نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۶ کد : ۲۰۶۹۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۷۲
نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور با هدف هماهنگی و هم افزایی ظرفیت های دانشگاه ها در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه یک کشور با هدف هماهنگی و هم افزایی ظرفیت های دانشگاه ها در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی با حضور دکتر رشید جعفرپور قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از معاونان دانشگاه های منطقه یک کشور کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در تالار گفت و گوی معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست دکتر معتمدی، در سخنانی ضمن خوش آمدگویی و تبریک ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: برگزاری چنین نشست هایی با گفت و گوهایی که به شکل تخصصی و مسئولیت محور انجام می شود منجر به تصمیمات مناسبی برای پیشبرد امور دانشگاه ها می شود.
وی اشاره کرد: انقلاب اسلامی در سال 57 در شرایطی به پیروزی رسید که دین در دو بلوک شرق و غرب که فضای کنشگری عالم را در اختیار داشتند، جایگاهی نداشت. با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به کنشگری مذهب زیاد شد چرا که جنس انقلاب اسلامی از جنس مذهب بود. اسلامی که انقلاب ایران معرفی کرد یک اسلام متفاوت بود. اسلامی بود که امام(ره) در تقسیم بندی های خود آن را اسلام ناب محمدی معرفی کردند و این اسلام، اسلامی بسیار عقلانی و وحدت بخش بود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه در انقلاب 57 عقلانیت شفاف و برجسته بود، گفت: امام خمینی(ره) آنقدر با منطق و عقلانیت صحبت می کردند که جای هیچ شک و شبهه باقی نگذاشتند. وقتی یک مجموعه اسلامی مدعی حکمرانی است و می خواهد حکومت را اداره کند نیازمند به یک مدل، الگو و چارچوب هایی است که بتواند این کار را انجام دهد. در انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی، ‌اقتصاد،‌ رسانه و دیگر حوزه ها، الگوهای مختلفی برای اداره جامعه ارائه شد.
وی بیان کرد: پس از 44 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد ما در دانشگاه ها مواجه هستیم با جمعیت زیادی از دانشجویان متدین و علاقه مند به انقلاب اسلامی و البته در کنار این تمایلات که برای ما ظرفیت است، اعتراض هایی نیز که در ترم گذشته برجسته شد، آن هم برای ما با اهمیت است. اگر جمعیت دانشگاهی نسبت به سیاست های انقلاب اسلامی معترض می شوند عیبی ندارد و مشکل و نگرانی هم ندارد چون انتظار از دانشگاه همین است.
دکتر معتمدی ادامه داد: آنچه ما در دانشگاه ها دیدیم و اتفاق افتاد اشکالاتی دارد و آن هم این است که نوع ارزش ها، ‌نگاه ها،‌ تحلیل ها و نوع معروف و منکری که در ذهن دانشجویان وجود دارد بسیار متفاوت است. یعنی هیچ منطقی را در پس این حرکت پیدا نمی کنید که نشان دهد این حرکت، یک حرکت رو به جلو است. چون اساسا این حرکت، ارتجاعی و بسیار نگران کننده است. چرا که افراد مرتجع در ذهن این دانشجویان برجسته و ارزشمند شده اند. اینکه این نسل، نسل Z هستند یا تحت تاثیر فضای مجازی این اتفاق افتاده است نیاز به بررسی عالمانه دارد.
وی تاکید کرد: نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و متکی به مردم و جمهور است. این نظام، نظامی سخت و دشوار است و دشواری آن به این دلیل است که جمهور باید به حدی از رشد و انتخاب برسد تا بتوان ارزش های اسلامی را به کمک آنها پیاده کرد. ما باید نسبت به این شرایط آگاه باشیم و از ظرفیت استادان و دانشجویان برای آموزش، ارائه راهکار و حل مسائل استفاده کرد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر اسلامی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست معاونان فرهنگی دانشگاه های منطقه یک برای هماهنگی و هم افزایی بیشتر در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، گفت: دانشگاه های منطقه یک می توانند الگویی برای دیگر دانشگاه ها باشند. به همین دلیل نگاه دانشگاه های کشور از لحاظ جمعیت و تاثیرگذاری به دانشگاه های تهران است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه ها میدان داران اصلی تحولاتی هستند که در نظام آموزش عالی رقم می خورد، افزود: این جمعیتی که ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه یک داریم می تواند به عنوان بازوی فکری اصلی وزارت علوم حرکت کند و در بسیاری از زمینه ها نقش موثر خود را در سیاست گذاری و برنامه ریزی ایفا کند. دانشگاه ها هستند که می توانند در فضای فرهنگی و اجتماعی و تحولات علمی، آموزشی و پژوهشی سرنوشت ساز باشند. بنابراین باید به نقش و جایگاه  خودمان واقف باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: دانشگاه های منطقه یک کشور با وجود همه ظرفیت ها و تاثیرگذاری هایی که دارند می توانند هم افزاتر عمل کنند. بسیاری از ظرفیت ها و تجربه ها به اشتراک گذاشته شود تا با توانمندی بیشتری به فعالیت ادامه دهند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه اجتماعی دانشگاه معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه میزبانی دانشگاه دانشگاه منطقه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه منطقه کشور اسلامی


نظر شما :