جایگاه زن در نهاد خانواده از منظر اسلام و فمینیسم

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۲۵۷۳۴ معرفی کتاب
تعداد بازدید:۳۹۳
کتاب «جایگاه زن در نهاد خانواده از منظر اسلام و فمینیسم» نوشته دکتر صالح حسن‌زاده به کوشش مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
جایگاه زن در نهاد خانواده از منظر اسلام و فمینیسم

خانواده، نخستین مدرسه تعلیم و تربیت است و انسان‌ها شناخت آغازین جهان را از طریق خانواده فرا می‌گیرند. از منظر اسلام، نهاد خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است نا آنجا که سعادت و شقاوت امت‌ها مرهون رشادت و ضلالت خانواده است. در نتیجه، سعادت و آرامش خانواده اولین شرط سلامت جامعه است.
از دیدگاه اسلام خانواده دارای کارکرد گوناگونی از جمله فراهم شدن اسباب آرامش روانی، ارضای احساسات عاطفی، تامین محبت، احترام و همچنین رشد اخلاقی و معنوی همسران است. اسلام بنیان خانواده را با تاکید بر اهمیت و نقش کلیدی زن مورد توجه قرار می‌دهد.حال آنکه اغلب رویکردهای فمنیستی مخالف نقش خانواده و به طور خاص رویکرد سنتی آن با محوریت پدر و مادر هستند. از دیدگاه فمنیست‌های تندرو، خانواده به عنوان نهاد ظلم به زن در نظر گرفته شده و از این رو با اصل نهاد خانواده مخالف هستند. برای مثال، برخی فمنیست‌های مارکسیست کارکرد خانواده را به کارکردهای خدماتی از جمله بنگاه‌های اقتصادی و جنسی تقلیل داده‌اند اما فمنیست‌های معتدل‌تر مخالف الگوی کنونی خانواده بوده و بر این باورند که احیای هویت اعضای خانواده ضرورت دارد. فمنیست‌های خانواده‌گرا بر این اعتقادند که نقش مادری و کارکردهای عاطفی اعضای خانواده باید پررنگ شود.
هدف کتاب حاضر تبیین اهمیت خانواده به خصوص زن از منظر اسلام در کنار دیدگاه‌های فمنیسم با زبانی ساده است. کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به دانستن دیدگاه اسلام در مورد زن هستند، همچنین دانشجویان «مطالعات خانواده و زن» و به علاوه کسانی که در آغاز راهِ تشکیل خانواده هستند، مسیر را روشن می‌کند.

نویسنده: دکتر صالح حسن‌زاده
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 460
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1402
نوع جلد: شومیز

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_844.html مراجعه کنند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی معرفی کتاب انتشارات دانشگاه معاونت پژوهشی جایگاه زن در نهاد خانواده صالح حسن زاده فمنیسم


نظر شما :