مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در آیین گردهمایی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد؛

افزایش میزان اقامت دانشجویان غیر ایرانی بر اساس طول مدت تحصیل

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۸ کد : ۱۸۰۶۶ خبر روز
تعداد بازدید:۹۵۲
آیین گردهمایی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر محمدجواد سلمان‌پور، معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر جعفر رازقی، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم ، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی و جمعی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه در مرکز همایش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
افزایش میزان اقامت دانشجویان غیر ایرانی بر اساس طول مدت تحصیل

به گزارش روابط عمومی، دکتر رازقی در آیین با بیان اینکه بر اساس احادیث و روایات کسب علم در غربت اتفاق می‌افتد، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه پر افتخاری است و دانشجویان غیرایرانی در این دانشگاه ضمن کسب علم، با فرهنگ دیگری نیز آشنا می‌شوند و این تجربه ارزشمندی است.
وی با اشاره به اینکه وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان پیگیر تسهیل امور مرتبط با دانشجویان غیرایرانی هستند، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان غیرایرانی به‌ ویژه در چند ماه اخیر، موضوع صدور روادید بود که به دلیل وجود مشکلات در دانشگاه مقصد و فرآیندهای اداری در بخش‌های مختلف سازمان‌ها، طول می‌کشید ولی اکنون این زمان به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه کمیسیون موارد خاص برای پیگیری درخواست‌های دانشجویان غیرایرانی تشکیل شده است، گفت: در این کمیسیون تلاش می‌کنیم بیشترین همکاری را با دانشجویان غیرایرانی داشته باشیم.
وی به برگزاری جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه بین‌الملل در کنار دانشجوی نمونه ایرانی برای نخستین بار اشاره کرد و افزود: در سال جاری این مهم محقق شده است و به همین منظور مراسمی برای تجلیل از دانشجویان نمونه بین‌الملل برگزار می‌شود. همچنین دانشجویان غیرایرانی که زبان فارسی را فرا گرفته باشند می‌توانند به این زبان از رساله خود دفاع کنند.
رازقی با اعلام اینکه افزایش میزان اقامت دانشجویان بر اساس طول مدت تحصیل در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است، ادامه داد: هم‌اکنون تمدید اقامت به صورت یکساله است ولی برای نخستین بار برای چند دانشجوی بین‌الملل اقامت طولانی مدت و بر اساس طول مدت تحصیلات مقطع صادر شده است و سعی می‌کنیم با پیگیری این مهم، ضمن برطرف کردن مشکلات دانشجویان غیرانی در این بخش، موضوع خروج و مراجعه نیز حل شود.


وی با بیان اینکه بیمه حوادث دانشجویان پوشش خاصی ندارد و مرتبط با موارد خاصی است، تأکید کرد: با همه دانشگاه‌های میزبان دانشجویان بین‌الملل نامه‌نگاری کرده‌ایم که این دانشجویان تحت پوشش «بیمه سلامت» قرار گیرند. با این کار 70 تا 90 درصد برخی از هزینه‌ها و همچنین تا صددرصد هزینه دارو پوشش داده می شود به شرطی که دانشجویان تحت پوشش این بیمه به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه کنند.
مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این وزارت ارائه خوابگاه متأهلی برای دانشجویان بین‌الملل و همچنین اختصاص خوابگاه در تعطیلات نوروز است. همچنین دانشگاه‌هایی که در 6 ماه اخیر و قبل از آن لیست دانشجویان بین‌الملل را ارائه کرده اند، هزینه بورسیه پرداخت شده که افزایش خوبی نیز داشته است.
وی به تشکیل کانون فرهنگی متشکل از نمایندگان دانشجویان بین‌الملل از کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: از عضویت دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی در این کانون نیز استقبال می‌کنیم.


نظر شما :