به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد:

نشست مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۹ دی ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۲ کد : ۲۸۰۶۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۴
نشست مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم با هدف بررسی مسائل مرتبط با حوزه سلامت روان دانشجویان، به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
نشست مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش روابط عمومی، نشست مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم با حضور دکتر حمیدرضا حسن آبادی، مدیرکل دفتر مشاوره و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه، 19 دی‌ماه 1403 به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
بر اساس این گزارش و با توجه به انتخاب مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دبیرخانه دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این نخستین نشست تخصصی مدیران و کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها بود که در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار شد. مدیران و کارشناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های منطقه یک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مرتبط با حوزه سلامت روان دانشجویان پرداختند.

پابیندی به زمان و برنامه‌ریزی را تمرین کنیم
دکتر حسن‌آبادی با اشاره به نقش رابط دبیرخانه‌ها با بخش ستادی گفت: «اصلی‌ترین برنامه ما در بخش ستادی، نظارت و ارزیابی و مدیریت عملکرد است. بخش ستادی در نقش ناظرین و ارزیابان دفتر برای مناطق تحت پوشش خودشان به ایفای وظایف و مسئولیت‌های خود می‌پردازد.» وی افزود: «فعالیت‌‌‌های اختصاصی و فعالیت‌های مرتبط با خدمات روان‌شناسی، مشاوره، مددکاری، پزشکی و ... بر عهده مراکز است و دفتر و دبیرخانه‌ها نقش نظارتی و پشتیبانی خودشان را ایفا می‌کنند.» 
وی با مهم ارزیابی کردن رعایت الزام‌ها و بایسته‌های انتقال مهارت‌های لازم از سوی مشاوران به مراجعان گفت: «ما باید متعهد به اجرای دقیق برنامه‌ریزی‌ها و رعایت زمان‌بندی‌ها باشیم. انتظار می‌رود جلسات مشترک یا کارگروه‌ها باید تمام فرایندها به‌صورت هماهنگ و به‌موقع برگزار شود. ما باید خودمان استانداردها و بایسته‌ها را تمرین کنیم و به دیگران هم تاکید کنیم که زمان ارزشمند است.»
مدیرکل دفتر مشاوره و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ضروری دانستن رویکرد تعاملی و ارتباطی در جلسات مرکز مشاوره اضافه کرد: «ما باید تلاش کنیم که ماهیت و شالکه اصلی نشست‌ها، به صورت تعاملی باشد و کمتر به شکل سخنرانی‌های بلند و طولانی برگزار شود تا اثربخش و مفید باشد.»
وی در ادامه به دانش، مهارت‌ها و تجربه‌های همکاران در دفتر و مراکز مشاوره نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «برگزاری چنین نشست‌هایی در تدبیر و تدوین برنامه‌‌های دقیق و کاربردی برای دفتر و مراکز بسیار تاثیرگذار است.» 

