«یک سال پس از زلزلۀ کرمانشاه» در دانشگاه علامه طباطبائی آسیب شناسی می شود

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۴۷۱ خبر روز
تعداد بازدید:۳۸۶۳
نامش ماردین است. از کودکان سرپل ذهاب. می گوید وقتی زلزله آمد، شامم را خورده بودم و می خواستم بخوابم که صدای ترسناکی آمد. همه بیرون پریدند و فریاد می زدند. من هم فرار کردم. خانه مان فرو ریخت. آن شب دائیم مهمان ما بود. دایی زیر آوار ماند. همه از خدا کمک می خواستیم و فقط خدا را صدا می زدیم. من فقط توانستم ایلیا برادرم را نجات دهم. اما داییم را... .
«یک سال پس از زلزلۀ کرمانشاه» در دانشگاه علامه طباطبائی آسیب شناسی می شود

این گفته های ماردین 9 ساله یکی از کودکان زلزله زدۀ سرپل ذهاب است. اکنون یک سال از آن واقعه می گذرد. کمک های مردمی، مسئولان، همه و همه دست به دست هم دادند تا کرمانشاه را دوباره بسازند. در این میان استادان دانشگاه علامه طباطبائی هم بیکار ننشسته اند و با برگزاری همایش ملی و نشست های تخصصی، یک سال پس از زلزله را آسیب شناسی می کنند. این همایش امروز با حضور مسئولان لشکری و کشوری و همچنین جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این همایش، امیر یوسف قربانی، فرماندۀ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در ساعات اولیۀ وقوع زلزله برای امداد رسانی نیروهای نظامی، تصریح کرد: با دستور رهبر انقلاب تمام نیروهای نظامی وارد عمل شدند. نیروی هوایی ارتش بیش از 900 نفر را با بالگرد به بیمارستان های کرمانشاه و اطراف آن منتقل کرد. فرماندۀ نیروی هوایی ارتش با اشاره به کمک های مردمی بسیاری که روانۀ این استان شده بود، تصریح کرد: مردم ایران در این زمینه، کاری کردند که تمام جهانیان از آن همه کمک رسانی خودجوش مردمی شگفت زده شده بودند. ارتش و سایر نیروهای نظامی هم با تلاش شبانه روزی خود در این زمینه کمک های قابل توجهی کردند.

در ادامه این همایش، فرهاد تجری، نمایندۀ مردم سرپل ذهاب  در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از بانیان این همایش، تصریح کرد: این همایش ها می تواند جنبۀ آسیب شناسانه داشته باشند و در کنار آنها باید از تجربیات میدانی هم استفاده شود. وی در ادامه گفت: رهبر انقلاب، رئیس جمهور و مسئولان کشوری در همان ساعات اولیه وقوع زلزله در منطقه حاضر شدند و این حرکت به مردم زلزله زده امید و آرامش بخشید.

تجری در ادامه با بیان اینکه در وقوع بلایای طبیعی و غیرطبیعی، مدیریت متمرکزی نداریم و باید در این زمینه چاره اندیشی شود، تاکید کرد: یکی از مواردی که باید روی آن تمرکز کرد، فعالیت رسانه ها در زمینۀ انتشار اخبار بحران و پس از بحران است. نمایندۀ مردم سرپل ذهاب گفت: تشکر ویژه ای هم از ارتش جمهوری اسلامی دارم که در شهر ها و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستاهای این استان فعالیت های چشمگیری داشته اند. این نیروهای نظامی، سرمایۀ کشور هستند.

او افزود: پس از زلزله نباید پیامدهای روحی و روانی حاصل از آن را فراموش کنیم. در این زمینه، مددکاران اجتماعی و گروه های جهادی وارد عرصه شدند و فعالیت های خوبی داشتند. در ادامه این همایش ملی، حاج حسین یکتا، مدیرعامل بنیاد کرامت امام رضا(ع) که در مواقع بحران و بلایای طبیعی در کمک رسانی به مردم آسب دیده پیشتاز است، به ایراد سخنرانی و شرح فعالیت هایشان در منطقۀ زلزله زده پرداخت.

سخنران بعدی همایش دکتر انتظاری دبیر علمی این همایش ملی بود. وی در ابتدای سخنان خود به معرفی پنل های همایش پرداخت و گفت: سعی دبیرخانۀ همایش این است که خروجی این همایش در قالب بسته های سیاستی به مسئولان کشوری ارائه شود. وی افزود: در یکی از پنل های این همایش که با اهتمام انجمن های علمی و دانشجویان این دانشکده برگزار خواهد شد، نقش سلبریتی ها و فعالان فضای مجازی بررسی خواهد شد که در این زمینه از خانم کلباسی، علی دایی و صادق زیباکلام دعوت به عمل آمده است.

گفتنی است در پایان مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه از کتاب «کنترل بحران در قاب تصویر» که گزارشی از فداکاری ها و ایثارگری های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در مناطق زلزله زده است، رونمایی شد.


نظر شما :