دکتر سلیمی: انجمن‌های علمی بستری برای گونه ای جدید کُنش اجتماعی هستند

۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۸۰۶ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۴۴۳۱
رئیس دانشگاه در مراسم تقدیر از برگزیدگان یازدهمین جشنواره دانشجویی حرکت که 26 آذرماه برگزار شد گفت: اگر دانشجو رسالت خود را در نقد اجتماعی می‌داند، این نقد می‌تواند از مسیر انجمن علمی با اتکا به علم و عقلانیت و برخاسته از دانش انجام بگیرد این شیوه هم امروز تأثیرگذارتر و پذیرفته تر است.
دکتر سلیمی: انجمن‌های علمی بستری برای گونه ای جدید کُنش اجتماعی هستند

مراسم تقدیر از برگزیدگان یازدهمین جشنواره ملی حرکت با حضور رئیس دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی و مسئولان دانشگاه 26 آذرماه در محل سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با اشاره به رشد چشمگیر کمی و کیفی فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در طی 5 سال گذشته گفت: خوشبختانه تعداد انجمن‌های علمی فعال و نیز فعالیت‌های انجام‌شده از سوی آنان فراوان است. دکتر سلیمی ضمن تبریک به دانشجویان برگزیده در جشنواره حرکت بیان داشت: از هرگونه فعالیت انجمن‌های علمی حمایت خواهیم کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به تبیین رویکردهای جدید و مورد علاقه دانشجویان پرداخت و با ذکر دو نکته در این خصوص به نقش انجمن‌های علمی در این عرصه بیان داشت: بر اساس آمارها و اطلاعات استخراج‌ شده از پژوهش‌های انجام‌شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال‌های اخیر رویکرد و رغبت دانشجویان به یک نوع خاص از فعالیت‌های سیاسی کم شده است. او افزود: البته این به آن معنا نیست که دانشجویان به سیاست توجه ندارند و به مباحث مهم اجتماعی بی‌توجه بوده‌اند، بلکه نشانگر آن است که دانشجویان به‌گونه‌ خاصی از فعالیت‌های متعارف سیاسی و فعالیت‌های هیجان آلود که ممکن است درنهایت چیزی را برایشان باقی نگذارد، کم رغبت شده‌اند.

او افزود: بر اساس تحقیقات انجام‌شده 75 درصد دانشجویان اعلام داشته‌اند که خیلی به این‌گونه فعالیت‌ها رغبت ندارند و این بدان معنی نیست که علاقه به تأثیرگذاری اجتماعی ندارند. او افزود: امروز در محیط اجتماعی جدیدی زندگی می‌کنیم  و در این محیط دانشجویان بر اساس ابزارهای جدیدی که در اختیار دارند مدل فعالیت اجتماعی و دانشجوئی کاملاً متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. درواقع گونه‌ای دیگری از فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان به‌تدریج جایگزین این فعالیت ها شده است.

رئیس دانشگاه در همین خصوص اضافه کرد: تحولی که اتفاق افتاده این است که امروز شاید کسی با فرستادن و دریافت چند پست در شبکه های مجازی احساس تأثیر اجتماعی بیشتر می‌نماید، تا اینکه در یک جمع چند نفری حاضر شود و شعاری دهد. این به معنی بی‌تفاوتی یا بی‌رغبتی نیست به معنی تحول کُنش اجتماعی است. او افزود: تصور می‌کنم انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، بستر جدیدی برای این‌گونه جدید کُنش اجتماعی هستند. دکتر سلیمی تصریح کرد: اگر دانشجو رسالت خود را در نقد اجتماعی می‌داند، این نقد می‌تواند از مسیر انجمن علمی با اتکا به علم و عقلانیت و برخاسته از دانش انجام بگیرد این شیوه هم امروز تأثیرگذار تر و پذیرفته تر است.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: حتی اگر بخواهیم جایگاه دانشجویان را به‌ عنوان یک مرجع اجتماعی و یک گروه مرجع حفظ کنیم این کانال تأثیرگذار تر است تا بعضی از فعالیت‌های هیجانی موقتی. او در بخش دیگر افزود: لازمه توجه به این فعالیت‌ها نکته دومی است و آن این‌ که انجمن‌های علمی را نباید بدل به یک‌ گونه دیگری از فعالیت‌های سیاسی نماییم. او تأکید کرد: گروه‌های سیاسی بسیار ارجمند، دانشجویان فعال در آن بسیار محترم و مورد توجه هستند و ما از گونه‌های مختلف، نقدها و فریادها و حتی حملات مستقیم به خودمان استقبال و حمایت خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه به فعالان انجمن‌های علمی پیشنهاد کرد تا در قالب سیاسی نروند و هریک کار خود را انجام دهند. او گفت: نقد از سوی انجمن‌های علمی و گروه‌های سیاسی با یک کنش بسیار متفاوت است و توقع داریم متفاوت باشد. دکتر سلیمی افزود: بنیاد سخن انجمن‌های علمی می‌تواند نقد علمی و کمک به رواج گفتمان علمی در جامعه باشد. سخن علمی هیچ‌ وقت مورد تعرض قرار نمی‌گیرد حتی اگر نقد آن نقد بنیادی باشد، زبان گویش علمی، گفتار علمی و گفتمان مبتنی بر دانش هیچ جا مورد تعرض قرار نخواهد گرفت و همه به آن توجه خواهند کرد. انجمن‌های علمی همان‌طور که تا الان فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و در برخی از نمونه‌ها باعث افتخار و اعتلای دانشگاه بوده‌اند، مایه بزرگی و رایج شدن نوع دیگری از کنشگری در جامعه واقع شوند.

