دکتر سلیمی: مهم ترین سهم حوزه برای تحول در علوم انسانی کمک در مبانی و تجویز است

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۷۹۲ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۳۶۹۵
در آستانه ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، نشست هم اندیشی روحانیون و حوزویان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و استادان دانشکده الهیات و معارف اسلامی با عنوان «سهم شناسی حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی» ۲۶ آذر ماه جاری برگزار شد.
دکتر سلیمی: مهم ترین سهم حوزه برای تحول در علوم انسانی کمک در مبانی و تجویز است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که با حضور رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی و معاون پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی با طرح سئوال برای مشخص کردن سهم حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی نیست که دانشگاه به حوزه و حوزه به دانشگاه تبدیل شود. او با بیان مزایای نظام آموزشی در حوزه گفت: خواندن متون اصیل، فضای باز مباحثه، نقد، باز بودن کلاس ها، فضای باز آرمانی در آموزش حوزه ها از مزایای آن است که نباید آن را در حصار تنگ و بسته دانشگاه قرار داد.

دکتر سلیمی با اشاره به سهم هریک از این نهادها در خصوص تحول در علوم انسانی بیان داشت: در این خصوص مفروضه ای داریم که حوزه و دانشگاه نمی خواهند یکی شوند ولی می خواهند به یکدیگر کمک کنند، این دانش ها تاریخ ساز و جامعه سازند و سایر حوزه ها بستگی به تحول در این حوزه دارد. او با طرح این سئوال که باید چه کرد تا این که این دانش ها به سمت تحول تکاملی پیش رود، گفت: بر این اساس در علوم انسانی یکپارچگی نداریم و دیدگاه ها و تفکرات افراد مختلف در این حوزه به شدت متفاوت است و نمی توانیم یکپارچگی ایجاد نماییم. او اضافه کرد: در غرب خیلی حرف ها قابل نقد است و خیلی حرف ها هم قابل پذیرش. دکتر سلیمی با انتقاد از محدود کردن اسلام در یک سری دیدگاه ها اضافه کرد: دین و علوم دینی سطح و گستره اش بسیار فراتر از آن علومی است که در حال حاضر در دانشگاه با آن سرو کار داریم. واقعا ظلم به دین است که بخواهیم آن را با دیدگاه های یک اندیشمند آن را مقایسه کنیم. به طور مثال در خصوص جامعه شناسی  در حوزه اسلامی چتر اسلام بسیار بالاتر از این است که بخواهد با جامعه شناسی مارکسیستی، جامعه شناسی وبری مقایسه شود. چرا باید اینها با هم مقایسه شوند و سطح اسلام این قدر پایین بیاید.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سهم دانشگاه ها در تحول علوم انسانی و نقصی که در این خصوص وجود دارد گفت: در درون دانشگاه در دو زمینه به شدت به حوزه نیاز داریم، یکی در مبانی و دیگری در موضوع تجویز. چون این ها هم جز علوم انسانی است و علوم انسانی فقط تشخیص نیست. آن چیزی که تا به آن از آن محروم بودیم و از آن غفلت شده است و نیاز است تا با کمک حوزیان محقق گردد. او در پایان تصریح کرد: مهم ترین سهمی که حوزه می تواند برای تحول در علوم انسانی کمک نماید و از این طریق سهم خود را ایفا نماید در مبانی و تجویز است. در ابتدای این نشست دکتر مجتبی محمود زاده رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی در سخنانی به بیان گزارشی از فعالیت های یک ساله این پژوهشگاه پرداخت.

او با اشاره به فعالیت 5 گروه پژوهشی در این پژوهشکده گفت: برگزاری یک کارگاه آموزشی، نقد و بررسی جلسات متعدد در خصوص تحول علوم انسانی، برگزاری جلسه با گروه های پژوهشی، ارائه طرح های پژوهشی برای تصویب در شورای پژوهشی دانشگاه و نیز اجرای طرح نگرش سنجش اعضای هیات علمی در مورد تحول در علوم انسانی به منظور نقد، شناسایی و خط سیر آینده پژوهشکده از برنامه های این پژوهشکده در طی این مدت بوده است. دکتر محمودزاده در ادامه با اشاره به پیچیدگی های تحول در علوم انسانی گفت: این موضوع پیچیدگی های خاص و مخالفین و موافقین سختی دارد و با توجه به این موارد، نیازمند کمک و همفکری استادان گرانقدر در این خصوص هستیم. او خطاب به استادان علاقمند برای مشارکت در این طرح گفت: اسلامی سازی، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی جزء اصلی تحول در علوم انسانی است و با همکاری عزیزان علاقمند تمام توان خود را برای رسیدن به نتایج مطلوب صرف خواهیم کرد.  لازم به ذکر است در این نشست شرکت کنندگان به ارائه دیدگاه ها و مباحث خود در خصوص موضوع نشست پرداختند.

این خبر تکمیل خواهد شد.


نظر شما :