سند پایۀ الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت در دانشکده اقتصاد به نقد کشیده شد

۲۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۹۶۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۱۵۵
نشست تخصصی بررسی «سند پایۀ الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت» با هدف بررسی، نقد و اصلاح بخش اقتصادی آن در دانشکدۀ اقتصاد برگزار شد.
سند پایۀ الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت در دانشکده اقتصاد به نقد کشیده شد

به گزارش روابط عمومی، در این نشست تخصصی، دکتر مصباحی مقدم، عضو اندیشکدۀ اقتصادی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، دکتر مهدی موحدی، دبیر اندیشکده، دکتر طائی، رئیس دانشکدۀ اقتصاد و جمعی از استادان و صاحب نظران حوزۀ علوم اقتصادی حضور داشتند.


در ابتدای این نشست که با همت دانشکدۀ اقتصاد و پژوهشکدۀ تحول در علوم انسانی برگزار شد، دکتر طائی در سخنانی گفت: بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی که سیاست های کلی را اغلب اوقات مطالعه می کنم، موضوعی کلی را مطرح می کنم و آن این است که ما باید «چرخۀ انسجام سیاستی» را بررسی کنیم. این موضوع سالهاست که در دستور کار جوامع مختلف قرار دارد.


وی تصریح کرد: هدف این چرخه، این است که سیاست گذاری داخلی در کنار روابط خارجی منسجم شود و همکاری های بین المللی برای توسعۀ روابط بین المللی موثر واقع شود.

در بخش دیگر این نشست دکتر مصباحی مقدم، عضو اندیشکدۀ اقتصادی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با اشاره به مهمترین چالش کنونی اقتصاد کشور اظهار کرد: مهمترین آسیب و چالش کنونی کشور در حوزۀ اقتصادی این است که ما بعد از سال ها هنوز هم یک «الگوی بومی و ملی» برای اقتصادمان تدوین نکرده ایم. به همین دلیل است که در سیاست گذاری ها و رفتارهای اقتصادیمان «زیگزاگی» عمل می کنیم.


وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، ما در طول این سالیان جهت گیری اقتصادی یک دستی نداشته ایم و این موضوع جای بحث دارد.

دکتر مصباحی مقدم چالش و آسیب بعدی اقتصاد کشور را «وابستگی به نفت» خواند و تاکید کرد: وابستگی زیاد ما به نفت باعث شده است که با افزایش و کاهش قیمت نفت در بازار، اقتصاد ما هم دچار نوسان شود. وی افزود: این امر دو پیامد برای ما خواهد داشت، که یکی رشد بی رویۀ نقدینگی و دیگری توزیع ناعادلانۀ درآمد است.

عضو اندیشکدۀ اقتصادی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت هنوز نتوانسته در تدابیر ما خودش را نشان دهد و ما باید از موقعیت فعلی که در آن هستیم خارج شویم و این امر نیازمند حرکتی است که به نظر بنده باید از استقلال بودجه کشور از نفت شروع شود. قطع وابستگی بودجۀ کشور به درآمد حاصل از نفت قطعاً امکان پذیر است.


در ادامۀ این نشست تخصصی، دکتر مهدی موحدی، دبیر اندیشکدۀ اقتصادی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت به سخنرانی خود با عنوان «درآمدی بر ماهیت، هدف، روش و گسترۀ موضوعی الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت» پرداخت.

پایان بخش این نشست تخصصی با اظهار نظر استادان علم اقتصاد در زمینۀ این سند همراه بود.


نظر شما :