رئیس دانشگاه: کنش و ارتباط اعضای هیئت‌علمی با دانشجویان باید دگرگون شود

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۱۲۲ خبر روز
تعداد بازدید:۲۵۰۱
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در جمع 90 نفر از اعضای هیئت‌علمی جدید دانشگاه در سخنانی به بیان ضرورت تغییر در نوع کنش و ارتباط استادان با دانشجویان، اهمیت حفظ سرمایه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و نیز رسالت دانشگاه در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه پرداخت.
رئیس دانشگاه: کنش و ارتباط اعضای هیئت‌علمی با دانشجویان باید دگرگون شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه در ابتدای کارگاه آموزشی اعضای هیئت‌علمی جوان دانشگاه که با حضور بیش از 90 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه با موضوع «مقدمات روش تدریس: طرح درس» مورخ 25 خرداد در محل سالن اجلاس کتابخانه مرکزی برگزار شد، در سخنانی بابیان اشتیاق خود برای حضور در این جلسه گفت: در جمعی هستیم که معتقدم جمعشان بنیاد اصلی دانشگاه علامه طباطبائی است. او افزود: اگر جلسات دانشگاه محدود به این بود هرباری که لازم بود در نشست‌ها حاضر می‌شدم تا از نفس، روح و اندیشه استادان بیشتر استفاده می‌کردم. جلسه مبارکی است و امیدوار هستم که این نشست‌ها تداوم داشته باشد و پربار و مثمر ثمر باشد.
بدون دانشگاه علامه طباطبائی شاید نتوان تصمیم سازی کرد
022A8844_40732.jpg
رئیس دانشگاه ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جلسه به ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی موجود در دانشگاه اشاره کرد و افزود: برگزاری این‌گونه نشست‌ها با حضور استادان فرهیخته و جوان‌تر علاوه بر آشنایی و دوستی بیشتر یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای ما خواهد داشت و معتقدم که دانشگاه علامه طباطبائی را همین پیوند بین استادانش حفظ کرده است. او در این خصوص به پشت سر گذاشتن تندبادهایی در جریان پیشرفت و توسعه دانشگاه و رسیدن به این مقطع اشاره و بیان داشت: درست است که اسم دانشگاه با نام علامه طباطبائی از سال 1363 گذاشته شده است، اما بسیاری از دانشکده‌های آن بیش از 50 سال قدمت دارد. به همین دلیل تندبادهای زیادی را چه قبل و چه بعد از انقلاب دچار شده است ولی مجموعه دانشگاه همچون مجموعه و باغ باروی با درختان استواری که ریشه‌هایش به هم گره خورده است پایدار مانده است. او تصریح کرد: اندیشه بارور و نوع نگاه و روابط استادان چنان گره خورده بود که این گردبادها نتوانست بنیاد این دانشگاه را از بین ببرد و خوشبختانه امروز این دانشگاه موقعیتی را در بین دانشگاه‌های مختلف کشور دارد و به اذعان مسئولان آموزش عالی در کشور بدون دانشگاه علامه طباطبائی شاید نتوان تصمیم سازی کرد.
استادان جوان برای انجام یک رسالت اجتماعی به دانشگاه آمده¬اند
رئیس دانشگاه در ادامه با تأکید بر نقش و رسالت اجتماعی دانشگاهیان در شرایط گذار کشور بیان داشت: برگزاری این جلسات در شکل گرفتن این حوزه کمک می‌کند و تأثیرگذار خواهد بود. او بابیان این نکته که در ملحق شدن اعضای هیئت‌علمی جدید به جمع دانشگاه، هدف یک کاریابی ساده نبوده است و استادان برای انجام یک رسالت اجتماعی به دانشگاه آمده¬اند افزود: شک ندارم که دوستان برای نیازهای اولیه اقتصادی و شغل به جمع ما ملحق نشده‌اند. او خطاب به اعضای هیئت‌علمی جوان اضافه کرد: می‌دانید جامعه ما در یک شرایط گذار است که در این مواقع ویژگی‌های بحران در درون آن است و برای حل این بحران نیازمند انسان‌های راهنمای فرهیخته‌ای هستیم که بتوانند با دستگیری از جوانان و هدایت آنان در آینده‌ای نه‌چندان دور این بحران‌ها را با تأکید بر این نقش اجتماعی حل نمایند.
نسلی که عقلانیتش کار می‌کند، خلاقیت دارد، امکان مشارکت فکری با دیگران و امکان حل مشکلات خودش را دارد باید وارد جامعه شود
دکتر سلیمی در ادامه سخنانش بابیان اهمیت نقش استادان در ایفای این مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: توقعمان این است که یک نسل جدید بارور، خلاق و امیدوار را بسازید و معتقدیم که نسلی که عقلانیتش کار می‌کند، خلاقیت دارد، امکان مشارکت فکری با دیگران و امکان حل مشکلات خودش را دارد باید وارد جامعه شود. انشا الله نسل جدید اساتید با این نگاه رسالت خود را ادامه دهند.
