حضور رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نکوداشت غلامعلی حداد عادل

۱۲ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۷ کد : ۲۶۱۵۲ خبر روز
تعداد بازدید:۳۷۸
حداد عادل گفت: معتقدم در جایی که در کشور سیاست برپایه درست استوار نباشد، دین و دنیای مردم استوار نخواهد ماند. سیاست داربست است که اهل فرهنگ و هنر بربالای آن ایستاده و در نقش ایوان مشغول‌اند اما اگر داربست ویران شود همه‌کس و همه‌چیز ویران می‌شود.
حضور رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نکوداشت غلامعلی حداد عادل

به گزارش روابط عمومی، آیین نکوداشت مقام علمی و ادبی «غلامعلی حداد عادل» استاد فلسفه، ادیب و سیاست‌مدار، عصر دوشنبه (۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و چهره‌های سیاسی در تالار وحدت برگزار شد.
حداد عادل در این آیین با قدردانی از حاضران در مراسم گفت: من در زمان و زمانه‌ای به دنیا آمدم که سه فرهنگ ایرانی، اسلامی و غربی همزمان با یکدیگر در تعارض و تعامل بودند و بستر تحولات اجتماعی و حوادث برآیند تأثیر این سه فرهنگ بود. تعامل و تعارض این عناصر در تبیین و تحلیل‌ها تأثیرگذار است. باید توجه کرد نسبت آن‌ها چیست و آیا می‌توان به تعادل و توازن منطقی دست یافت؟ از نظر من می‌توان فرهنگ اسلامی و ایرانی را آشتی داد و سازگاری پایداری ایجاد کرد. نگاه اسلام عقلانی است. عقل و معرفت در اسلام محور است. همزیستی ایران و اسلام تجربه تاریخی است، ما اسلام را پذیرفتیم و ایرانی ماندیم، زبان عربی را آموختیم و زبان فارسی را حفظ کردیم.
وی افزود: با اعتقاد به خدا و عشق به ایران آرامش و اطمینان به دست می‌آید و هم‌افزایی دینی باعث ثبات و قدرت می‌شود؛ هرگاه فرهنگ اسلامی و ایرانی هم‌افزایی دارند، کشور پیشرفت می‌کند و پایداری ایجاد می‌شود و هرگاه جدا شدند به تفرقه و ضعف گرفتار آمدیم. عشق به زبان فارسی را بارزترین نشان ایران دوستی می‌دانم و پاسداری از زبان پارسی، پاسداری از هویت ایرانی است. خوشحالم که در هوای پاک زبان فارسی نفس می‌کشم و با این زبان زنده‌ام.
حدادعادل با بیان اینکه پاسداری از هنر ایرانی و عرفان نیز اهمیت دارد، گفت: من یک مسلمانی ایرانی هستم. باید فرهنگ غربی را بشناسیم و نقد کنیم. فرهنگ جدید غرب ظاهر و باطن و روحی و جسمی دارد که باید بکوشیم باطن و جوهرش را بشناسیم. تقلید کورکورانه از غرب ما را به جایی نمی‌رساند. من از تاریخ مدد می‌گیرم، به گواهی تاریخ که آکنده از دخالت‌های ناروا و ظلم‌ها و خیانت‌ها و کودتا غرب نسبت به ایران است.
وی درباره اینکه چرا وارد سیاست شده است، افزود: معتقدم در جایی که در کشور سیاست برپایه درست استوار نباشد، دین و دنیای مردم استوار نخواهد ماند. سیاست داربست است که اهل فرهنگ و هنر بربالای آن ایستاده و در نقش ایوان مشغول‌اند اما اگر داربست ویران شود همه کس و همه چیز ویران می‌شود. با ورود به سیاست هزینه و تاوان هم دادم اما آگاهانه پا به آن نهادم و هزینه دادم.
او در بخش دیگری از سخنان خود بر تربیت مدیر فرهنگی تأکید کرد و این موضوع را یکی از خلأ‌های کشور خواند و از معلمان خواست دانش‌آموزان را چنان تربیت کنند که مدیران لایق شوند. کشور ما به افراد دانشمند و صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف احتیاج دارد. درس خواندن را جدی بگیرید و معلمان نیز درس دادن را. از دانشجویان می‌خواهم کتاب بخوانند زیرا کتاب ذهن را قوت و نشاط می‌بخشد و به پیامک‌های دو خطی در فضای مجازی اکتفا نکنند. از خواندن کتاب تاریخ غفلت نکنند. دشمن عزم دارد تا جوانان از تاریخ معاصر غافل باشند. تاریخ بخوانید تا در تاریخ تجدید نشوید.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی نکوداشت حداد عادل تالار وحدت عبدالله معتمدی


نظر شما :