تحولات در مرکز مشاوره چشم‌گیر و محسوس است
دکتر مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این نشست به بیان و بررسی دلایل شکل‌گیری برنامه‌های پاسخگو در مرکز مشاوره دانشگاه پرداخت. وی که از سه سال و نیم پیش مسئولیت مرکز مشاوره دانشگاه را بر عهده گرفته است، به اهمیت برنامه‌ریزی پاسخگو به‌عنوان یک اولویت غیرقابل انکار در مرکز مشاوره دانشگاه پرداخت. وی در این زمینه اظهار کرد: «برنامه‌ریزی پاسخ‌گو به‌معنای توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای شناسایی‌شده، اولویت‌بندی آن‌ها و ارائه خدمات در زمان مناسب است. این برنامه‌ها باید بر اساس شواهد عینی و نیازسنجی دقیق طراحی شوند. در غیر این صورت، با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.»
دکتر وجدانی در شرح چالش‌ها و مشکلات پیش‌آمده در مسیر فعالیت مرکز مشاوره دانشگاه در طی سال‌های گذشته گفت: «یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، تفاوت میان آموخته‌های دوران دانشجویی و واقعیت‌های عملی در مرکز مشاوره بود. در دوران دانشجویی، تمرکز اصلی بر نحوه برخورد با مراجعان در اتاق درمان بود، اما در مرکز مشاوره، این موضوع تنها بخش کوچکی از مسئولیت‌ها محسوب می‌شد.» 
وی با تاکید وجود رابطه‌ موثر با بخش‌های مختلف دانشگاه و تخصص‌گرایی اظهار کرد: «هدف ما این بود که درعین‌حال که ارتباط با بخش‌های مختلف دانشگاه برقرار می‌کنیم، اصول حرفه‌ای و تخصصی خود را رعایت و اجرا کنیم. در گفت‌وگو با بسیاری از همکاران، متوجه شدم که این چالش، مسئله‌ای مشترک در میان بسیاری از مراکز مشاوره است.»
مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه‌طباطبائی با مرور و یادآوری خدمات مشاوره و روانشناسی در مرکز مشاوره دانشگاه، در چند بخش به شرح و توضیح تغییر و تحولات پرداخت. وی مهمترین تفاوت را تغییر رویکرد از بستری‌ به محیط عمل برشمرد و گفت: «در گذشته، خدمات روانشناختی عمدتاً بر بستری‌کردن بیماران متمرکز بود، اما امروزه به سمت برنامه‌های عملیاتی و اقدام‌محور مبتنی بر اکشن‌پلن و مداخلات روان‌شناختی حرکت کرده‌ایم.»
توجه به جامعه هدف گسترده‌تر به‌جای تکیه صرف بر دانشجویان، تقویت رویکرد پیشگیری‌گرایی در کنار درمان، توسعه و افزایش ارکان مسئولیت‌پذیر و مجری خدمات روان‌شناختی، و توجه توامان به خدمات غیرمستقیم و مستقیم مشاوره ازجمله مهم‌ترین رویکردهای تحول‌آفرین حوزه خدمات مشاوره‌ای دانشگاه علامه طباطبائی بود که دکتر وجدانی به آن‌ها اشاره کرد. 
وی به تجربه خود در مرکز مشاوره دانشگاه و قدمت بحث ارتقای جایگاه آن، اضافه کرت: «کارکنان مرکز مشاوره باید جایگاهی فراتر از یک کارمند عادی در دانشگاه داشته باشند. این افراد به‌عنوان کارشناسان تخصصی، نیازمند هویت علمی و حرفه‌ای در سطحی معادل مسئولان آزمایشگاه‌ها و سایر بخش‌های تخصصی دانشگاه هستند؛ بنابراین دانشگاه فراتر از توجه به‌مثابه کارمند ساده، باید جایگاه علمی و حرفه‌ای این افراد را نیز مدنظر قرار دهد.

در این جلسه همچنین، به بررسی چالش‌های موجود در ارائه خدمات مشاوره، از جمله افت تحصیلی و تأثیر آن بر دانشجویان پرداخته شده است. همچنین، بر لزوم توجه به محیط و بافت اجتماعی دانشجویان اشاره و تأکید شد که خدمات مشاوره باید به نیازهای واقعی دانشجویان پاسخگو باشد. در این راستا، نیاز به همکاری با سایر بخش‌ها و استفاده از منابع انسانی جدید مطرح شد. 
در ادامه نشست از کاهش بودجه‌های دولتی و افزایش توقعات خدمات، به عنوان چالش‌های مرکز مشاوره یاد شد. همچنین، تغییر اولویت‌ها و نیاز محور شدن برنامه‌ها نیز از موارد مهمی بود که بر آن تاکید شد. در این نشست بیان شد برنامه‌های مشاوره باید پاسخگو و مبتنی بر نیازسنجی دقیق باشند تا بتوانند به درستی به نیازهای جامعه هدف پاسخ دهند.
مدیران مراکز مشاوره همچنین به کاهش سلامت استادان و کارکنان اشاره و این موضوع را به عنوان یکی از مسائل جدی برای سال 1404 مطرح کردند. در این راستا تاکید شد، دبیرخانه‌ها و قطب‌های مجوزدار باید برنامه‌های عملیاتی خود را ارائه دهند و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
ارتقای مهارت‌های مقابله‌ای و تاب‌آوری دانشجویان، اهمیت برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد در مراکز مشاوره، کاهش تعلق و ارتباط دانشجویان با خدمات مشاوره‌ای و افزایش مسائل دانشجویی، ضرورت توجه به مسائل تحصیلی و روانشناختی دانشجویان در ترم‌های اول، مشکلات اجتماعی و اقتصادی دانشجویان و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی آن‌ها، ارتباط مؤثر بین دانشگاه و خانواده‌ها برای آموزش و حمایت از دانشجویان و طراحی برنامه‌های مشاوره‌ای به‌روز و متناسب با نیازهای جدید دانشجویان برخی دیگر از مسائلی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی مر دانشکده روانشنا


نظر شما :