با دستور رئیس جمهور؛

کلنگ ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علامه‌طباطبائی به زمین زده شد

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۲ کد : ۲۴۶۳۶ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۶۵
آیین کلنگ‌زنی ۱۴۰۰ واحد مسکونی ویژه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علامه‌طباطبائی در گوهردشت کرج، استان البرز برگزار شد.
کلنگ ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علامه‌طباطبائی به زمین زده شد

به گزارش روابط عمومی، عملیات اجرایی ساخت 1400 واحد مسکونی ویژه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علامه‌طباطبائی صبح روز شنبه 28 بهمن‌ماه 1402 همزمان با سراسر کشور با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی، دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در اراضی دانشگاه واقع در گوهردشت کرج آغاز شد.
بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقرر شده است 1400 واحد مسکونی در زمینی به مساحت 10.3 هکتار با هدف رفع نیازهای مسکن استادان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه، در اراضی مربوط به دانشگاه علامه‌طباطبائی در استان البرز ساخته شود.
همچنین همزمان در سراسر کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور عملیات اجرایی احداث 59 هزار 500 واحد مسکونی ویژه نخبگان، اعضای هیئت علمی، کارکنان و خوابگاه‌های متأهلی 50 دانشگاه‌ دولتی و آزاد کشور برگزار شد.

دکتر زلفی‌گل نیز در این آیین اظهار کرد: یک سال از دولت سیزدهم درگیر بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از کرونا بود که تاکنون بیش از 350 واحد خوابگاهی متأهلی احداث، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و 3200 واحد نیز در دست ساخت است که تا یک سال آینده آماده می‌شود. 2600 واحد هم کارهای مقدماتی آن انجام شده است.
وی افزود: در پردیس‌های اصلی دانشگاهی اگر بتوانیم منازل مسکونی و خوابگاهی داشته باشیم، دسترسی استادان جوان و دانشجویان به دانشگاه بهتر است و به نفع منافع ملی ما است. در حال حاضر قانون اجازه نمی‌دهد از اراضی پردیس اصلی دانشگاه‌ها استفاده و مشکل مسکن نخبگان و استادان را حل کنیم. اگر این قانون در مراجع مربوطه اصلاح شود، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم. در حال حاضر اراضی خارج از پردیس‌های اصلی را به مسکن سازمانی استادان اختصاص داده‌ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: بانک‌ها تا کنون کمک چندانی برای ساخت خوابگاه‌های متأهلی نکرده‌اند؛ ضمن اینکه نیاز به آغازگرهایی داریم مانند اینکه خوابگاه متأهلی خارج از پردیس دانشگاهی و در بهترین مکان‌های شهر داریم که بهتر است دولت اجازه دهد تعدادی خوابگاه متأهلی بسازیم و سپس آن‌ها را به خوابگاه‌های جدید منتقل کنیم و پس از آن از طریق مولدسازی، بودجه مورد نیاز برای ادامه کار را تأمین خواهیم کرد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با اشاره به آغاز ساخت 60 هزار واحد مسکن دانشگاهیان اظهار کرد: علاوه بر احداث مسکن استادان و دانشگاهیان، در این طرح ساخت خوابگاه دانشجویان متأهل را نیز آغاز می‌کنیم.
وی افزود: بخش بزرگی از اراضی تأمین شده در این طرح، زمین‌های مازاد خود دانشگاه‌ها است. این کار با توافق وزارت علوم، احقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد انجام شده است و نظرات رؤسای دانشگاه‌ها نیز گرفته شده است. مسکن همواره یکی از دغدغه‌های استادان دانشگاه‌ها بوده است و این طرح، شروع اجرای ساخت مسکن دانشگاهیان است و امیدواریم تعداد این واحدها را افزایش دهیم.

