رئیس دانشگاه: فرهنگ اسلامی می تواند زمینه ساز پیوستگی بازیگران منطقه ای باشد

۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۰۳:۳۰ کد : ۷۴۵۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۸۱۳
چهارمین همایش نظام بین المللی تحولات منطقه ای و سیاست خارجی کشور، صبح دوشنبه 28 آبان در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.
رئیس دانشگاه: فرهنگ اسلامی می تواند زمینه ساز پیوستگی بازیگران منطقه ای باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این همایش دو روزه که استادان داخلی، مسئولان سیاسی کشور و همچنین استادان بین‌المللی از ۱۲ کشور جهان در آن حضور دارند، دکتر حسین سلیمی ریاست دانشگاه، دکتر کاشانی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد روابط بین‌الملل و دبیر علمی همایش و دکتر سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه به ایراد سخن پرداختند.

مراسم افتتاحیه این همایش با سخنرانی دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه همراه بود. دکتر سلیمی در سخنانی در این همایش با اشاره به اقدام دانشگاه برای برگزاری این همایش گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی و سطح یک جمهوری اسلامی کارکردهای متفاوتی را برای حل مسائل تعریف کرده است و این دانشگاه توانسته است در سال های اخیر پلی ارتباطی بین دانشمندان و دستگاه های تصمیم ساز و یا تاثیر گذار در تصمیم سازی را برقرار نماید. او به رویکرد دولت به دانشگاه در حل مسائل و معضلات اشاره کرد و  افزود: به دلیل رویکرد ویژه ای که دولت به دانشگاه دارد مسلما طرح و بررسی این مباحث تاثیر گذار خواهد بود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه با تحلیل محورهای همایش از منظر و سطح روابط بین الملل گفت: در حال حاضر در حال تجربه نقطه عطفی در نظام بین الملل هستیم و دگرگونی اساسی را در آن شاهدیم. با مرور و مطالعه تاریخ نظام بین الملل نوعی تحولاتی را شاهد هستیم که نشانه تلاطم بنیادین در نظام بین الملل است. او اضافه کرد: امروز تحول در نظام بین الملل با تحول درک از نظام بین الملل و با تحول چگونگی فهم جهان همراه شده است. دکتر سلیمی با تاکید بر ضرورت درک و فهم مسائل مهم در این عرصه جدید بیان کرد: بازیگران نظام بین الملل دیگر توزیع قدرت های مادی را شکل نمی دهند، بلکه نظام بین الملل دیگر یک نظام معنایی و مجموعه گفتمانی است که چگونگی درک بازیگران مختلف، آن را شکل می دهد. او تصریح کرد: اگر ما دنیا را پر از منازعه فهم نماییم نظام بین الملل ما، در این نقطه نظامی پر منازعه ای خواهد شد و اگر دنیای همکاری را درک کنیم دنیا، دنیای همکاری خواهد بود. 

او با اشاره به ضرورت توجه به درک از تحولات مختلف در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه گفت: در نقطه عطفی که دنیا در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی تحولات مختلفی را تجربه می نماید، چگونگی درک ما از این تحولات آینده جهان را خواهد ساخت. رئیس دانشگاه با اشاره به بی سابقه بودن تحولات و اتفاقات اخیر نظام بین الملل در طی 150 سال گذشته بیان داشت: برای اولین بار است که تنها ابرقدرتی که کشورش ویژگی ابرقدرتی را دارد تصمیم های اساسی می گیرد که اتفاق نمی افتد و در برخی از زمینه ها مثل برجام تقریبا اجماع جهانی علیه او شکل می گیرد. او افزود: این کشور خواسته های دارد که محقق نمی شود و متحدین استراتژیک با الگوی رفتاری او عمل نمی نمایند. این نشان دهنده یک جابه جایی تدریجی قدرت در عرصه جهانی است.