نیازمند تغییر منش معلمی در نسل جدید استادان خود در دانشگاه هستیم. باید نوع کنش و ارتباط در دانشگاهمان باید دگرگون شود
او در ادامه بابیان این‌که نقش و کارکرد دانشگاه در دنیای امروز تغییریافته است گفت: به‌هیچ‌عنوان نگاه ما به اساتید، نگاه کلاسیک نیست. در دانشگاه علامه طباطبائی معلمی خلاق با عقلانیت بارور و رویکرد حل مسئله در درون جامعه را می‌خواهیم. انسان‌های خلاق بانشاط که جامعه خودشان را بفهمند، امیدوار باشند و رویکردها به مسئله در درون جامعه داشته باشند چراکه نگاه‌ها به دانشگاه تغییر کرده است. او افزود: منش معلمی باید در دانشگاه ما تغییر کند و نیازمند تغییر منش معلمی در نسل جدید استادان خود در دانشگاه هستیم و باید نوع کنش و نوع ارتباط در دانشگاهمان باید دگرگون شود که البته این‌گونه شده است. او تصریح کرد: چهره‌های درخشان دانشگاه ما تنها پیشکسوتان نیستند، بلکه استادان جدید نیز هستند و استادان جوان دانشگاه خودشان متوجه شده‌اند و ما تنها می‌خواهیم تأکید کنیم با تغییر روش و شیوه کنش، ارتباط ذهنی با دانشجویان باید متفاوت باشد.
رئیس دانشگاه سپس به بیان اقدامات انجام‌شده در دانشگاه در این زمینه پرداخت و گفت: اگر مرکز خلاقیت فکر، کتابخانه و مرکز رشد می‌سازیم به خاطر این‌که می‌خواهیم افرادی تربیت نماییم که به دنبال خلاقیت هستند.
او در بخش دیگر سخنانش بابیان اهمیت یادگیری مشارکتی و نتایج حاصل از آن خاطرنشان کرد: سخن از یادگیری مشارکتی و معلمی به شیوه مشارکتی است. معلمی یک‌سویه و به عنوان دانای کل یک شیوه است و شیوه دیگر در مشارکت خلاق بین دانشجویان، محیط آموزشی و ذهن استاد و نوع کنش استاد است که باعث بارور شدن خلاقیت، عقلانیت و قوای شناختی دانشجو خواهند شد. این همان چیزی است که در ساختار آموزش و پرورش سرکوب‌شده است و باید آن را بارور نماییم.
دکتر سلیمی با تأکید مجدد بر اهمیت رسالت اجتماعی استادان دانشگاه بیان داشت: از شما این رسالت اجتماعی را توقع داریم که کمک کنید قوای شناختی در دانشجویان زنده و تقویت شود و رشد اجتماعی آن‌ها به این شکل صورت گیرد. ما امیدوار هستیم که از مسیر این رشد خلاقیت و با آموزش مشارکتی یک دانشگاه سازنده داشته باشید. دانشگاه فقط محل محرک و پاسخ نیست و در آن روابط بین ذهنی شکل می‌گیرد و در درون این روابط بین ذهنی سازنده؛ خلاقیت، نظریه و اندیشه‌های جدید شکوفا می‌شود.
 او در ادامه بابیان این نکته که در این‌گونه نگاه باید از جدا کردن موضوعات آموزش، پژوهش، ایده پردازی و کارآفرینی پرهیز کرد، یادآور شد: در این نوع نگاه حوزه‌های مختلف قابل جدا کردن نیست، چراکه آموزش بدون پژوهش معنا ندارد. مگر می‌شود آموزشی را بدهیم که از درون آن تولید پژوهشی بیرون نیاید. او افزود: خوشبختانه حوزه پژوهشی دانشگاه دست‌اندرکار ایجاد یک اکوسیستم آموزشی - پژوهشی کارآفرینی و ایده پردازی در دانشگاه هستند. توقع داریم بخش از آموزش نیز در این اکو سیستم قرار بگیرد و با ایجاد مرکز رشد جدید، کلینیک حقوقی و برخی از مراکز نوآور در پردیس مرکزی و در درون محیط‌های دانشکده‌ها بخشی از فرایند آموزش در درون این مراکز اتفاق بیفتد و شاهد پیوند عملی بین حوزه آموزش، خلاقیت، رشد و نوآوری باشیم.
او در خاتمه سخنانش گفت: انتظار و توقع این است که همکاران جوان وارد این سیستم شوند و با مشارکت با دانشجویان، جامعه، حوزه‌های پژوهش، ایده پردازی و نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید دانشگاه را در دستیابی به اهداف در مرحله جدید و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود یاریگر باشند.

نظر شما :