دکتر ایرانزاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در این مراسم به کارکرد و کار ویژه انجمن‌های علمی دانشجویی انجمن‌های علمی اشاره کرد و انجمن‌های علمی را حلقه واسط استادان و دانشجویان در بخش آموزش، پژوهش و فرهنگ در دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: چیستی و چرایی فعالیت‌های انجمن‌های علمی را این‌گونه می‌توان برشمرد؛ نقد راستین برنامه‌های درسی، کاربردی سازی درسی دانش‌ها و رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی، توجه به انتظارات دانشجویان درزمینهٔ شغل و مهارت افزایی و ارتباط صنعت و کار، توانمندسازی واقعی متناسب با هریک از رشته‌ها، بالندگی با کسب مهارت‌ها و در خلاقیت هنر استدلال، ورزیدگی در کارهای جمعی دانشجویان در کنار استادان مشاور، مشارکت در اجرای برنامه‌های علمی دانشگاهی ازجمله هم‌اندیشی‌ها و نشست‌های واقعاً سودمند و نگارش مقالات تخصصی کاربردی در رشته‌های تخصصی انجمن‌های علمی است.

او در ادامه گفت: خوشبختانه دبیران انجمن‌ها هم در انجمن‌های علمی چنین رویکردی را داشته‌اند و هم در انتشار نشریات تخصصی و در همگرایی انسانی و عاطفی به این پختگی و ورزیدگی رسیدند که به یک کار جمعی همراه با نشاط به آینده و آینده‌پژوهی توجه کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در پایان بیان داشت: در حال حاضر در آیین‌نامه‌های موجود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به فعالیت فعالان در انجمن‌های علمی کاستی‌هایی وجود دارد که بر اساس پیشنهادهای مطرح‌شده در اجلاس‌های مختلف این نقیصه برطرف خواهد شد. او گفت: خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبائی از امسال در مقطع دکتری  ضریب مثبت فعالیت در انجمن‌های علمی را در آزمون ورودی دکتری لحاظ داشته است و انشا الله به‌زودی در سایر دانشگاه‌ها نیز لحاظ خواهد شد. او ضمن اعلام حمایت از فعالیت انجمن‌های علمی خطاب به فعالان این انجمن‌ها گفت: به‌تناسب ساختار و ظرفیتی که در انجمن‌ها است کارهای درخشان و فاخر انجام دهید تا به این وسیله از نیازها و علایق شما نمایندگی گردد و نیز از کیان انجمن‌های علمی دفاع نمایید.

در ابتدای جلسه دکتر امیدبخش مدیر فرهنگی دانشگاه در سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد انجمن‌های علمی در یازدهمین جشنواره حرکت پرداخت. او بابیان اینکه 70 انجمن علمی در حال حاضر در دانشگاه فعالیت می‌کنند افزود: به همت فعالیت‌های انجمن‌های علمی مقام‌های خوبی را در این رقابت‌ها کسب نمودیم. او افزود: انجمن‌های علمی برای ما بسیار مهم هستند، چرا که به مهم‌ترین عملکرد دانشگاه که فعالیت علمی است می‌پردازند، اینکه چقدر این انجمن‌ها فعال باشند، نشانه قدرت و یا ضعف علمی فعالیت‌های علمی دانشگاه است. او با اشاره به مهم ترین عامل در فعالیت دانشجویان در انجمن های علمی  افزود: انگیزه مهم ترین عامل اثرگذار در این فعالیت دانشجویی است. معتقدم دانشگاه تنها محیطی برای گذراندن نمودن واحدهای درسی نیست، بلکه حرکت علمی وزندگی دانشجویی از جایی شروع می شود که از اجبارها جدا شده و با خلاقیت و  صرف انرژی کار دیگری را انجام دهیم که محل بروز نبض دانشجویی است و محل بروز این انگیزه دانشجویی انجمن های علمی است.

او نیز ضمن اعلام حمایت از فعالیت های بیشتر انجمن های علمی گفت: امیدواریم دبیران انجمن های علمی در جهت جهش فعالیت های انجمن های علمی در شان خود و رسیدن به فعالیت هایی در سطح کانون های فرهنگی، نشریات و تشکل های فرهنگی دست یابند.


نظر شما :