شش تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های روسیه امضا شد

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۱۶۹۰ خبر روز
تعداد بازدید:۶۴۴
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در جریان ششمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه که در مسکو برگزار شد، با روسای شش دانشگاه این کشور تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کرد.
شش تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های روسیه امضا شد

به گزارش روابط عمومی، در جریان ششمین اجلاس روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه، نشست تبادل نظر درباره همکاری‌های بین دانشگاهی میان دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در زمینه تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک و برنامه‌ها و تحقیقات مشترک و همچنین نشست‌هایی با موضوع بررسی جنبه‌های فرهنگی همکاری بین دانشگاه‌های ایران و روسیه و اشتراک‌گذاری تجربه‌های پروژه‌های تحقیقاتی ایران و روسیه با حضور رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار شد.
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی این اجلاس به ارائه سخنانی با عنوان «مهمترین چالش‌های دانشگاه های امروز جهان» پرداخت و با اشاره به تقلیل نقش فلسفه آموزش و پرورش در آموزش دانشجویان و انتقاد از فاصله گرفتن دانشگاه ها از اخلاق و اصول انسانی، با طرح سوالاتی در این رابطه، گفت: سوالاتی همچون «چرا باید فرد، دانشی را بیاموزد و هدف عالی از این آموزش ها چیست؟» یا «آیا یادگیری این دروس در جهت تحقق تمامیت شخصیت دانشجو قرار می-گیرد و به انسان شدن و رشد اخلاقی او کمک می¬کند؟» باید در فلسفه آموزش و پرورش مشخص و پاسخ داده می‌شود.
وی گسترش فناوری را دومین چالش برشمرد و افزود: هرچند فناوری فرزند علم است و گسترش آن به گسترش علم کمک می‌کند، اما پیامدهای گسترش فناوری در جوامع به طور کامل مثبت نبوده و در مواردی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. 
دکتر معتمدی با اشاره به از بین رفتن مرجعیت علمی استادان دانشگاه ها و انتقاد از آن، افزود: امروزه تعامل گسترده مردم و به ویژه جوانان با فضای مجازی و شبکه‌های اطلاعاتی، منجر به فاصله گرفتن آنها از دنیای واقعی شده است. افزایش مداوم تمایلات هیجان طلبانه در فضای مجازی و عدم دریافت امن هیجان ها در دنیای واقعی، مواجهه با اطلاعات غیر دقیق و ناکافی، احساس سیری کاذب در مخاطبان و از بین رفتن مرجعیت علمی استادان دانشگاه¬ها از جنبه های منفی استفاده نادرست از فناوری های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است.
وی در ادامه مشکلات مالی دانشگاه ها را سومین چالش عنوان کرد و گفت: تحت تاثیر این مشکل، دانشگاه ها به سمت تجاری سازی دانش رفته اند و در مواردی علم به سمت بازار پول و سرمایه سوق پیدا کرده که از پیامدهای آن رفتن دانشگاه‌ها به سمت بنگاه‌داری و همچنین جذب دانشجویان کم استعداد است.
دیدار و گفت و گو با رؤسای شش دانشگاه دولتی علوم انسانی، دانشگاه مالی، مدرسه عالی اقتصاد، دانشگاه تومسک، دانشگاه اوفا و دانشگاه کازان روسیه از برنامه های این سفر بود که به امضای تفاهم نامه های همکاری منجر شد.
این تفاهم‌نامه‌ها در جهت گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی، همکاری در توسعه آموزش زبان های فارسی و روسی، مطالعات سیاسی و منطقه ای، مطالعات ترجمه، انجام تحقیقات مشترک و مبادلات دانشگاهی بین این دانشگاه‌ها و دانشگاه علامه طباطبائی منعقد شد. همچنین برگزاری سمینار‌ها، کارگاه‌های تخصصی و نیز بررسی فرصت‌ها¬ی مطالعاتی و تحقیقاتی برای انجام برنامه‌های علمی مشترک برخی از محورهای این تفاهم‌نامه‌ها است.
گفتنی است، اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که در جهت گسترش و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی طرح‌ریزی شده است، با حضور رؤسای دانشگاه‌های علامه طباطبائی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی¬شریف، صنعتی¬امیرکبیر، شهیدبهشتی، خواجه نصیرالدین¬طوسی، تبریز، شیراز و اصفهان، شاهد و فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه های برگزیده روسیه، 7 اردیبهشت ماه سال جاری در محل دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو برگزار شد.

کلید واژه ها: دانشگاه رؤسای دانشگاه دانشگاه برتر دانشگاه برتر ایران روسیه دانشگاه برتر ایران دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی روسیه ایران روسیه برتر ایران روسیه


نظر شما :