رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی خبر داد:

اختصاص یک ردیف پایدار بودجه برای طرح تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۵ کد : ۲۶۴۵۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۵۶۳
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه برای استقبال از دانشجویان در آستانه سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.
اختصاص یک ردیف پایدار بودجه برای طرح تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، به نقل از خبرگزاری فارس، در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم و چه بسا دانشجویان برخی دانشگاه‌ها که از اول هیمن هفته سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند؛ البته نودانشجویان کارشناسی دانشگاه‌ها امسال کمی دیرتر به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند اما نودانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند.
با توجه به اینکه امسال دولت چهاردهم نیز کار خود را آغاز کرده است، آیین‌نامه وزیر جدید برای آغاز سال تحصیلی نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. از این رو با دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره بازگشایی دانشگاه و نحوه استقبال از دانشجویان گفت‌وگو کردیم.

مشروح گفت‌وگو با دکتر معتمدی را در زیر می‌خوانید:

تأمین خوابگاه‌ها در آغاز سال تحصیلی
فارس: در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم، لطفا درباره شرایط دانشگاه برای استقبال از دانشجویان به‌ویژه نودانشجویان صحبت بفرمایید.
معتمدی: آغاز سال تحصیلی را به همه دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌ها تبریک می‌گویم و امیدوارم سال تحصیلی جدید توأم با موفقیت و پیشبرد اهداف دانشگاهیان باشد.
خدا را شکر مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبائی در تعطیلات تابستان تلاش کردند تا شرایط مناسبی را برای بازگشایی و شروع سال تحصیلی جدید فراهم کنند.
ما حدود 4 هزار دانشجوی خوابگاهی خواهیم داشت و از این رو در تابستان تلاش کردیم تا تمام خوابگاه ها را تعمیر و از نظر تجهیزاتی، تأمین کنیم تا دانشجویان با شروع سال تحصیلی جدید بتوانند اسکان یابند.

فارس: برای تأمین خوابگاه‌های متأهلی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟
معتمدی: امیدواریم در همین نیم‌سال اول تحصیلی، خوابگاه متأهلی را در اختیار دانشجویان متأهل قرار دهیم. این نخستین خوابگاه متأهلی دانشگاه علامه‌طباطبائی است که بعد از چندین سال به تازگی با ظرفیت 106 واحد ساخته شده است که امیدواریم بتوانیم آن را در اختیار دانشجویان دانشگاه قرار دهیم.
همینطور برنامه‌ریزی‌ها برای تدوین برنامه‌های درسی و فراهم کردن شرایط مناسب برای کلاس‌ها پیش‌بینی شده است.

فارس: کلاس‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟
معتمدی: از روز گذشته یعنی 24 شهریورماه، سال تحصیلی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای نودانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آغاز شد، حدود 1800 دانشجوی نوورود تحصیلات تکمیلی و نزدیک به 800 دانشجوی کارشناسی نوورود داریم که به احتمال زیاد از نیمه مهرماه به دانشگاه وارد شوند.

فارس: شما ظرفیت خالی هم در دانشگاه علامه‌طباطبائی دارید؟
معتمدی: خیر، ما ظرفیت خالی نداریم و تمام صندلی‌های این دانشگاه پر است.

روند آموزش براساس برنامه راهبردی 5 ساله
فارس: برنامه دانشگاه علامه‌طباطبائی برای تدریس استادان و به طور کلی در حوزه آموزش چگونه است؟
معتمدی: دانشگاه علامه‌طباطبائی یک برنامه راهبردی دارد که از سال 1401 شروع شده و تا سال 1405 ادامه دارد. امسال در سال سوم این برنامه هستیم. تفاوت برنامه راهبردی دانشگاه علامه‌طباطبائی با برنامه های راهبردی دیگر این است که در دانشگاه ما، تک‌تک استادان و گروه‌های آموزشی برنامه ارائه می‌کنند، یعنی الان مشخص است که هر استاد در سال 1405 قرار است چه اقداماتی در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه، تحول علوم انسانی یا ارتباط با صنعت و جامعه انجام دهد.
اینها مصوب شده، تأمین اعتبار شده و اعتباراتش به دانشکده‌ها ابلاغ شده تا متناسب با اقداماتی که استادان انجام می‌دهند، بودجه هم به آن‌ها تعلق گیرد.

ضریب اشتغال بالای دانش‌آموختگان علوم انسانی
فارس: ضریب اشتغال در میان دانش‌آموختگان دانشگاه علامه‌طباطبائی به چه شکل است؟
معتمدی: به طور کلی ضریب اشتغال گروه‌های علوم انسانی در حال حاضر خیلی بالاتر از گروه‌های دیگر است و به همین دلیل شاهدیم دانشجویان فنی و مهندسی و کشاورزی بعد از اتمام دوره لیسانس در رشته فنی، به سوی علوم انسانی می‌آیند.
البته یکسری رشته‌ها زمینه اشتغال خوبی ندارند ولی واقعیت این است ممکن است این رشته‌ها در مقاطع پایین‌تر امکان اشتغال نداشته باشند اما به هر حال مورد نیاز جامعه هستند و باید به آن‌ها فراتر از بحث اشتغال نگاه کنیم. 
به طور کلی می‌توانیم بگوییم باید رشته‌هایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دایر باشند که حتماً پیوست اشتغال داشته باشند. باید به برخی از رشته‌ها توجه کنیم و متناسب با آن‌ها رشته‌هایی ایجاد کنیم که اشتغال ایجاد ‌کنند.
البته ماهیت بعضی از رشته‌ها به گونه‌ای است که باید آن‌ها را گسترش دهیم، به همین دلیل باید در بازنگری و راه‌اندازی رشته‌های جدید تمام جوانب سنجیده شود و توانمندی دانش‌آموختگان و چگونگی خدمت‌رسانی آن‌ها به جامعه را بررسی کنیم.

