افتتاح مرکز ایران شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در شانگهای

۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۱۰۱ خبر روز
تعداد بازدید:۲۲۷۵
مرکز ایران شناسی سعدی در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و طی مراسمی با حضور مقاماتی از دو دانشگاه افتتاح شد.
افتتاح مرکز ایران شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در شانگهای
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای در سال ۱۳۹۵ قرارداد ایجاد دو مرکز پژوهشي مشترک در هریک از دو دانشگاه در فروردین ماه سال جاری بین دو دانشگاه به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و دانشگاه علامه طباطبائی مرکز چین شناسی را در فروردین ماه ١٣٩٨ در دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز ایران شناسی سعدی را در خرداد ١٣٩٨ در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در کشور چین ایجاد کردند.
آیین گشایش مرکز ایران شناسی چین روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور معاون پژوهشی دانشگاه و روسای دانشکده‌های ادبیات و زبان‌های خارجی و دانشکده مدیریت و حسابداری در مرکز آموزش های بین المللی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای برگزار شد.
در ابتدا، هیات نمایندگان دانشگاه علامه طباطبائی مورد استقبال معاون دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و ریاست دانشکده مطالعات آسیایی و آفریقایی و معاون دفتر همکاری های بین المللی دانشگاه قرارگرفته و در طی یک ملاقات خصوصی راهکارهای توسعه و تعمیق روابط علمی و فرهنگی بین دو دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B1%DB%B2_%DB%B1%DB%B8-%DB%B0%DB%B9-%DB%B0%DB%B2_40685.jpg
در آیین گشایش مرکز ایران شناسی سعدی، ابتدا پروفسور چنگ تونگ ریاست دانشکده مطالعات آسیایی و افریقایی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای گزارشی از روند همکاری های علمی بین دو دانشگاه را ارائه نمود و از آغاز به کار این مرکز به فاصله کوتاهی از اغاز به کار مرکز چین شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار خرسندی کرد و به علاقه و اهتمام خود و گروه آموزشی زبان فارسی در این دانشکده برای توسعه همکاری های علمی در تمامی زمینه ها تاکید نمود. ایشان اضافه کرد: این انتظار و جود دارد که ایجاد دو مرکز مشترک تحقیقاتی در این دو دانشگاه بستر مناسبی برای همکاری های علمی همه جانبه و تبادل استاد و دانشجو در همه رشته ها ایجاد کند.
پروفسور زانگ فنگ معاون دانشگاه نیز در سخنانی ضمن خوشامد گویی به هیات ایرانی تمایل و آمادگی دانشگاه خود را برای گسترش همکاری با دانشگاه های ایران اعلام کرد و برای ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت و رسمی مشترک و نیز برگزاری نشست های تخصصی بین اساتید دو دانشگاه و نیز کمک به گروه آموزش زبان چینی نیز خواهان برنامه ریزی عملیاتی شد.
IMG_3363_40684.JPG
این مراسم با سخنرانی دکتر علومی یزدی معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه یافت. وی در این سخنرانی با اشاره به توانمندی ها و جایگاه دانشگاه علامه طباطبائي به عنوان بزرگترین مجتمع دانشگاهی علوم انسانی و اجتماعی خاورمیانه در نظريه پردازی و حل مشکلات اجتماعی كشور و توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه، به تشریح روابط گسترده بین المللی دانشگاه پرداخت . دکتر علومی ضرورت شکل گیری و شناخت متقابل جامعه دانشگاهی و نخبگانی را شرط بقا و تداوم روابط سیاسی و اقتصادی بین کشور ها دانست و اظهار امیدواری کرد تا این دو مرکز در مسیر ایجاد شناخت و درک مناسب از شرایط و اقتضائات روز دو کشور گام بردارند و مطالعات خود را علاوه بر حوزه های فرهنگی، تاریخی و زبان و ادبیات به پهنه های دیگر همچون اقتصاد و تجارت، حقوق، مدیریت و فناوری ، .. نیز سرایت دهند.
پیام سفیر سابق جمهوری خلق چین در تهران به مناسبت افتتاح این مرکز نیز توسط پروفسور چنگ تونگ قرائت شد.
سپس آقای ایروش سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در شانگهای طی سخنانی به اهمیت و نقش این گونه مراکز در تحقق دیپلماسی عمومی اشاره کرد و خواهان توسعه همکاری های علمی بین المللی بین دو کشور شد. در همین راستا وی از دو دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و دانشگاه علامه طباطبائی برای ایجاد این مرکز تشکر و قدرداني نمود.
آقای دکتر زائری عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران که برای فرصت مطالعاتی در شانگهای به سر می برند نیز در این مراسم سخنرانی کرده و بر اهمیت داشتن خوانشی شرقی از ایران در کنار مطالعات ایران شناسی غربیان تاکید کرد.
در خاتمه از تابلوی مرکز ایران شناسی سعدی توسط معاونین دو دانشگاه پرده برداری شد.
photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B1%DB%B2_%DB%B1%DB%B8-%DB%B0%DB%B8-%DB%B5%DB%B5_40686.jpg
دکتر نعمت الله ایرانزاده و دکتر لعیا الفت روسای دانشکده های ادبیات و زبان های خارجی و مدیریت ر حسابداری و دکتر علومی یزدی هیات نمایندگی دانشگاه علامه را تشکیل می دادند.
همچنین در این مراسم علاوه خانم ها استاد یار لیو هو رییس بخش زبان فارسی، استاد یار وانگ زنگرون، و اقای وانگ چنگ مربی بخش زبان فارسی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای و جمعی از دانشجویان این بخش حضور داشتند.
photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B1%DB%B2_%DB%B1%DB%B5-%DB%B0%DB%B8-%DB%B3%DB%B0_40689.jpgدر انتهای این مراسم ضیافت ناهار به افتخار هیات ایرانی در مركز تشریفات دانشگاه شانگهای برگزار شد.
گفتني است استادان دانشگاه علامه طباطبائي در اين سفر در سه دانشكده ادبيات، مديريت و حقوق به ايراد سخنراني براي استادان و دانشجويان چيني با محوريت گسترش همكاري هاي علمي ميان ايران و چين پرداختند.

photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9-%DB%B0%DB%B6-%DB%B1%DB%B2_%DB%B1%DB%B5-%DB%B1%DB%B1-%DB%B0%DB%B9_40688.jpg

نظر شما :