«سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده»

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷ کد : ۲۶۴۹۱ معرفی کتاب
تعداد بازدید:۴۹
کتاب «سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده» نوشته شهلا باقریعضو عیئت علمی دانشگاه خوارزمی، از سوی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
«سیاست‌گذاری و حکمرانی در حوزه زنان و خانواده»

این کتاب کوششی در راستای ادای سهم علم و دانشگاه به حل قاعده‌مند مسائل زنان و خانواده برای تحقق حکمرانی مطلوب است. به همین منظور ابتدا به شناسایی مسائل و مشکلات در حوزه زنان و خانواده در عرصه نظر و عمل می‌پردازد و در این راستا با مرور انتقادی و در نظر گرفتن بن‌بست‌های موجود در حوزه روش‌ها و رویکردها، تلاش دارد که بدیل نظری و الزامات عملی رفع موانع حکمرانی مطلوب را نشان دهد. تلاش برای پر کردن شکاف بین نظریه در اجرا و عمل و اثبات ضرورت مداخله و سیاست‌گذاری در حوزه زنان و خانواده با پشتوانه علمی و نظری در اجرا و عمل، وجهه همت این اثر قرار گرفته است.
مسئله‌شناسی و تبیین وضع موجود جهان و ایران در مواجهه با مسائل زنان و خانواده و ریل‌گذاری برای بهبود امور و تنظیم‌گری مطلوب اجتماعی که امروزه بر آن، نام حکمرانی مطلوب را می‌نهند، محقق را بر آن داشته است که به این مهم اقدام ورزد. شناخت زمینه‌ها، آسیب‌شناسی وضع موجود در ضمن بررسی در گستره ملی و فراملی به این امر کمک کرده است. 
کتاب، با معرفی رویکرد رئالیسم انتقادی به عنوان روش‌شناسی معرفی شده و بدیل تحلیلی نظری و فلسفی جایگزین امر حکمرانی مطلوب، تمام واقعیت‌های زمینه‌ای و بسترهای واقعی در لایه‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی ایران به صور مختلف بررسی کرده است. تلاش شده است تا مسائل حوزه زنان و خانواده را در همه جنبه‌های واقعیت موجود جستجو کند تا بتواند در ضمن حفظ تفاوت‌های زنان که لازمه مداقه بیشتر در درک و شناخت مسئله در این حوزه هست، در عصه ملی و در سیاست‌گذاری‌ها در کانون خانواده با رویکردی خانواده‌محور، تفاوت‌ها را زیر چتر «وحدت» تبیین کند.

نویسنده: شهلا باقری
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 242
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1403

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_866.html مراجعه کنند.
 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی معرفی کتاب شهلا باقری معاونت پژوهشی سیاست گذاری و حکمرانی در حوزه زنان مرکز انتشارات


نظر شما :