فارس: روز گذشته در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها هم وزیر علوم و هم معاون اول رئیس جمهور بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کردند، برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه علامه‌طباطبائی به چه صورت است؟
معتمدی: این موضوع همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و وزاری گذشته و فعلی وزارت علوم بوده و در دستور کار برنامه‌های فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها است. در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم. اما انتظار می‌رفت کرسی‌های آزاداندیشی گسترده‌تر شوند و محلی برای حضور افراد با افکار متفاوت نسبت به یک موضوع، شود تا آن‌ها بتوانند دغدغه‌های ذهنی‌ خود را مطرح و پاسخ دریافت کنند.
متأسفانه این موضوع به شکل گسترده انجام نشده و به نظر می‌رسد همچنان نیازمند اهمیت و توجه بیشتر به جوانب کرسی‌های آزاداندیشی هستیم. شرایط بیرون و درون دانشگاه باید به گونه‌ای مدنظر باشد که افراد بتوانند به راحتی دیدگاه خود را مطرح کنند و از حواشی اجتناب کنند و مستندات علمی مورد نظر خود را در ارتباط با دیدگاه‌هایی که دارند ارائه دهند و از دل این گفت‌وگوها حقایق روشن شوند و افراد بتوانند جهت‌گیری مناسب را پیدا کنند.
کرسی‌های آزاداندیشی در همه حوزه‌های علمی به ویژه علوم انسانی می‌تواند زمینه گفت‌وگو داشته باشد. بخشی از آن اتفاق افتاده و بخش دیگر باید در قالب برنامه منظمی مورد تقویت و حمایت قرار گیرد.

اختصاص یک ردیف پایدار بودجه برای طرح تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی
فارس: از نظر عمرانی دانشگاه در چه وضعیتی قرار دارد؟ طرح تجمیع دانشکده‌ها به کجا رسید؟
معتمدی: دانشگاه علامه‌طباطبائی مصوبه‌ای دارد مبنی بر تجمیع دانشگاه که مصوبه هیئت دولت است و براساس آن به دنبال این هستیم که برخی از دانشکده‌ها را به سایت اصلی دانشگاه منتقل کنیم. در برنامه داریم که امسال یکی از دانشکده‌ها را کلنگ زنی کنیم.
13 خوابگاه پراکنده هم در تهران داریم که به دنبال آن هستیم بتوانیم دختران و پسران را در دو خوابگاه مجزا هرکدام با ظرفیت دوهزار نفره اسکان دهیم که مقدمات کار فراهم شده است.

فارس: برای اجرای این طرح‌های عمرانی با کمبود بودجه مواجه نیستید؟
معتمدی: مصوبه کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه در شرف صدور است، براین اساس در جدول بودجه 1403 قرار شد سازمان برنامه مجوز دهد تا ردیف پایداری برای تجمیع دانشگاه علامه طباطبائی در نظر گرفته شود که بخشی از بودجه تجمیع از این محل و بخش دیگر را از محل فروش دارایی‌های دانشگاه تأمین کنیم اما به طور کلی در بخش عمرانی مقداری کمبود بودجه داریم.

فارس: به طور کلی در آستانه سال تحصیلی از وضعیت بودجه دانشگاه علامه‌طباطبائی بفرمایید، اوضاع بودجه دانشگاه به چه شکل است؟
معتمدی: الحمدلله اوضاع بودجه خوب است، ما نگرانی برای بودجه سال تحصیلی امسال نداریم. امیدوارم با تخصیص‌های خوبی که در پایان سال دریافت می‌کنیم و همینطور برای سال آینده انشالله بتوانیم شرایط مناسب‌تری را به ویژه در حوزه عمرانی داشته باشیم.
ما امسال به دلیل نیازهای عمرانی که دانشگاه داشت توانستیم مجوز دریافت مبلغی از درآمدهای اختصاصی را از هیئت امنا برای بخش عمرانی دریافت کنیم. اعتبارات عمرانی دانشگاه اعتبارات خوبی نیست و حتی امسال تقلیل پیدا کرده است. بنابراین ما به طور جدی به دنبال این هستیم که با توجه به لزوم تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی و الزاماتی که برای ساخت و ساز جدید داریم، اعتبارات عمرانی را مقداری بهبود ببخشیم. برای اعتبارات هزینه‌ای نگرانی نداریم و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی اعتبارات جاری دانشگاه باشیم.
 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی عبدالله معتمدی آغاز سال تحصیلی سال تحصیلی جدید خبرگزاری فارس


نظر شما :