دکتر هدی غفاری: رشد ۵۴درصدی به کارگیری بانوان عضو هیئت علمی در دانشگاه علامه‌طباطبائی

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۳۳۷ خبر روز
تعداد بازدید:۴۲۸۱
نخستین نشست هم اندیشی بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با رئیس این دانشگاه در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.
دکتر هدی غفاری: رشد ۵۴درصدی  به کارگیری بانوان  عضو هیئت علمی در دانشگاه علامه‌طباطبائی
به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، در این نشست دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر فائز دین پرستی صالح، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر هدی غفاری، مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده و جمعی از بانوان عضو هیئت علمی حضور داشتند.
دکتر هدی غفاری، عضو هیئت علمی و مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده در این نشست در سخنانی با اشاره به وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در حال حاضر ۴۲۵ عضو هیئت علمی مرد و ۱۰۷ عضو هیئت علمی زن مشغول به فعالیت هستند که از سال ۹۲-۹۱ هیئت های علمی زن با نرخ رشد ۵۴ درصد از ۷۰ نفر به ۱۰۷ نفر افزایش یافته اند.
وی ادامه داد: دانشکده های ادبیات فارسی و زبان های خارجی با ۳۷ عضو، روانشناسی و علوم تربیتی با ۲۰ عضو و علوم اجتماعی با ۱۵ عضو هیئت علمی جزو برترین دانشکده های دانشگاه در جذب هیئت علمی زن می باشند.دکتر غفاری همچنین تصریح کرد: ۲۵ نفر از اعضای هیئت علمی زن دارای سمت های مدیریتی هستند که این تعداد معادل ۱۹ درصد کل بانوان عضو هیئت علمی است و بیشترین آنها در حوزه آموزش مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به به جایگاه مطلوب دانشگاه علامه طباطبائی از حیث جذب اعضای هیئت علمی در بین دانشگاه های سطح یک کشور، افزود: تحقق ایجاد فرصت های عادلانه در نظام سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریتی آموزشی، افزایش مشارکت زنان در  توسعه علمی کشور و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی زنان دانشگاهی از مهمترین اهداف مشاوران و مراکز پژوهشی دانشگاه است.
مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در دانشگاه علامه طباطبائی برای بهره مندی بانوان از فرصت های مطالعاتی هیچ گونه شرایط تبعیض آمیزی وجود ندارد و همانگونه که مردان عضو هیئت علمی از این فرصت ها استفاده می کنند در تلاش هستیم که زنان نیز از همان شرایط و تسهیلات برخوردار شوند.
وی مشارکت در برگزاری دوره های متعدد برای دانشجویان دختر در زمینه مهارت‌افزایی متناسب با نیازهای دانشجویان، تهیه بانک اطلاعاتی از زنانی که متصدی پست های مدیریتی در دانشگاه بوده اندو زنان موفقی که برای دانشگاه افتخار کسب کرده اند، حضور در سراهای دانشجویی دختران و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی خوابگاهی و همچنین مشارکت در تهیه طرح اعتلای شأن فرهنگی دانشجویان با تاکید بر تقویت مولفه های فرهنگ عفاف و حجاب را مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه توانمندسازی بانوان عضو هیئت علمی، اداری و دانشجویان دختر دانشگاه ذکر کرد.
دکتر غفاری در پایان سخنان خود تاسیس سرای دختران دانشجو، یکسان سازی اعطای تسهیلات به زنان دانشگاهی، برنامه ریزی در جهت ارتقای سلامت و گسترش فرهنگ ورزش در میان بانوان دانشگاهی و دانشجویان دختر، برگزاری کارگاه های توان‌افزایی و همچنین برپایی نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای زنان در حوزه های علمی، فرهنگی و هنری را از جمله برنامه های در دست اقدام برای بالا بردن سطح مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی برشمرد.
در ادامه این نشست جمعی از بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه با طرح سوالاتی دغدغه های خود در زمینه های آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را با رئیس و معاونان دانشگاه در میان گذاشتند.
دکتر سلیمی با اشاره به انتخاب اعضای هیئت علمی بر اساس «شایسته سالاری» گفت : نگاه دانشگاه، نگاهی غیر فراجنسیتی است و هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. چه بسا در خیلی از مواقع کارهای محوله به بانوان به نحو مطلوبتری انجام شده است.
وی اظهار کرد: پیگیر تدوین دستورالعمل برای قائل شدن تسهیلات در ترفیعات، تبدیل وضعیت، دوران بارداری، زایمان و ساعات حضور بانوان عضو هیئت علمی هستیم چرا که نمی توان از بانوانی که تازه مادر شده اند انتظار داشت به اندازه مردان عضو هیئت علمی تولید علمی داشته باشد.
دکتر سلیمی همچنین گفت: در حوزه فرهنگی و پژوهشی برای متعادل کردن فضای فرهنگی دانشگاه و ارتقای سطح پژوهشی در زمینه های نظام های معنایی، ساختارهای گفتاری و بحث های معرفت شناختی نیاز به حضور و همکاری ویژه بانوان داریم.
وی با اشاره به درخشش استادان جوان زن هم در تولیدات علمی و هم در کیفیت تدریس، افزود: میزان رضایت دانشجویان از استادان زن و نمره ارزیابی دانشجویان به استادان زن، بالاتر از استادان مرد است.
رئیس دانشگاه در پایان گفت: به هیچ وجه اجازه تضییع حقوق بانوان دانشگاهی را نمی دهد.

نظر شما :