در نشست استادان مشاور فرهنگی و اعضای شورای هادی دانشگاه علامه‌طباطبائی مطرح شد؛

موضوعات فرهنگی و تربیتی باید در متن برنامه درسی دیده شود

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۱ کد : ۲۵۰۲۳ خبر روز
تعداد بازدید:۳۷۴
نشست استادان مشاور فرهنگی و اعضای شورای هادی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.
موضوعات فرهنگی و تربیتی باید در متن برنامه درسی دیده شود

به گزارش روابط عمومی، نشست استادان مشاور فرهنگی و اعضای شورای هادی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی و جمعی از استادان مشاور انجمن‌های علمی دانشجویی و اعضای شورای هادی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که آیا ما توانسته‌ایم وظیفه خود را نسبت به دانشجویان به درستی انجام دهیم. شکل کاری استادان با انجمن‌های علمی_فرهنگی دارای اهمیت است. این مسئله به دلیل اینکه یک فعالیت غیر رسمی در فضای دانشگاه است، اگر با یک برنامه مستمر همراه باشد می‌تواند اثرگذار باشد.
وی بر ضرورت انتقال دانش از استادان به دانشجویان تاکید کرد و افزود: مخاطب ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی عده‌ای خاص از دانشجویان هستند که از دیگر دانشجویان فعال‌تر و شاداب‌تر هستند و در بخش فرهنگی فعالیت می‌کنند.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: یکی از مسائل امروزه ما، تبیین نظام ارزشی است؛ باید به دانشجویان کمک کنیم که خوب فکر کنند و بتوانند درست را از نادرست تشخیص دهند. همچنین یکی دیگر از مسائل مهم این است که باید حس امید به آینده در دانشجویان وجود داشته باشد. امید زمانی می‌تواند ایجاد شود که ارتباط نزدیکی با دانشجو داشته باشیم. باید فضای رسمی و خشک را کاهش دهیم، به آن‌ها نزدیک شویم و حس صمیمیت را تقویت کنیم و علاقه‌مندی آن‌ها را نسبت به کشور و دانشگاه خود افزایش دهیم.
دکتر اسلامی نیز گفت: ما استادان راهنما زیادی داریم که می‌توانند در ارتباطی گسترده با دانشجویان، آن‌ها را راهبری کنند تا دانشجویان بتوانند نقشه راه بهتری برای آینده خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه منش دانشجویی و منش استادی از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه معاونت فرهنگی و اجتماعی، است، گفت: فلسفه مهم انجمن‌های علمی در حوزه معاونت فرهنگی این است که ما فقط انتظار کار علمی از انجمن ها نداریم بلکه نگاه ما این است که استاد راهنما یا مشاور انجمن علمی در ارتباطی که برای راهنمایی دانشجویان با انجمن برقرار می‌کند، به رشد و تعالی همه جانبه دانشجو کمک کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با تاکید بر اینکه موضوع‌های فرهنگی و تربیتی باید در متن برنامه درسی دیده شود، افزود: برنامه درسی، رشته تخصصی و دانشجویی، روش های تدریس و موضوع‌ها و برنامه‌هایی که به رشد و تعالی دانشجو کمک می‌کند، ابعاد مختلف یک نظام آموزشی است که هیئت علمی از طریق آن‌ها می‌توانند باعث رشد دانشجو در رشته و برنامه خود شوند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی حرکت مهم‌ترین و معتبرتربن رویداد در حوزه معاونت فرهنگی است، اظهار کرد: برای عضو هیئت علمی و استاد مشاوری که برگزیده شوند، یک پایه تشویقی ایجاد می‌کنند. بنابراین استادان می‌توانند در طول دوره خدمت به عنوان هیئت علمی، سه پایه تشویقی از محل استادان سرآمد فرهنگی اخذ کنند.
حجت‌الاسلام اکبری اقدم  نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت استادان که ساعت‌های بسیاری برای مشاوره و تربیت دانشجو صرف می‌کنند، همچنین به دلیل تاثیرپذیری که دانشجویان از استادان دارند، باید از این ظرفیت به بهترین شیوه برای رشد دانشجویان استفاده کرد.
وی افزود: دانشجویان در این سن دوست دارند ایده و مشورت دهند و در حل مسئله‌ها سهیم باشند. به همین دلیل تولید ادبیات، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی با نگاه شبکه‌ای و مشارکت مردمی می‌تواند در دانشگاه علامه‌طباطبائی تبیین شود.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی شورای هادی استادان مشاور معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه معاونت فرهنگی


نظر شما :