بازدید هیات دانشجویی دانشگاه زوریخ از مرکز آزفا دانشگاه علامه طباطبائی

۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۵۵۳ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۹۳۱
هیاتی از دانشجویان دانشگاه زوریخ سوئیس از مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کردند.
بازدید هیات دانشجویی دانشگاه زوریخ از مرکز آزفا دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، هیاتی از دانشجویان دانشگاه زوریخ به سرپرستی دکتر اورس گوسکن ایران‌شناس و اسلام شناس سوئیسی 24 بهمن‌ماه از مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی بازدید نمود و با نحوه فعالیت این مرکز آشنا شدند. دانشجویان بازدید کننده در رشته‌های اسلام شناسی، ادبیات آلمانی، تاریخ هنر و هنر اسلامی شاغل به تحصیل بودند. 

دکتر رضامراد صحرائی، سرپرست مرکز آزفا، دکتر احمدعلی حیدری، مسئول راه‌اندازی کرسی زبان آلمانی و دکتر فرانک هاشمی، دیگر عضو این گروه آموزشی نمایندگان دانشگاه علامه طباطبائی و میزبان هیات میهمان در این دیدار بودند. دکتر صحرائی در نشست با هیات میهمان ضمن خوش‌آمدگویی به معرفی این دانشگاه و نیز مرکز آموزش زبان فارسی پرداخت. ارائه اطلاعاتی از تاریخچه تاسیس دانشگاه، دانشکده‌های تابعه، همکاری‌های بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از کشور و دانشجویان خارجی از جمله مواردی بود که دکتر صحرائی به آن پرداخت. 

سرپرست مرکز آزفا با اشاره به اینکه رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان TPSO بیست و پنج سال پیش برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس شده است ادامه داد: دانشگاه‌های دیگر از جمله شهید بهشتی، الزهراء، شیراز، مشهد و اصفهان این رشته را با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی تأسیس کردند و سال گذشته مقطع دکتری این رشته نیز در این دانشگاه تاسیس شد و مراکز مشابه در سایر دانشگاه‌های کشور از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه در کادر علمی خود استفاده می‌کنند. در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه ایران و جهان است که مقطع دکتری این رشته در آن وجود دارد و مرکز آزفا برای گسترش زبان فارسی و روابط دانشگاهی بین‌المللی تاسیس شده است و شاید دلیل اینکه این مرکز با تاخیر دایر شده است، عدم وجود دیدگاه بین‌المللی در گذشته بوده است که در سال‌های اخیر پس از در مسند قرار گرفتن یک استاد روابط بین‌الملل به ریاست دانشگاه علامه طباطبائی این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار شد. او اضافه کرد: چند ماهی هست که این مرکز فعالیت آموزشی خود را با 6 کلاس درس و ظرفیت تحصیل همزمان 100 زبان‌آموز آغاز نموده است و به منظور ارائه تسهیلات اقامتی دو خوابگاه دانشجویی برای اسکان دانشجویان دختر و پسر این مرکز برای استقرار فارسی‌آموزانی از کشورهای مختلف اخنصاص یافته است. 

در ادامه این نشست دکتر صحرائی در تشریح نحوه پذیرش دانشجو در مرکز آموزش زبان فارسی گفت: مخاطبین ما در چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شوند، گروه اول که از طریق وزارت علوم معرفی می‌شوند، دانشجویان خارجی هستند که پیش از آغاز تحصیل در این مرکز زبان فارسی می‌آموزند و سپس مشغول به تحصیل در رشته تخصصی می‌شوند. گروه دوم شامل دانشجویانی است که در دانشگاه‌های خارجی در رشته زبان و ادبیات فارسی و یا رشته‌های مرتبط همچون ایران‌شناسی شاغل بوده و طی دوره‌های کوتاه‌مدت دانش‌افزایی به این مرکز می‌آیند. او ادامه داد: گروه سوم در برگیرنده اساتید و دانشجویان خارجی است که طی دوره‌های بلند مدت یک یا دو ترمی به فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های تکمیلی و پیشرفته می‌پردازند، گروه چهارم اما شامل اتباع خارجی‌ای می‌شود که به دلیل فعالیت شغلی در ایران حضور دارند و با حضور در این مرکز به یادگیری مهارت‌های زبانی و برقرای روابط اجتماعی می‌پردازند. وی افزود: آموزش مجازی و از راه دور از دیگر برنامه‌‌های ما است که البته در این موضوع در آغاز راه هستیم و همچنین دوره‌های آموزشی ویژه‌ای همچون سعدی‌شناسی، حافظ شناسی‌، مولوی شناسی، آموزش فارسی مطبوعاتی، فارسی اقتصادی و تجاری و نیز تربیت مترجم فارسی که در گام اول برای زبان عربی آغاز شده است، را برگزار می‌کنیم.

دکتر صحرائی در ادامه در تشریح شیوه‌های مورد استفاده در زمینه آموزشی گفت: برای آموزش زبان فارسی از یک استاندارد مرجع استفاده می‌کنیم که مثل استاندارد معروف اروپایی شامل هفت سطح آموزش شامل نوآموز، مقدماتی، میانی (سه سطح) و پیشرفته (دو سطح) است و مدرسین فقط در سطح اول برای نوآموزان از زبان واسط استفاده می‌کنند که شامل ۱۲ کتاب زبان واسط از قبیل آلمانی، انگلیسی، فرانسه، ترکی، عربی، دانماری، روسی، اردو، صربی، چینی، ژاپنی و ارمنی می‌باشد، کتاب‌های لغت‌نامه و ایران‌شناسی نیز جزء کتاب‌های کمک‌درسی هستند.

در ادامه این نشست فرآیندهای آموزشی و سرفصل‌های آموزشی مورد استفاده در مرکز آموزش زبان فارسی در قالب Power Point (پرده‌نگار) به نمایش درآمد و دانشجویان سوالاتی را در زمینه فراگیری زبان فارسی مطرح نمودند که بدان‌ها پاسخ گفته شد. در پایان زمینه‌های همکاری میان دو دانشگاه از جمله برگزاری دوره‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو مورد صحبت قرار گرفته و مقرر شد دو دانشگاه با ادامه مذاکرات، گسترش همکاری‌های را در قالب عقد تفاهم‌نامه مورد بررسی قرار دهند.


نظر شما :