رئیس دانشگاه: یک‌جانبه‌گرایی به صورت بنیادی و ماهیتی با حقوق بین‌الملل در تعارض است

۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۰۱۵۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۵۷۸
کنفرانس یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، سید محمود علوی وزیر اطلاعات و دکتر حسین سلیمی،رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و با استقبال استادان، پژوهشگران و کارشناسان داخلی و خارجی 29 مهرماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
رئیس دانشگاه: یک‌جانبه‌گرایی به صورت بنیادی و ماهیتی با حقوق بین‌الملل در تعارض است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه نیز در این همایش بین‌المللی در سخنانی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور گفت: امروز دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند و دولت هم از دانشگاه‌ها در این راستا استفاده می‌کند.

دکتر سلیمی افزود: اگر قدرت و کشوری بخواهد نظر خود را یک‌جانبه تحمیل کند به‌نوعی حقوق بین‌الملل از میان رفته است. یک‌جانبه‌گرایی به صورت بنیادی و ماهیتی با حقوق بین‌الملل در تعارض است و حقوق بین‌الملل برعکس حقوق داخلی محصول توافق، کنش، واکنش و تعاملات مثبت بین بازیگران گوناگون روابط بین‌الملل است.

رئیس دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین منبع حقوق بین‌الملل، قرارداد است که بر اساس توافق ایجاد می‌شود و یک‌جانبه‌گرایی، تکیه افراطی بر قدرت، فشار آوردن و استفاده از ابزار قهر آمیز با ماهیت توافق که حقوق و عرف بین‌الملل مخلوق آن محسوب می‌شود، متعارض است.

وی تصریح کرد: امروز برخلاف گذشته هر چه سردمداران بزرگ‌ترین قدرت دنیا بر طبل یک‌جانبه‌گرایی بکوبند موجب می‌شود تا افکار عمومی بین‌الملل در مقابل آن‌ها موضع بیشتری بگیرند. برای همین یک‌جانبه‌گرایی با بنیاد و ماهیت حقوق بین‌الملل حتی ماهیت دیپلماسی در تعارض است.

وی گفت: اگر ما دیپلماسی را محصول گفت و گوی برابر تلقی کنیم، شاهد شکل‌گیری اخلاق گفتمانی هستیم، اخلاقی که در اثر گفت‌وگو ایجاد می‌شود و طرفین گفت‌وگو ماهیت و جایگاه برابر دارند و از درون آن‌ها هنجارهای مشترک حل می‌شود. دیپلماسی در بستر این اخلاق بین‌الملل و گفتمان شکل می‌گیرد و یک‌جانبه‌گرایی بااخلاق گفت‌وگو ناهمخوان است .او در ادامه تأکید کرد: یک‌جانبه‌گرایی در کوتاه مدت امکان‌پذیر و اثرات مخرب آن زیاد است؛ ولی در درازمدت این‌چنین نیست و امکان تداوم ندارد.

دکتر سلیمی افزود: به نظر می‌رسد یک‌جانبه‌گرایی در کوتاه مدت تأثیرگذار و مخرب است اما در بلندمدت امکان تداوم ندارد چون به بیان یکی از نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل، علت غایی در روابط بین‌الملل شکل‌گیری یک جامعه جهانی در حال تعامل است.

دکتر علومی یزدی: هسته‌های علمی و پژوهشی برای تدوین ابعاد یک‌جانبه‌گرایی در مقابل چندجانبه گرایی طراحی‌شده است

دکتر حمیدرضا علومی یزدی، دبیر علمی همایش و معاون حقوقی و مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش ضمن خیرمقدم به مهمانان داخلی و خارجی به ویژه وزرای امور خارجه و اطلاعات گفت: هسته‌های پژوهشی و علمی برای تدوین ابعاد یک‌جانبه‌گرایی در مقابل چندجانبه گرایی طراحی‌شده است که این همایش نیز به منظور بررسی‌های تحقیقاتی و مطالعاتی برگزار شد.

وی ادامه داد: این همایش با فراخوان دریافت مقالات از سراسر کشور که به زبان‌های فارسی و خارجی اعم از عربی، فرانسه و انگلیسی در سایت‌ها و نشریه‌های بین‌المللی معتبر و تعداد بسیاری چکیده به دبیرخانه همایش برگزار می‌شود.

دکتر علومی یزدی اضافه کرد: در این همایش مقالاتی قابل‌ارائه هستند که هشت نفر از استادان برجسته از کشورهای مختلف ازجمله هند، روسیه، ازبکستان، مقدونیه، لهستان، فنلاند و قطر هم ارائه مقاله خواهند داشت.او درباره علت اصلی برگزاری همایش افزود: این همایش به دلیل حساسیت موضوع آن به سرعت اهمیت خود را در میان محققان و استادان این حوزه پیدا کرد.

او در ادامه ضمن تشکر از موسسه ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این کنفرانس در قالب چهار پنل تخصصی با موضوع های توسعه حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی و سرنوشت صلح و امنیت بین‌الملل با دبیری دکتر توکل حبیب زاده، پنل یک‌جانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل اقتصادی با دبیری دکتر پوریا عسکری، پنل توسعه حقوق بین‌المللی و چندجانبه گرایی با دبیری دکتر امیر ساعد وکیل و پنل چندجانبه گرایی و آینده نظم بین‌الملل با دبیری دکتر چگینی زاده برگزار می‌شود.


نظر شما :