانست و در این ارتباط از کشور چین نام برد که با گذار از شیوه‌های سنتی و توسل به ابزارهای مالی جدید توانسته است تا ده درصد به رشد اقتصادی خود کمک کند. 
در ادامه دکتر سرزعیم عضو هیات علمی موسسه شباهت‌ها و تفاوت‌های بانک و بیمه را از منظر سرمایه‌گذاری موردبررسی قرارداد و تفاوت بانک و بیمه را در واسطه‌گری وجوه برای بانک و واسطه‌گری ریسک برای بیمه دانست. او همچنین از نقد شوندگی سرمایه به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در سرمایه‌گذاری بیمه‌ها یادکرد. 
دکتر سلمانی نژاد مدیرعامل شرکت سبد گردانی آسال به بررسی شرکت‌های بیمه در بورس پرداخت و به استناد صورت‌های مالی سال 1397 اظهار داشت: بررسی ترازنامه و صورت‌های مالی بیش از بیست شرکت بیمه نشان می‌دهد که بازده سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کمتر از بیست درصد بوده است. دکتر سلمانی نژاد عامل برون‌رفت از بازده کم سرمایه‌گذاری را، برون سپاری سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه به شرکت‌های متخصص در حوزه سرمایه‌گذاری دانست. در این ارتباط دکتر گودرزی به سرمایه‌گذاری بیمه‌ها در بانک و بورس اشاره کرد و اعلام داشت: در صورت عدم‌اصلاح ساختارهای فعلی و جدا نشدن از شیوه‌های سنتی سرمایه‌گذاری؛ در درازمدت شاهد پیشی گرفتن توان مالی بانک‌ها از بیمه‌ها خواهیم بود. پرسش و پاسخ استادان و دانشجویان حاضر حسن ختام این نشست بود.

نظر شما :