دکتر سلیمی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری دگرگونی بنیادی نظام جهانی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و طرح یک پرسش در این خصوص بیان داشت: به همین دلیل یک پرسش اساسی در مورد نظام منطقه ای در خاورمیانه مطرح است و آن این که در این نظام در حال تحول، خاورمیانه می خواهد چه جایگاهی را در نظام بین الملل داشته باشد. او با اشاره به در نظر گرفتن منطقه خاورمیانه از سوی بازیگران اصلی نظام بین الملل به عنوان مخزن احتراق، اگزوز ماشین و محلی برای تخلیه تعارضات دنیا تصریح کرد: آیا خاورمیانه قرار است این جایگاه را داشته باشد. در حال حاضر بسیاری چنین برنامه ای را برای خاورمیانه دارند.

رئیس دانشگاه با تبیین عدم توجه به این پرسش پس از پایان جنگ جهانی اول و دوم و جنگ سرد و نیافتن پاسخی برای این جایگاه افزود: در جریان تغییر جدید روابط بین الملل قرار گرفته ایم و باید دقت نماییم که آیا این منطقه با تعارضاتش ثبات را برای دیگر مناطق دنیا به ارمغان خواهد داشت؟

او با اشاره به نقش کشورهای چین، روسیه و اروپا در برقراری نظم در نظام بین الملل و نقش آنان در تحقق این مهم گفت: آیا این کشورها نمی خواهند پس از گذشت چندین دهه به بازیگران مستقل و تاثیرگذار در روابط بین الملل تبدیل شوند. رئیس دانشگاه به تمایلات کشورهای اروپایی برای این تمایل بعد از خروج امریکا از برجام اشاره کرد و افزود: آیا اروپا نمی خواهد با بنیاد گذاشتن یک شیوه جدید، کنش و الگوی جدید رفتاری ارائه کرده و  از وابستگی و چتر حمایتی سنتی خود از نظام بین الملل سنتی خارج شود. آیا اروپا نمی خواهد در کنار چین و روسیه تبدیل به گرانیگاه ثبات شود. او گفت: اگر خاورمیانه کانون تنازعات باقی بماند، اولین تشعشعات این ناامنی ها متوجه اروپا خواهد بود. او با اشاره به نقش استراتژیک خاورمیانه در این خصوص اضافه کرد: این منطقه می تواند بنیاد یک جهش اقتصادی برای نظام بین الملل فراهم نماید و اگر این منطقه کانون منازعه باقی بماند، اثراتش به سایر کشورها خواهد رسید.

او با اشاره به برگزاری این همایش با حضور استادان و صاحبنظران داخلی و خارجی گفت: امیدوارم با بررسی جنبه های مختلف و پاسخ به این سئوال مشترک دریابیم که چه هویتی را برای این منطقه رقم خواهیم زد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه در ادامه بحث خود به بیان دیگاه خود در ایجاد نظام بین الملل جدید در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود: می خواهم اصلاحیه ای از منظر ایرانی به این سئوال بزنم و یک پرسش مکمل برای آن مطرح نمایم که آیا نمی خواهیم به سمت فرهنگ اسلامی که رهاورد و آموزه هایش بسیار صلح آمیز است حرکت نمائیم. او افزود: فرهنگ اسلامی از آنچه در صلح جاوید کانت آمده است صلح آمیزتر است و فرهنگی است که می تواند رشته تسبیح به هم پیوستگی بازیگران منطقه ای باشد که متاسفانه در برخی موارد قرائت های مختلف آنها زمینه ساز منازعات شده است.

او در پایان سخنانش یادآور شد: امیدوارم هم اندیشی استادان و صاحبنظران در این همایش علمی پاسخ های مناسبی برای گره گشای مشکلات واقع گردد و زمینه ساز سیاستگذاری جدید را در منطقه هموار نماید.

لازم به ذکر است این همایش با هدف تبیین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار حوزه رهیافت های نظری، تحولات جهانی، تحولات منطقه و سیاست خارجی در دولت یازدهم برگزار شده است. تولید علم و پرداختن به مسائل نوین و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مطالعه و بومی‌سازی نظریات معتبر در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و تلاش در جهت کاربردی سازی این نظریات در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از اهداف این همایش است.

این خبر تکمیل خواهد شد.

فایل صوتی سخنرانی دکتر حسین سلیمی


نظر شما :