نظریه قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۵۹۴۶ معرفی کتاب
تعداد بازدید:۲۰۰
کتاب «نظریه قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» نوشته مرتضی فرخی، توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
نظریه قدرت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

بحث در باب مفاهیم و مقولات اندیشه سیاسی متفکران مسلمان، یکی از ضرورت‌های پژوهشی دانشگاه در ایران است، به طوری که آسیب‌های برآمده از فقدان چنین پژوهش‌هایی، امروزه به صورت‌های مختلف در جامعه ایرانی_ اسلامی نمایان است. پرداختن به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و کشف نظریه قدرت در منظومه فکری ایشان، از این جهت که مقوله مهم قدرت در میان مسلمانان نوعی اعوجاج فکری ایجاد کرده است و در واقع سبب بسیاری واکنش‌های متعارض شده، امری بدیهی و برای جامعه فکری ما، نوعی رسالت است. 
همان طور که می‌دانیم، مقوله قدرت به ویژه قدرت سیاسی، در زمان حیات پیامبر (ص) و امامان شیعه، امری مذموم نبود، بلکه ایشان همواره بر ضرورت کسب قدرت سیاسی برای انجام رسالت، اهتمام جدی داشتند اما مانند بسیاری دیگر از مفاهیم اندیشه سیاسی، این مفهوم نیز تحت تاثیر تحولات فکری و در طول حوادث تاریخی، دچار تغییر معنایی و هنجاری شد، تا جایی که طی قرون متمادی، در بین متفکران و علمای دینی و به تبع آن جامعه اسلامی، نوعی نگاه منفی به آن شکل گرفت و عموم مردم به نکوهش قدرت سیاسی و سرزنش دارندگان آن روی آوردند.
انقلابی که امام خمینی (ره) به عنوان متفکر بزرگ ایران معاصر در جامعه ایران ایجاد کرد، تغییر بنیادین در این نوع نگاه و درک جامعه از مقوله قدرت بود. ایشان پس از سده‌ها، با بازگشت به اسلام اصیل یا همان اسلام نخستین، به مفهوم سازی تازه‌ای در نظریه قدرت دست زدند که با نقد دیدگاه رایج، قدرت سیاسی و دست یافتن به آن را، راهی برای تعالی دنیوی و سعادت اخروی دانستند.

نویسنده: مرتضی فرخی
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 320
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1403
نوع جلد: شومیز
اندازه: وزیری

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_853.html مراجعه کنند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی معرفی کتاب اندیشه سیاسی مرتضی فرخی معاونت پژوهشی مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه


نظر شما :