دکتر نیلی: در علوم انسانی توسعه بین‌المللی پیدا نکنیم، با محدودیت مواجه می‌شویم

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۸۳۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۶۳۸
رئیس دانشگاه تهران با حضور در نشست همکاری علمی و بین المللی در علوم انسانی و اجتماعی که با حضور روسای دانشگاه های برتر ایران و آلمان که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه درباره بین‌المللی‌سازی دانشگا‌ها عنوان کرد: علیرغم محدودیت‌ها و موانعی سیاسی که وجود داشت در مجموع حرکت خوبی صورت گرفته‌است.
دکتر نیلی: در علوم انسانی توسعه بین‌المللی پیدا نکنیم، با محدودیت مواجه می‌شویم

بین‌المللی شدن به زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی تا حدی متمایز نیازمند است. او افزود: ایجاد ارتباط زمان می‌برد. چیزی نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا شرایطش فراهم باشد. قوانین و ساختار دانشگاه‌ها، قوانین دولت و مصوباتی که مجلس می‌گذراند نیازمند زمان استدکتر نیلی احمدآبادی با بیان این نکته که ممکن است در ظاهر تاثیر خیلی از فعالیت‌‌ها را متوجه نشویم، بیان داشت: به نظر می‌رسد در عمق این مسئله، با ساز و کارها و تصمیماتی که گرفته می‌شود، شرایط دوره بعد بهتر خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: بین‌المللی شدن در حوزه علوم انسانی سخت‌تر است. یکی از مشکلات این است که فضای حاکم بر علوم انسانی خیلی از مسائل خود را در صحنه بین‌المللی جست‌وجو نمی‌کند یعنی احساس اغنایی در علوم انسانی وجود دارد که هر استنباطی را در خودش می‌تواند حل کند. او ادامه داد: برخی افراد نیز به این مساله دامن می‌زنند. در رشته‌های تجربی به خاطر کمبود امکانات و این‌که حتما رقابت بین‌المللی است، موضوع بین‌المللی شدن جدی‌تر است. در حالی که گفته‌ می‌شود در حوزه علوم انسانی مطالب جدیدی برای دنیا داریم، باید در این زمینه فعال‌تر شویم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به ‌اینکه زبان بحث مهمی در حوزه علوم انسانی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دانش آموختگان ما در داخل کشور هستند و زبان یک اجبار نیست. زبان در حوزه علوم انسانی نسبت به سایر حوزه‌ها پیچیده‌تر می‌شود چرا که کلمات و الفاظ در آن پیچیده‌تر از علوم تجربی است و این کار را سخت‌تر می‌کند.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: باید قدم‌های محکم‌تری برداریم. اگر در حوزه علوم انسانی توسعه بین‌المللی پیدا نکنیم در حوزه‌های دیگر هم با محدودیت مواجه می‌شویم.لازم به ذکر است نشست همکاری علمی و بین المللی در علوم انسانی و اجتماعی که با حضور روسای دانشگاه های برتر ایران و آلمان 12 و 13 تیرماه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.


نظر شما :