احداث 30 هزار واحد برای استادان و کارکنان و  6 هزار واحد خوابگاه متاهلی در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز می‌شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت خوابگاه دانشجویان متأهل، تکلیف قانونی بر عهده ما است، افزود: امیدواریم در دولت سیزدهم در این امر موفق باشیم. زمین‌ها در این طرح به استادان به صورت اجاره 99 ساله واگذار می‌شود و قیمت زمین در این طرح برای استادان دانشگاه‌ها به صفر رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با تسهیلات بانک‌ها و کمکی که دانشگاه‌ها به استادان می‌کنند و نیز آورده خود متقاضیان، هزینه ساخت تأمین می‌شود. باید کمیسیون ماده 5 استان‌ها برگزار شده و مجوزهای تغییر کاربری این اراضی صادر شود؛ بخشی از این واحدها وارد فرآیند ساخت شده‌اند.
بذرپاش با بیان اینکه ساخت بیش از 60 هزار و 185 واحد مسکونی آغاز می‌شود در حوزه وزارت علوم، 54 هزار و 707 هکتار زمین تأمین شده که 30 هزار و 566 واحد برای استادان و دانشگاهیان و پنج هزار 800 واحد نیز خوابگاه متأهلی در این اراضی احداث می‌شود. همچنین 957 هکتار زمین برای واحدهای دانشگاه آزاد تأمین شده که 23 هزار و 819 واحد در آن‌ها احداث می‌شود.
وی بیان کرد: در مجموع 1500 هکتار زمین برای جامعه دانشگاهی با ظرفیت مسکن بیش از 60 هزار واحد تأمین شده کار با سرعت خوبی شروع شده است.

350 واحد خوابگاه متاهلی تحویل دانشجویان شده است 
علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین گفت: در دو سال اخیر 300 واحد خوابگاه متاهلی تحویل دانشجویان متاهل شد که معادل یک سوم تاریخ آموزش عالی از زمان تاسیس دانشگاه تهران تاکنون است و در دوسال آتی نیز 3200 خوابگاه متاهلی ساخته و تحویل می‌شود.
وی گفت: علیرغم ابلاغ بانک مرکزی، بانک‌ها در زمینه خوابگاه متاهلی وارد نشدند و کمک نکردند .
خطیبی افزود: برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی به دانشگاهیان اجازه داده می‌شود در زمین‌های مازاد دانشگاهی صاحب مسکن شوند و مابقی در طول زمان انجام خواهد شد که این امر در نگهداشت نخبگان موثر است.

تولید ۸۵۶ مسکن در تعاونی مسکن وزارت بهداشت در دست اجرا است
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم اظهار کرد: ما 250 هزار دانشجو داریم که 40 هزار دانشجوی ما متأهل هستند و ما برای تأمین نیازهای خوابگاه‌های متأهلی و مسکن متخصصان تا امروز از منابع خودمان استفاده کرده‌ایم. البته قراردادی با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم که از منابع این وزارت خانه نیز استفاده کنیم.
وی افزود: ما 800 واحد خوابگاه متأهلی داشتیم که در این دوسال دولت سیزدهم 351 واحد جدید با منابع داخلی وزارت بهداشت احداث کرده و به بهره‌برداری رسانده است. 2هزار 581 واحد خوابگاه متأهلی نیز در دست اجرا است. در حال حاضر بانک‌ها به ما تسهیلات نمی‌دهند ولی با اسن شرایط تاکنون 2هزار و 621 خوابگاه مجردی احداث کرده‌ایم و 13 هزار و 255 خوابگاه مجردی را هم در دست اجرا داریم.
وزیر بهداشت گفت: ساخت 45 مسکن متخصصان خاتمه یافته و 257 مسکن متخصصان نیز در دست احداث است که با قراردادی که با وزارت علوم امضا کرده‌ایم، در آن جهش یافته است. احداث 259 زیست‌پزشک (مسکن پزشکان مستقر در روستاها) تکمیل شده و 897 زیست پزشک در دست اجر است. ساخت 82 واحد پاویون پرستاری در مجاورت بیمارستان‌ها تکمیل شده و 281 واحد نیز در دست اجرا است. تولید 856 مسکن در تعاونی مسکن وزارت بهداشت نیز در دست اجرا است.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مسکن اعضای هیئت علمی مسکن کارکنان گوهردشت کرج کلنگ زنی


نظر شما :